Bývalý šéf Bosche jezdí Husákovou pancéřovanou limuzínou

aktualizováno 
Bývalý dlouholetý ředitel jihlavského Bosche Heiner Hillmann si v důchodu užívá originálního koníčku. Pečuje o luxusní sovětskou limuzínu Zil, se kterou jezdil bývalý československý prezident Gustáv Husák.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka | foto: Archiv Heinera Hillmanna

Ke koupi pancéřovaného auta pomohl Hillmannovi současný český prezident Václav Klaus. Teď s ní bývalý ředitel budí pozornost na veteránských srazech v Německu.

Figurínu komunistického generálního tajemníka Husáka s medailemi má posazenou na zadním sedadle zilu. "Zil je pancéřovaný se speciálními doplňky. Po rozhovoru se současným prezidentem Václavem Klausem, který nás tenkrát v Jihlavě navštívil, jsem dostal adresu na Evžena Majoroše, od kterého jsem vůz koupil," vzpomíná Hillmann, který vedl Bosch Diesel v Jihlavě od jeho založení v roce 1993. Za devět let jeho šéfování se firma rozrostla do největšího zaměstnavatele na Vysočině.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

Hillmann, který už je dva roky v důchodu, nechal na zilu udělat generální opravu. "Nyní zase vypadá jako nový. Má německou veteránskou poznávací značku a za pěkného počasí s ním jezdím na různé srazy a výstavy," popisuje.

S opravou zilu mu pomohla specializovaná firma, která se zabývá čalouněním historických i moderních vozidel. Ojedinělá dílna manželů Rekových funguje v Oldřichově u Písku.

"Zil pana Hillmanna byl zatím největší a nejtěžší vozidlo, jaké jsme čalounili. Kůže byla barvena na zakázku a i koberce jsou ve stejné barvě," popisuje Miroslav Rek.

Hillmann si přál potáhnout interiér limuzíny do dvou béžových odstínů kůže. Přední sedadla má tmavší než zadní. Rekovi očalounili i nouzové sedačky zilu včetně místa pro ochranku. "Prostor kufru nebyl původně očalouněn. Na přání majitele byla zamaskována rezerva a kufr trochu upraven," doplnil Rek.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

Husák vezl Zilem 115 i sovětského vůdce Michaila Gorbačova při jeho pražské návštěvě v roce 1987. Stejný typ používali i další sovětští prominenti, východoněmecký vůdce Erich Honecker a několik hlav států z evropských, arabských a afrických zemí.

Uvnitř pancéřového vozu byli v bezpečí, běžnou zbraní se zil nedal prostřelit. I na rozbití oken by bylo potřeba ráže 303. Podlahu má prezidentský zil odolnou vůči minám, v některých místech silnou skoro tři centimetry. Jedná se o vskutku robustní a odolné auto.

Hillmann vlastní i další auta a motorky vyráběná za socialismu v Sovětském svazu a v Československu. V garážích mu parkuje UAZ, vůz používaný armádami východního bloku. Také ten si nechal zrenovovat. Ještě má v Německu dvě motorky: Jawu 250 z roku 1957 a Jawu 350 z roku 1969 s vozíkem pro spolujezdce.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

"Veškerou techniku jsem si pořídil proto, že je robustní, jednoduchá a dobře se ovládá. Během mého působení v Jihlavě mě bavilo jezdit ve volném čase s těmito stroji. Veteráni jsou pro mne pěknou vzpomínkou na Jihlavu a zaměstnance, se kterými jsem rád spolupracoval," vzkazuje bývalý ředitel.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

U začátku i konce Zastavy stál Fiat, poslední vyrobili před deseti lety

Zastava 1100

Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské Zastavy nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti...

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Fiat Coupé

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich...

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

Tatra 111

První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za války původně pro Němce,...

Najdete na iDNES.cz