BYD e6 pro taxislužbu v Rotterdamu a Hongkongu

BYD e6 pro taxislužbu v Rotterdamu a Hongkongu | foto: BYD

Číňané začali vypouštět elektrické štiky do evropského rybníku

  • 31
V Evropě doposud málo známá čínská automobilka BYD zabodovala v Nizozemsku - tamní taxi operátor si vybral čistě elektrický model e6 pro svou činnost. Pokud se tedy budete chtít projet čínským elektromobilem, navštivte Rotterdam. A značku BYD si zapamatujte, má velký potenciál.

Taxi operátor RTC z nizozemského Rotterdamu zkoušel čínský elektromobil BYD e6. A byl natolik spokojen s jeho parametry, že objednal 25 aut, které se do provozu dostanou během následujícího roku a půl. Mezi tím město dovybuduje zásuvky, ze kterých bude možné auta nabíjet při čekání na zákazníky.

Na první pohled to není extra zajímavá zpráva, s elektromobily nyní experimentují mnohá evropská města. Ale mimořádně zajímavé je právě to, že do náročného provozu si v Rotterdamu vybrali elektroauta poměrně neznámé čínské firmy.

Jenže BYD není na poli elektromobilů žádné ořezávátko. Automobilka z jihočínského Schenzenu (leží vedle Hong Kongu) má poměrně krátkou historii, založena byla v roce 2003, kdy mateřský koncern BYD převzal menšího výrobce aut TAC. Dnes je BYD šestou největší čínskou automobilkou s produkcí 1,2 milionu aut ročně.

Z drtivé většiny to jsou klasická auta se spalovacími motory nebo hybridy. Ale nejzajímavější na produkci BYDu jsou právě čisté elektromobily. Koncern BYD (zkratka Build Your Dreams) je totiž jedním z největších světových výrobců nabíjecích baterií pro širokou škálu zařízení. Takže možná váš mobil má baterii právě od této firmy.

Orientace na elektromobily tak byla pro BYD vcelku logickým krokem, který před několika lety ocenil i světoznámý investor Warren Buffet, který přes své fondy do firmy investoval (více zde). BYD tradičně sbírá ocenění za inovace, v roce 2010 byl podle časopisu BusinessWeek osmou nejinovativnější firmou na světě.

Není tak žádným překvapením, že BYD se snaží v Evropě uspět právě s elektromobily. Konkrétně s modelem e6. I ten ale není žádnou novinkou, firma crossover představila již v roce 2009 a stále ho zdokonaluje (více zde). Díky době vzniku není e6 žádný poslední výkřik designu, nové modely BYDu se spalovacími motory jsou vzhledově rozhodně atraktivnější. Zpředu auto trochu připomíná Fiat Stilo, celkově se za ním na ulici jen těžko někdo ohlédne.

Model e6 představuje něco mezi hatchbackem a MPV. Na délku měří 4,56 metru, rozvor pak má velmi solidních 2,83 metru. Auto je pětimístné s poměrně nízkou užitečnou hmotností 375 kilogramů a celkovou hmotností téměř 2,4 tuny.

O pohon se stará elektromotor s maximálním výkonem 90 kW (někdy výrobce udává jen 75 kW) a točivým momentem 450 Nm. Dynamika je utlumená, primárně jde o dojezd na jedno nabití baterií. Na šedesát kilometrů za hodinu se auto dostane za necelých osm sekund a maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu.

Energii dodává sestava lithium-železo-fosfátových akumulátorů (LiFePO4) vlastní výroby s kapacitou 64,5 kWh. Výrobce udává spotřebu okolo 20 kWh na 100 kilometrů jízdy, takže teoretický dojez na jedno plné nabití akumulátorů by se měl pohybovat okolo 300 kilometrů. Tyto parametry firma dokládá dlouhodobým testovacím provozem v domovském Schenzenu a nově i v sousedním Hong Kongu, kde již taxíky BYD najezdily 100 milionů kilometrů.

Právě v schenzenské (a následně i v Hong Kongu) službě auta dokázala za jednu směnu ujet přibližně 300 kilometrů, denně s dvojím nabíjením tak ve dvou směnách dokázala auta najezdit až 600 kilometrů. Výrobce udává, že akumulátory vydrží přibližně 4 000 nabíjecích cyklů, takže v ostrém taxi provozu vydrží akumulátory zhruba přes pět let, než je potřeba jejich výměna. Výrobce dává na akumulátory desetiletou záruku. Nutno dodat, že klimatické podmínky v Schenzenu jsou mnohem přívětivější k provozu elektromobilu než ty evropské. Schenzen leží v subtropickém pásmu a i v zimě teploty obvykle neklesají pod 10 stupňů celsia.

S integrovanou rychlonabíječkou lze akumulátory dobít na plnou kapacitu za dvě hodiny, z běžné sítě s klasickou zásuvkou na 220 V to trvá zhruba 10 hodin.

Postup BYDu v útoku na evropský trh je velmi rozumný. Vyzkoušené elektromobily jsou pro taxislužbu vhodnou volbou a výrobce si s nimi může udělat docela dobré jméno. Stejně chce BYD postupovat i v USA, kde se navíc snaží prosadit i s elektroautobusy.


Elektromobil