Firma BYD je čínský konglomerát s obrovským záběrem, který se před lety proslavil především svými osobními automobily, jež byly kopiemi různých modelů zavedených značek (například typ F1 kopíroval v Kolíně vyráběnou Toyotu Aygo). Firma časem našla originálnější výrobní program a celkově se přeorientovala na výrobu elektromobilů.
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvKromě osobních aut vyrábí i elektrické autobusy a v tomto oboru je momentálně světovou jedničkou. Svými elektrickými autobusy zásobuje BYD zákazníky po celém světě, kompletní flotilu autobusů BYD například využívají i na letišti v Amsterdamu.
Cestující tu po letištní ploše k letadlům rozváží výhradně elektrické autobusy této čínské značky. Cesta ke elektrické mobilitě byla pro BYD v podstatě logická, firma je zároveň jedním z největších světových výrobců baterií pro mobilní telefony.
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvA právě tento obor teď umožnil čínské firmě bleskurychle reagovat na nastalou situaci ohledně koronaviru. Zatímco česká vláda už několik týdnů přesvědčuje, že roušek je dostatek, pak je shání a nikdo vlastně neví, kde jsou, firma BYD stihla během necelých dvou týdnů přestavět jeden ze svých výrobních provozů a vytvořila tak největší světovou továrnu na roušky.
Proměnou prošla jedna z továren společnosti v Šen-čenu, která se původně věnovala výrobě mobilních telefonů pro externí zákazníky. Jelikož momentálně poptávka po mobilech klesá, BYD šikovně využil přebytečné kapacity. Denně čínská jednička na poli elektrobusů vyrobí pět milionů roušek a 300 tisíc lahví desinfekčních prostředků.
Továrna na mobilní telefony nebyla pro tuto změnu výrobního programu zvolena jen kvůli svému malému vytížení. Výroba roušek i dezinfekce je velmi náročná na čistotu celého provozu a právě továrna vyrábějící velmi citlivá elektronická zařízení se tak ukázala být ideálním základem pro přeměnu.
Z velké části byla zařízena coby bezprašný provoz. „Vybavení, které máme, dosahuje přesnosti a kvality na mnohem vyšší úrovni, než je pro výrobu masek nutné,“ říká Čao Ťien-pching, ředitel oddělení kvality společnosti BYD.
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvNa proměně továrny pracovalo po necelých 14 dní celkem 3 000 zaměstnanců společnosti ze všech možných oborů, včetně techniků, zaměstnanců výzkumu a vývoje, designu a mnoha dalších profesí. Podle prohlášení firmy BYD by v běžném režimu podobný úkol netrval necelé dva týdny, ale alespoň dva měsíce.
Firma během této krátké doby vyvinula a vyrobila jak vlastní stroje pro výrobu roušek a dezinfekce (na trhu se koupit nedaly, dodavatelé nebyli schopni je dodat tak rychle), tak vyvinula a navrhla výrobní proces samotných roušek a dezinfekce.
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tv„Linka na výrobu vysoce kvalitních roušek se skládá z asi 1 300 součástí jako ozubená kola, řetězy a válce, z nichž 90 procent jsme si v BYD vyrobili sami,“ říká Sherry Li z kanceláře prezidenta firmy. Vývoj dezinfekčního gelu trval jen šest dní a už po osmi dnech dostaly první jeho zásoby zdravotníci v Číně.
Nově vyvinuté stroje na výrobu roušek teď naopak může BYD dodat i dalším zájemcům, denně jich umí firma vyrobit až dvanáct. Prozatím firma nadále rozšiřuje své vlastní produkční kapacity, a to asi o 300 – 500 tisíc roušek denně. Denní kapacita pět milionů kusů přitom představuje zhruba čtvrtinu toho, čím Čína disponovala na počátku února.