Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

C-Airdream: luxusní koncept bez pedálů

  9:04aktualizováno  9:04
I když Citroën svůj sen o autě budoucnosti prezentoval již na pařížském autosalonu, stojí rozhodně za to si jej ještě jednou pořádně představit. Francouzská automobilka se v Brně neomezuje pouze na ukázku své seriové produkce (i když sama premiéra nového plurielu by to naznačovala) a nabízí návštěvníkům své expozice i něco více.9.9.2002: Stánek Citroënu v Paříži zpestří kupé - C-Airdream

Protentokrát se tuzemské zastopení Citroënu rozhodně vytáhlo a přivezlo do Brna pravděpodobně nejpohlednější studii, kterou jsme mohli na posledních autosalonech spatřit.

C-Airdream rozhodně nepatří mezi koncepty, které spíše vyděsí svým pohledem do blízké či vzdálenější budoucnosti. Francouzští inženýři dali čtyřmístnému elegantnímu kupé dynamický výraz, okořeněný francouzským šarmem. Velké prosklené plochy dávají vozu potřebnou vzdušnost. Mohutný nárazník, nad ním dokonale proporcované stětlomety a velké logo automobilky, určují ráz přední části vozu.

Chromovaný pruh nízko na bocích je přerušován pouze obrovskými koly. Další výrazné linie pak začínají za předními světly, rozběhnou se z obou stran po oblé linii střechy, aby se nakonec spojily na zakulacené zádi. Velká křídla dveří bez kliky se otvírají bez jediného kontaktu řidiče s vozem - jednoduše k vozu přijdete a ten vás pozve dál.

Usednete dovnitř a studujete, jak Citroën budoucnosti vlastně ovládat. Všechna "hejblátka" včetně plynu, řadící páky i brzd totiž naleznete na volantu. Vše je tady řízeno elektronicky , řidič tedy můžete vychutnávat pohled na nebe bez mráčku, nebo počítat hvězdy - airdream má totiž prosklenou střechu. Vzdušná záď svým prosklením vybízí k nahlédnutí do vycizelovaného interiéru, který svým minimalistickým luxusem a futuričností koresponduje s pojetím celého vozu. Zadní boční okna, která se na zádi postupně sbíhají, dodávají vozu dostatečně sportovní příchuť.

Pohled na hladkou linii zadního nárazníku ujistí diváka o tom, že francouzi neponechali jediný detail bez povšimnutí a dostatečné péče. Jediným rušivým prvkem na hladké linii vozu tak zůstávají zrcátka, na jednu stranu nádherně tvarovaná a korespondující s tvary studie, na stranu druhou by však mohla být nahrazena kamerovým systémem... i když bez těch zrcátek by to pak možná nebylo ono.

Pohled diváků bude po liniích karoserie klouzat stejně jako vzduch se součinitelem tření Cx=0,28. Třílitr V6 o výkonu 150kW při 6100 ot/min vyžívající služeb autoadaptabilní automatické převodovky s možností sekvenčního řazení dodává vozu dostatečný výkon, posádka si tak může s klidem užívat moderní techniku.

Samozřejmostí je u Citroënu systém odpružení Hydractive, tentokrát třetí generace. Elektronické řízení brzd kontroluje tlak na každé kotoučové brzdě a podílí se na bezpečnosti pasažérů. Pro automobilové inženýry je airdream jedinečnou příležitostí vybavit vůz dvounapěťovou elektrickou architekturou (12V - 42V)
 
Airdream je prostě auto snů a pokud budoucnost automobilového designu bude vypadat takto, pak se ji rozhodně bát nemusíme. Tentokrát dávame Citroenu za kvalitní stylistické cvičení 1*.

Francouzská automobilka vozí po autosalonech i studii luxusního sporťáku C-Airdream.

Největší překvapení mají čekat v interiéru - model se neovládá klasickými nožními pedály. Ty jsou nahrazeny ovládáním na volantu, přirozeně v elektronickém stylu drive-by-wire.

Superluxus v podobě kupé přichází s Francie.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz