Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

C4: není volant jako volant

aktualizováno 
Letošní léto mají napilno francouzské automobilky, vždyť do města nad Seinou zavítá autosalon jen jednou za dva roky. Citroën se chce vytáhnout s modelem C4. Novinka zaujme nekonvenčností tvarů a technickými "hračičkami". Revolucí prošel volant a auto vás dokonce i pohlídá abyste nevyjeli z pruhu.

Segment, kde se odehrává litý boj mezi golfem, méganem, Mazdou 3... ani nová octavia nechce zůstat pozadu, je sice nejlukrativnější, ale také nejnabitější.

Auta nižší střední třídy tak přetékají tou nejmodernější technikou a proto musel i Citroën přijít s něčím ještě novějším a ještě zajímavějším.

Letitá xsara už zestárla a francouzský výrobce s uvedením jejího nástupce dlouho otálel.

Na autosalon u Ženevského jezera ještě dovezl jako předkrm sportovní třídveřovou verzi "Cé-čtyřky" a v ospalém prázdninovém období už přinesl první oficiální informace o civilní podobě.

Tří a pětidveřová karoserie se od sebe liší více, než se čekalo. Oběma nechybí šarm a sebevědomí. Soupeři to budou mít, alespoň po vizuální stránce, s C4 těžké.

Podoba třídveřové verze coupé byla známa, nutno ovšem přiznat, že i bez samolepek, spojlerů a křídel vypadá dobře. Jednolitá karoserie působí velmi agresivně a vyváženě. Při pohledu na originální řešení zádě zamáčknou slzu v oku milovníci Hondy CRX.

Ženevská předpremiéra

Citroen C4

Hodně dynamicky  vypadá i pětidveřová verze, tu narozdíl od kupé vidí motoristická veřejnost vůbec poprvé. Předek působí robustně a zároveň sportovně, každá křivka, každý tvar je na svém místě. Zadní partie viditelně navazují na malou "C3ku" a to ať z pohledu zboku, nebo zezadu. Pětidveřová verze však celkově oproti třídveřové působí méně vyváženě. Obliny a ladné křivky předních partií si s lomy a docela strohými linkami zádě rozumí o něco méně.

Při pohledu na první fotografie je nutná jedna výtka. Hranu kufru "vyhnal" zadní nárazník velmi vysoko, nakládání víkendového nákupu tak nebude velká slast.

Obě verze se mohou pochlubit příkladnou aerodynamikou. Koeficient Cx=0,28 patří ke špičce.

Dynamická zvenčí, avantgardní uvnitř
C4 padne do oka na první pohled, trochu zvykání ale bude vyžadovat vnitřek auta. Minimalistická horizontálně dělená přístrojová deska jakoby k dynamickému duchu exteriéru moc neseděla. Především piloti třídveřového kupé by raději místo středového displeje uvítali klasické budíky pod volantem. Dodejme, že podsvícení displeje se reguluje automaticky v závislosti na světelných podmínkách.

Příliš ovladačů a tlačítek na pracovišti řidiče nevidíme. Nejvíce jich je na mohutném středovém panelu, který je jednou z dominant interiéru. Nad ním trůní velký barevný displej, který mění intenzitu podsvícení v závislosti na množství světla v interiéru. Hodně toho totiž umí multifunkční volant s hromadou ovladačů na středové části. 

Speciální efekty studia Citroën
Vývoji automobilů už padla za oběť kdejaká část auta, volant ale doposud statečně odolával. Vývoj C4 ale neustál. V novém citroënu se volant neotáčí celý, jeho střední část zůstává pevná. Toto řešení má velký přínos pro pasivní bezpečnost. Airbag má tak pevně danou svou pozici a je lépe přizpůsoben poloze a anatomii řidiče.

Francouzský smysl pro rafinovanost se uplatnil i v případě novinky. C4 má v přístrojové desce integrován osvěžovač vzduchu. (Konečně konec "stromečkům" na zpětném zrcátku?)

Test auto.idnes.cz

Citroen Xsara 1,4 HDi

Zpátky do pruhu!
Citroën C4 svému řidiči neodpustí žádnou neposlušnost. Auto je totiž  vybaveno systémem, který varuje před neúmyslným opuštěním dělícího pruhu. Tato novinka v oblasti aktivní bezpečnosti umí rozpoznat přejetí dělících čar na silnici, které není doprovázeno zapnutím směrovek. Řidič je na vyjetí z pruhu upozorněn vibracemi na té straně sedáku, na které došlo k přejetí čáry.

Příjemnou "drobností" přispívající k přívětivosti C4 patří ještě vrstvená skla, která pustí do interiéru méně hluku. Řidič zase ocení, že při nočním řízení uvidí "za roh" díky bixenonovým natáčecím světlům. Detektor tlaku v pneumatikách také není na škodu.

Osm motorů
O nabídce motorů toho Citroën prozatím příliš neprozradil. Víme že jich bude osm: pět benzinových a tři naftové. Nejslabším zážehovým agregátem bude 1,4i 16V, nejsilnější pak bude šestnáctiventilový dvoulitr. Jejich řidiči budou mít k dispozici od 90 do 180 koní. Vznětová "HDička" nespecifikovaných objemů budou nabízet výkon 92 až 138 koní.

Citroën C4 je postaven na platformě koncernového bratra - Peugeotu 307. O rozměrech zprávy prozatím mlčí. Podle neoficiálních informací by měl být rozvor 2,61 metru. Délkou 4,25 metru by měla novinka přesahovat xsaru o přibližně sedm centimetrů. Ještě dodejme rozměry ženevské "závodní" C4: délka x šířka x výška:  4286 x 1790 x 1400 mm, rozvor je 2600 mm a rozchod vpředu i vzadu 1597 milimetrů.

Poprvé bude Citroën C4 naživo k vidění na Pařížském autosalonu, do prodeje ale přijde pravděpodobně až s novým rokem. 

Podoba třídveřové verze coupé byla známa, nutno ovšem přiznat, že i bez samolepek, spojlerů a křídel vypadá velmi dobře.

Při pohledu na originální řešení zádě zamáčknou slzu v oku milovníci Hondy CRX.

Předek působí robustně a zároveň sportovně, každá křivka, každý tvar je na svém místě.

Minimalistická horizontálně dělená přístrojová deska jakoby k dynamickému duchu exteriéru moc neseděla. Především piloti třídveřového kupé by raději místo středového displeje uvítali klasické budíky pod volantem.

Příliš ovladačů a tlačítek na pracovišti řidiče nevidíme. Nejvíce jich je na mohutném středovém panelu, který je jednou z dominant interiéru. Nad ním trůní velký barevný displej, který mění intenzitu podsvícení v závislosti na množství světla v interiéru. Hodně toho totiž umí multifunkční volant s hromadou ovladačů na středové části.

Hranu kufru "vyhnal" zadní nárazník velmi vysoko, nakládání víkendového nákupu tak nebude velká slast.

Autoři: ,






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.