Cadillac 1958 v muzeu veteránů v Nové Bystřici

Cadillac 1958 v muzeu veteránů v Nové Bystřici | foto: Marek Podhora, MAFRA

Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

  • 3
Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů vybavených nejmodernější technikou, založil přesně před 115 lety, 22. srpna 1902, mechanik Henry Martin Leland v Detroitu.

Jméno značka získala po zakladateli tohoto amerického města, generálu Antoine de la Mothe Cadillakovi.

Továrna se krátce po svém založení, v roce 1909, stala součástí koncernu General Motors, v jehož rámci se soustředila na vozy nejvyšší třídy a vždy stála v popředí technologického pokroku. V době, kdy ostatní auta měla jednoválce nebo dvouválce, představil Cadillac čtyřválec.

Už v roce 1912 měly cadillaky elektrické světlomety, jako první začaly používat elektrický startér místo startovací kliky. Od 50. let přišla firma s posilovači řízení, klimatizací a v 70. letech zase s bezpečnostními prvky jako pásy nebo airbagy. Cadillac je jednou z nejstarších automobilových značek, v USA je starší jen Buick, patřící rovněž do GM.

V posledních desetiletích se musí automobilka notně snažit ve stále se zvyšující konkurencí asijských a evropských aut. A daří se jí to. Celosvětový prodej loni dosáhl 308 692 vozů, což bylo nejvíce za uplynulých 30 let.

,