Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Číňané začali vypouštět elektrické štiky do evropského rybníku

V Evropě doposud málo známá čínská automobilka BYD zabodovala v Nizozemsku - tamní taxi operátor si vybral čistě elektrický model e6 pro svou činnost. Pokud se tedy budete chtít projet čínským elektromobilem, navštivte Rotterdam. A značku BYD si zapamatujte, má velký potenciál.
BYD e6 pro taxislužbu v Rotterdamu a Hongkongu

BYD e6 pro taxislužbu v Rotterdamu a Hongkongu | foto: BYD

Taxi operátor RTC z nizozemského Rotterdamu zkoušel čínský elektromobil BYD e6. A byl natolik spokojen s jeho parametry, že objednal 25 aut, které se do provozu dostanou během následujícího roku a půl. Mezi tím město dovybuduje zásuvky, ze kterých bude možné auta nabíjet při čekání na zákazníky.

Na první pohled to není extra zajímavá zpráva, s elektromobily nyní experimentují mnohá evropská města. Ale mimořádně zajímavé je právě to, že do náročného provozu si v Rotterdamu vybrali elektroauta poměrně neznámé čínské firmy.

Jenže BYD není na poli elektromobilů žádné ořezávátko. Automobilka z jihočínského Schenzenu (leží vedle Hong Kongu) má poměrně krátkou historii, založena byla v roce 2003, kdy mateřský koncern BYD převzal menšího výrobce aut TAC. Dnes je BYD šestou největší čínskou automobilkou s produkcí 1,2 milionu aut ročně.

Z drtivé většiny to jsou klasická auta se spalovacími motory nebo hybridy. Ale nejzajímavější na produkci BYDu jsou právě čisté elektromobily. Koncern BYD (zkratka Build Your Dreams) je totiž jedním z největších světových výrobců nabíjecích baterií pro širokou škálu zařízení. Takže možná váš mobil má baterii právě od této firmy.

Orientace na elektromobily tak byla pro BYD vcelku logickým krokem, který před několika lety ocenil i světoznámý investor Warren Buffet, který přes své fondy do firmy investoval (více zde). BYD tradičně sbírá ocenění za inovace, v roce 2010 byl podle časopisu BusinessWeek osmou nejinovativnější firmou na světě.

Není tak žádným překvapením, že BYD se snaží v Evropě uspět právě s elektromobily. Konkrétně s modelem e6. I ten ale není žádnou novinkou, firma crossover představila již v roce 2009 a stále ho zdokonaluje (více zde). Díky době vzniku není e6 žádný poslední výkřik designu, nové modely BYDu se spalovacími motory jsou vzhledově rozhodně atraktivnější. Zpředu auto trochu připomíná Fiat Stilo, celkově se za ním na ulici jen těžko někdo ohlédne.

Model e6 představuje něco mezi hatchbackem a MPV. Na délku měří 4,56 metru, rozvor pak má velmi solidních 2,83 metru. Auto je pětimístné s poměrně nízkou užitečnou hmotností 375 kilogramů a celkovou hmotností téměř 2,4 tuny.

O pohon se stará elektromotor s maximálním výkonem 90 kW (někdy výrobce udává jen 75 kW) a točivým momentem 450 Nm. Dynamika je utlumená, primárně jde o dojezd na jedno nabití baterií. Na šedesát kilometrů za hodinu se auto dostane za necelých osm sekund a maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu.

Energii dodává sestava lithium-železo-fosfátových akumulátorů (LiFePO4) vlastní výroby s kapacitou 64,5 kWh. Výrobce udává spotřebu okolo 20 kWh na 100 kilometrů jízdy, takže teoretický dojez na jedno plné nabití akumulátorů by se měl pohybovat okolo 300 kilometrů. Tyto parametry firma dokládá dlouhodobým testovacím provozem v domovském Schenzenu a nově i v sousedním Hong Kongu, kde již taxíky BYD najezdily 100 milionů kilometrů.

Právě v schenzenské (a následně i v Hong Kongu) službě auta dokázala za jednu směnu ujet přibližně 300 kilometrů, denně s dvojím nabíjením tak ve dvou směnách dokázala auta najezdit až 600 kilometrů. Výrobce udává, že akumulátory vydrží přibližně 4 000 nabíjecích cyklů, takže v ostrém taxi provozu vydrží akumulátory zhruba přes pět let, než je potřeba jejich výměna. Výrobce dává na akumulátory desetiletou záruku. Nutno dodat, že klimatické podmínky v Schenzenu jsou mnohem přívětivější k provozu elektromobilu než ty evropské. Schenzen leží v subtropickém pásmu a i v zimě teploty obvykle neklesají pod 10 stupňů celsia.

S integrovanou rychlonabíječkou lze akumulátory dobít na plnou kapacitu za dvě hodiny, z běžné sítě s klasickou zásuvkou na 220 V to trvá zhruba 10 hodin.

Postup BYDu v útoku na evropský trh je velmi rozumný. Vyzkoušené elektromobily jsou pro taxislužbu vhodnou volbou a výrobce si s nimi může udělat docela dobré jméno. Stejně chce BYD postupovat i v USA, kde se navíc snaží prosadit i s elektroautobusy.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...