Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

C-Airdream: luxusní koncept bez pedálů

  9:04aktualizováno  9:04
I když Citroën svůj sen o autě budoucnosti prezentoval již na pařížském autosalonu, stojí rozhodně za to si jej ještě jednou pořádně představit. Francouzská automobilka se v Brně neomezuje pouze na ukázku své seriové produkce (i když sama premiéra nového plurielu by to naznačovala) a nabízí návštěvníkům své expozice i něco více.9.9.2002: Stánek Citroënu v Paříži zpestří kupé - C-Airdream

Protentokrát se tuzemské zastopení Citroënu rozhodně vytáhlo a přivezlo do Brna pravděpodobně nejpohlednější studii, kterou jsme mohli na posledních autosalonech spatřit.

C-Airdream rozhodně nepatří mezi koncepty, které spíše vyděsí svým pohledem do blízké či vzdálenější budoucnosti. Francouzští inženýři dali čtyřmístnému elegantnímu kupé dynamický výraz, okořeněný francouzským šarmem. Velké prosklené plochy dávají vozu potřebnou vzdušnost. Mohutný nárazník, nad ním dokonale proporcované stětlomety a velké logo automobilky, určují ráz přední části vozu.

Chromovaný pruh nízko na bocích je přerušován pouze obrovskými koly. Další výrazné linie pak začínají za předními světly, rozběhnou se z obou stran po oblé linii střechy, aby se nakonec spojily na zakulacené zádi. Velká křídla dveří bez kliky se otvírají bez jediného kontaktu řidiče s vozem - jednoduše k vozu přijdete a ten vás pozve dál.

Usednete dovnitř a studujete, jak Citroën budoucnosti vlastně ovládat. Všechna "hejblátka" včetně plynu, řadící páky i brzd totiž naleznete na volantu. Vše je tady řízeno elektronicky , řidič tedy můžete vychutnávat pohled na nebe bez mráčku, nebo počítat hvězdy - airdream má totiž prosklenou střechu. Vzdušná záď svým prosklením vybízí k nahlédnutí do vycizelovaného interiéru, který svým minimalistickým luxusem a futuričností koresponduje s pojetím celého vozu. Zadní boční okna, která se na zádi postupně sbíhají, dodávají vozu dostatečně sportovní příchuť.

Pohled na hladkou linii zadního nárazníku ujistí diváka o tom, že francouzi neponechali jediný detail bez povšimnutí a dostatečné péče. Jediným rušivým prvkem na hladké linii vozu tak zůstávají zrcátka, na jednu stranu nádherně tvarovaná a korespondující s tvary studie, na stranu druhou by však mohla být nahrazena kamerovým systémem... i když bez těch zrcátek by to pak možná nebylo ono.

Pohled diváků bude po liniích karoserie klouzat stejně jako vzduch se součinitelem tření Cx=0,28. Třílitr V6 o výkonu 150kW při 6100 ot/min vyžívající služeb autoadaptabilní automatické převodovky s možností sekvenčního řazení dodává vozu dostatečný výkon, posádka si tak může s klidem užívat moderní techniku.

Samozřejmostí je u Citroënu systém odpružení Hydractive, tentokrát třetí generace. Elektronické řízení brzd kontroluje tlak na každé kotoučové brzdě a podílí se na bezpečnosti pasažérů. Pro automobilové inženýry je airdream jedinečnou příležitostí vybavit vůz dvounapěťovou elektrickou architekturou (12V - 42V)
 
Airdream je prostě auto snů a pokud budoucnost automobilového designu bude vypadat takto, pak se ji rozhodně bát nemusíme. Tentokrát dávame Citroenu za kvalitní stylistické cvičení 1*.

Francouzská automobilka vozí po autosalonech i studii luxusního sporťáku C-Airdream.

Největší překvapení mají čekat v interiéru - model se neovládá klasickými nožními pedály. Ty jsou nahrazeny ovládáním na volantu, přirozeně v elektronickém stylu drive-by-wire.

Superluxus v podobě kupé přichází s Francie.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.