Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská novinka zaparkuje bez šoféra. Su Rui jezdí na dálkové ovládání

  11:00aktualizováno  11:00
Čínská automobilka BYD představila vylepšenou verzi sedanu F3, který má v nejvyšší výbavě dálkově ovládané řízení. Auto tak dokáže jezdit bez řidiče, jen pomocí pokynů z dálkového ovladače. Podle výrobce si tuto vymoženost užijí majitelé hlavně při parkování nebo v dešti, kdy si auto můžou přivolat až před dveře.

BYD F3 Su Rui | foto: Byd

Na první pohled vypadá jako nepříliš nápadný sedan, který tak trochu připomíná Toyotu Corollu. BYD Su Rui vychází z velmi oblíbeného modelu F3, kterého automobilka prodávala ročně stovky tisíc kusů.

Fotogalerie

Vylepšený model Su Rui dostal nový motor i převodovku a bohatou multimediální výbavu a další novinky. Ve světě by to ale na pozornost médií nestačilo. Jenže z BYDu Su Rui je nová automobilová hvězda. V nejvyšší výbavě totiž auto dostalo revoluční systém dálkového ovládání. To samozřejmě dokáže otevřít a zavřít zámky, ale navíc lze přes něj i auto nastartovat. Jenže ani to není nic neobvyklého, ač jde většinou jen o prvek nadstandardní výbavy.

Speciální dálkový ovladač navíc dokáže auto i řídit. Dosah je záměrně omezený na 10 metrů a auto se samo bez řidiče dokáže pohybovat maximálně dvoukilometrovou rychlostí. Výrobce novinku prezentuje jako výborný způsob, jak zaparkovat do úzké mezery, z které by už řidič nevystoupil, nebo jak si "zavolat" auto před dveře, když prší. Nejpravděpodobnější praktické využití se ale bude omezovat na předvádění systému překvapeným přátelům.

Prezentace funkce dálkového ovladače na videu je působivá, na druhou stranu výrobce nezveřejnil podrobnosti, jak celý systém funguje. V každém případě je funkce logicky spojena jen s automatickou dvojspojkovou převodovkou.

BYD sklízí s novinkou velkou pozornost médií po celém světě a na domácím trhu se hovoří o jasném prodejním hitu. Cena auta je navíc stanovena poměrně příznivě. V nejvyšší výbavě, tedy s oním dálkovým řízením, bude sedan stát 99 000 jüanů, což je v přepočtu asi 330 000 korun. Základní model pak bude stát asi o 100 000 korun méně.

BYD F3 Su Rui

Vedle výbavy obě verze auta odlišuje především pohonná jednotka. V obou verzích má sice shodný objem 1,5 litru, ale v základní verzi to je atmosférický motor s výkonem 80 kW, u špičkové verze přeplňovaný motor s výkonem 113 kW. Slabší agregát je spojený s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější agregát se dodává s šestistupňovým dvojspojkovým automatem.

Auto je dlouhé necelých 4,7 metru, rozvor má hodnotu 2,66 metru. Obstojný kufr pojme 450 litrů, ale karoserie je typu sedan, což v Evropě není zrovna nejpopulárnější varianta, naopak v Číně ta nejoblíbenější. Hmotnost se pohybuje od 1 300 do necelých 1 400 kilogramů podle verze. 

Firma BYD (zkratka z Build Your Dreams) nepůsobí na trhu dlouho, ale je velmi ambiciózní. Vedle běžných automobilů, které ale mimo domácí trh vzbudily pozornost jen tím, že designově kopírovaly toyoty, mercedesy nebo dokonce porsche, umí BYD vyrábět i elektromobily. Aby ne, když původní specializací firmy jsou baterie do všemožných elektronických přístrojů a speciálně pro mobilní telefony. V tomto směru patří firma dokonce mezi největší světové výrobce.

Do produkce elektromobilů BYD dokonce investoval i známý americký investor Warren Buffett. Jenže elektrické verze modelu F3 a většího sedanu E6 zatím velkou díru do světa neudělaly. V malé míře se je daří prodávat na domácím čínském trhu, ale export do USA a Evropy byl již několikrát odsunut.

Autor:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Autofotka týdne: Parádní hračka pro velké kluky nemá dveře ani okna

Dallara Stradale

Gian Paolo Dallara, jeden z nejslavnějších automobilových konstruktérů, představil auto nesoucí jeho jméno. Fenomenální...

Italský macho Urus v plné parádě. SSUV Lamborghini nemá konkurenci

Lamborghini Urus

Že bude z úplně nového lamborghini testosteron doslova odkapávat, čekali všichni. Realita je nakonec ještě šťavnatější....

Japonský rolls-royce se vyrábí už 50 let, teď přichází nová generace

Toyota Century

Toyota Century je limuzína, kterou mimo Japonsko téměř nikdo nezdá. Původní model se vyráběl od roku 1967 celých třicet...



Najdete na iDNES.cz