Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bus ve Švýcarsku měl smůlu. Naboural tak, jak nikdo nebourá

  17:48aktualizováno  19:25
Tragická nehoda belgického autobusu ve švýcarském tunelu je velmi atypická. Je to vlastně klasický příklad čelního nárazu, takový crashtest se ale podle odborníka u autobusů ani systematicky neprovádí. S takovou nehodou se totiž nepočítá.

Trosky zničeného belgického autobusu. Při nehodě ve Švýcarsku zahynulo 22 dvanáctiletých dětí a šest dospělých. (14. března 2012) | foto: AP

Podle nejnovějších předběžných informací nehodu belgického autobusu ve Švýcarsku nezavinila vysoká rychlost.

Autobus byl podle vyšetřovatelů nový a v dobrém stavu. Z dostupných informací lze údajně soudit, že řidič byl odpočatý. Není prý ovšem vyloučeno, že příčinou nehody mohla být technická závada na vozidle nebo také nemoc řidiče. Další poznatky by měla přinést jeho pitva.

Typická nehoda je převrácení

"Autobusy nejsou na tyto typy nárazů vůbec konstruované," říká odborník na bezpečnost autobusů Martin Hron z oddělení schvalování vozidel TÜV SÜD.

"Takové nehody totiž nejsou obvyklé, tak se s nimi nepočítá. Ani legislativa nenutí výrobce zaměřit se na ochranu autobusu při čelním nárazu," vysvětluje.

Typická nehoda autobusu je podle Martina Hrona převrácení a na to jsou autobusy stavěné a připravené. Také v takových případech poskytne autobus dobrou ochranu, jsou-li cestující připoutaní.

V tunelu mohl jet autobus s belgickými lyžaři osmdesáti-, maximálně devadesátikilometrovou rychlostí. "Pokud boural v takové rychlosti, je to obrovská rána. Máte štěstí, pokud takový náraz přežijete v osobáku, který je na čelní střety připravený," dodává Martin Hron z TÜV SÜD.

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Kvůli specifickému tvaru autobusu bývá čelní střet velmi často fatální pro řidiče. Tvůrci směrnic se tedy snaží výrobce dotlačit k tomu, aby se zaměřili na bezpečnost šoférů, prozatím je ale funkční praktické řešení daleko. Někteří výrobci autobusů se touto problematikou zabývají, a dělají proto i vlastní crashtesty čelní.

Nejdůležitější bezpečnostní prvek busu: řidič

Auta jsou stále větší, těžší, bezpečnější. A předpisy, které musí jejich výrobci splnit, stále přitvrzují. V Americe budou mít dokonce brzy povinné couvací kamery. To u autobusů a kamionů se předpisy zpřísňují oproti osobním autům se zpožděním. Nejdůležitějším bezpečnostním prvkem je stále hlavně šofér a u autobusů to platí dvojnásob.

"Autobus je po přívěsu to nejjednodušší, co dnes můžete vyrábět," říkají s nadsázkou odborníci na konstrukci autobusů z TÜV SÜD, zahrnujícího bývalý Ústav pro výzkum motorových vozidel.

Oproti osobáku, který musí splnit spoustu předpisů a je nepoměrně komplikovanější, je stavba autobusu lehčí.

"Je to stavebnice. Motory nakoupíte od několika málo výrobců, kteří je nabízejí. Většina výrobců navíc umožňuje zástavbu více typů a značek. Nápravy se dají jednoduše koupit od dodavatelů, sedačky taky," popisují Martin Hron a jeho kolega Jan Hnilica, expert na pasivní bezpečnost z TÜV SÜD.

"I velcí výrobci staví autobusy z velké části ručně. Navrhnete rám, a když si nejste jisti, že bude dostatečně pevný, přidáte materiál, příčky, vyztužení, aby byla konstrukce pevnější." Moderní fabrika na autobusy je tak stále hlavně velkou dílnou.

Do autobusů výrobci montují stále víc komfortních prvků, futuristické sedačky, nově se tlačí na bezpečnost řidiče. Přibývají systémy, které mu mají pomáhat a hlídat při dlouhé monotónní cestě.

Hlavně jde totiž o to, nehodě předejít. "Celkově je mnohem nižší riziko, že dojde ke zranění nebo úmrtí při jízdě autobusem než při jízdě osobním autem," uklidňuje Martin Hron.

Crashtest pro autobusy

Pro autobusy je předepsaný jediný crashtest. Při něm se ověřuje ochrana cestujících při převrácení. Ten jediný je povinný, navíc ne pro všechny typy autobusů. Zájezdové autobusy vyjma dvoupatrových jím ale musí projít bez výjimky. Autobus při rollover testu (testu převrácení podle evropské normy ECE R 66) se postaví na osmdesáticentimetrovou římsu a z ní se shodí na bok. Boky a střecha musí být natolik pevné, aby zůstal zachovaný přesně specifikovaný prostor pro přežití cestujících.

Největší hrozbou jsou jednoznačně dvoupatrové autobusy. Neexistuje totiž žádný závazný předpis na bezpečnost dvoupodlažních autobusů.







Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.