Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bývalý šéf Bosche jezdí Husákovou pancéřovanou limuzínou

aktualizováno 
Bývalý dlouholetý ředitel jihlavského Bosche Heiner Hillmann si v důchodu užívá originálního koníčku. Pečuje o luxusní sovětskou limuzínu Zil, se kterou jezdil bývalý československý prezident Gustáv Husák.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka | foto: Archiv Heinera Hillmanna

Ke koupi pancéřovaného auta pomohl Hillmannovi současný český prezident Václav Klaus. Teď s ní bývalý ředitel budí pozornost na veteránských srazech v Německu.

Figurínu komunistického generálního tajemníka Husáka s medailemi má posazenou na zadním sedadle zilu. "Zil je pancéřovaný se speciálními doplňky. Po rozhovoru se současným prezidentem Václavem Klausem, který nás tenkrát v Jihlavě navštívil, jsem dostal adresu na Evžena Majoroše, od kterého jsem vůz koupil," vzpomíná Hillmann, který vedl Bosch Diesel v Jihlavě od jeho založení v roce 1993. Za devět let jeho šéfování se firma rozrostla do největšího zaměstnavatele na Vysočině.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

Hillmann, který už je dva roky v důchodu, nechal na zilu udělat generální opravu. "Nyní zase vypadá jako nový. Má německou veteránskou poznávací značku a za pěkného počasí s ním jezdím na různé srazy a výstavy," popisuje.

S opravou zilu mu pomohla specializovaná firma, která se zabývá čalouněním historických i moderních vozidel. Ojedinělá dílna manželů Rekových funguje v Oldřichově u Písku.

"Zil pana Hillmanna byl zatím největší a nejtěžší vozidlo, jaké jsme čalounili. Kůže byla barvena na zakázku a i koberce jsou ve stejné barvě," popisuje Miroslav Rek.

Hillmann si přál potáhnout interiér limuzíny do dvou béžových odstínů kůže. Přední sedadla má tmavší než zadní. Rekovi očalounili i nouzové sedačky zilu včetně místa pro ochranku. "Prostor kufru nebyl původně očalouněn. Na přání majitele byla zamaskována rezerva a kufr trochu upraven," doplnil Rek.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

Husák vezl Zilem 115 i sovětského vůdce Michaila Gorbačova při jeho pražské návštěvě v roce 1987. Stejný typ používali i další sovětští prominenti, východoněmecký vůdce Erich Honecker a několik hlav států z evropských, arabských a afrických zemí.

Uvnitř pancéřového vozu byli v bezpečí, běžnou zbraní se zil nedal prostřelit. I na rozbití oken by bylo potřeba ráže 303. Podlahu má prezidentský zil odolnou vůči minám, v některých místech silnou skoro tři centimetry. Jedná se o vskutku robustní a odolné auto.

Hillmann vlastní i další auta a motorky vyráběná za socialismu v Sovětském svazu a v Československu. V garážích mu parkuje UAZ, vůz používaný armádami východního bloku. Také ten si nechal zrenovovat. Ještě má v Německu dvě motorky: Jawu 250 z roku 1957 a Jawu 350 z roku 1969 s vozíkem pro spolujezdce.

Zil 115, který vozil Gustáva Husáka

"Veškerou techniku jsem si pořídil proto, že je robustní, jednoduchá a dobře se ovládá. Během mého působení v Jihlavě mě bavilo jezdit ve volném čase s těmito stroji. Veteráni jsou pro mne pěknou vzpomínkou na Jihlavu a zaměstnance, se kterými jsem rád spolupracoval," vzkazuje bývalý ředitel.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ford Transit 2.2 L1H1...
Ford Transit 2.2 L1H1...

r.v. 2011, naj. 155 000 km, diesel
289 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.