Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

C5: Auto na děravé silnice

  2:00aktualizováno  2:00
Vezměte francouzský design, přilijte německé zpracování, protřepejte a smíchejte. Tenhle drink má jméno Citroën C5.

Citröen C5 Tourer čelní pohled | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Citroën je zdánlivě nenápadný, ale pokaždé, když ho potkám, nedá mi to, abych si ho zase nezačal prohlížet. A je jedno, jestli je to sedan, nebo kombi. Třeba o Fordu Mondeo, který je jedním z hlavních konkurentů Citroënu C5, jsem kdysi psal, že jeho design je sportovní, ale pro typické zákazníky z řad středních a vyšších manažerů možná až moc.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily
Citroën C5 můžete koupit
na www.automodul.cz

U Citroënu C5 bych se ničeho podobného nebál. O jeho liniích se dá říct snad jediné – jsou elegantní. Nehledejte tu žádné ostré tvary, které by se snažily dát najevo něco na způsob "já jsem tady ten největší silák". Francouzům se zkrátka podařilo udělat auto, které se podle mě na rozdíl od jiných vozů díky designu hned tak neokouká.

Citröen C5 Tourer zadní pohled II.

Podobně se dá pokračovat i při hodnocení vnitřku, kde styl udávají měkčené plasty a s rozmyslem použité hliníkové detaily. Nic přeplácaného, nic vyloženě nudného. Dojem jinakosti navíc zvyšuje volant s pevným středem, takže otáčíte jen věncem volantu.

Masáž jako na koncertě

Při hodnocení interiéru si nemůžu odpustit výtku v podobě záplavy tlačítek na volantu i na středovém panelu. Jejich hledání a ovládání rozhodně není intuitivní. Body citroën sbírá za skvělá sedadla, která můžete mít za příplatek i s masážní funkcí v oblasti beder. Jenže ono slavné masírování mi spíš připadalo, jako když stojíte v páté řadě na koncertu Madonny a někdo do vás pořád zezadu šťouchá lokty.

Citröen C5 Tourer přístrojová deska

Pocit luxusu pak ještě zvyšují takové "drobnosti", jako je skleněná střecha nebo kapsy ve dveřích s osvětlením reagujícím na pohyb – byť kapsy jsou dost úzké, lahev s pitím si tam nedáte. Dalším velmi, opravdu velmi příjemným prvkem příplatkové výbavy je elektrické zavírání víka kufru. Otevřít sice musíte ručně, ale zavřít stačí jen stiskem červeného tlačítka. Oceníte to hlavně v zimě, kdy ruce při zavírání kufru zůstanou čisté.

Zklamání možná zažije ten, kdo očekává, že velikost zavazadlového prostoru bude stejně ohromná jako u předchozí verze C5. Objem kufru současného modelu v testované verzi Tourer je 505 litrů, dřív to bylo 563 litrů.

Umí i pěkně rozčilit

Velká nabídka technických vychytávek občas dokáže pocuchat nervy. Kromě kombíku jsem letos v zimě testoval i sedan, který byl vybaven parkovacími čidly vpředu i vzadu a také senzory na čelním skle, které rozpoznají vodu a samy spustí stěrače. V těch dnech celkem hodně sněžilo a mrzlo – a to bylo na všechny ty senzory příliš.

Stěrače zběsile stíraly, i když to bylo zbytečné, a parkovací čidla během jízdy starostlivě hlásila, že na prázdné silnici během okamžiku musíme narazit do překážky před námi. Parkovací čidla jsem vypnul, na boj se stěrači jsem rezignoval a nechal je stírat suché sklo.

Naftový dvoulitr pod kapotou
Citröen C5 TourerTestovaný Citroën C5 poháněl diesel 2.0 HDI s výkonem 100 kW. Výkon to na 1,7 tuny těžké auto není přehnaně velký, ale na běžné ježdění bez závodnických choutek to stačí. Výborné bylo utlumení vibrací i hluku. Ten byl v kabině minimální jak při rozjezdu se studeným motorem, tak při dálniční rychlosti. Spotřeba se pohybovala okolo devíti litrů nafty na sto kilometrů. Při snaze ušetřit se dá dostat na údaj o litr nižší.

Nebyl by to však citroën, aby nebyl pohodlný. Hydropneumatické pružení dělá z jízdy i po děravých silnicích příjemnou jízdu, kdy si plujete po záplatovaném asfaltu. Často nás s kolegou napadlo, že tyhle limuzíny asi používají jako "služebky" na Ředitelství silnic a dálnic, takže vůbec netuší, v jak mizerném stavu cesty v Česku jsou.

Celkový dojem z týdnu ježdění s Citroënem C5 Tourer? Elegantní auto, které vás nebude strhávat k dosahování rychlostních rekordů, ale k užívání pohodlné jízdy. 

Citröen C5 Tourer v číslech

motor

2.0 HDI, diesel

max. výkon

100 kW/136 koní

zrychlení (0-100 km/h)

12,1 s

max. rychlost

198 km/h

prům. spotřeba

7,2 l/100 km

objem kufru

505 litrů

délka x šířka x výška

4 829/ 2 096/1 495 milimetrů

základní cena

604 900 Kč



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

První jízda novým Fordem Focus. Zas jezdí skvěle a má zajímavou cenu

Ford Focus

Skvělé svezení za skvělou cenu, nový Ford Focus se zase povedl. Po dvaceti letech od uvedení přelomové první generace...

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Najdete na iDNES.cz