Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cadillac mi stále stojí před domem

  11:50aktualizováno  11:50
Zdi restaurace v budově Českého automotoklubu zdobí dobové fotografie motocyklových závodníků padesátých let minulého století. Právě obrázek z roku 1958 se zabláceným, kdysi slavným motokrosařem Jaromírem Čížkem na stroji Jawa zaujal Ondřeje Havelku nejvíce.

"To byli opravdoví závodníci," tiše poznamenal neúnavný propagátor meziválečného jazzu a swingu.

Vzbuzuje ve vás tato fotografie obdiv?

To také, ale k tomuto závodníkovi se váže jedna historka z mého okolí, jejíž pointu jsem prokoukl až po delší době.

A prozradíte nám ji?

Svého času jsem hrával golf v Semilech a všiml jsem si, že v místním golfovém žargonu bývá zkažená rána označována jako čížek. Nechápal jsem proč. Pouze jsem si říkal, že to asi souvisí s tradičními ptačími termíny, které se v golfu používají, jako birdie nebo eagle.

Ale pak mi kamarád Eda Nosek vysvětlil, jak to vzniklo. Jednou bylo hřiště hrozně promáčené a jeden golfista se netrefil do míčku a praštil ukrutnou ránu do drnu. Vystříkl gejzír bláta, takže byl od hlavy a až k patě zadělaný. A tehdy jeho spoluhráč suše poznamenal: "Pěkná rána - a navíc vypadáš jako Čížek..."

Jezdíte v Subaru Forester. Proč zrovna tento vůz?

Jednou jsem měl možnost se s ním svézt. Tehdy to pro mě byl takový zážitek, že jsem si řekl, že až nadejde okamžik, kdy si budu kupovat nový vůz, bude to tento. Moc dalšího vám o něm nepovím. Vím jen, že je to dvoulitr s pohonem všech čtyř kol. Další technické podrobnosti jdou mimo mě.

Ze starého, ojetého amerického cadillacu do japonského subaru. Takový skok při poslední výměně automobilu absolvoval zpěvák, herec a režisér Ondřej Havelka.

Co vás na něm tak zaujalo?

Jeho jízdní vlastnosti mi připadají mimořádné. Nejezdím příliš rychle, ale vím, že když vjedu do zatáčky trochu ostřeji, tohle auto si s tím poradí i v situaci, kdy by jiné vozy měly problémy. Cítím se v něm bezpečně a pohodlně. Vyhovuje mi i to, že jde o automobil neokázalý a nenápadný. Přesně to, co jsem hledal.

Jaká auta jste až dosud vlastnil?

Měl jsem trabanta, wartburga, pak žigulíka. Po něm jsem se vrátil k vozům německé provenience, protože jsem jezdil ve starším Volkswagenu Passat a krátce i ve fordu. Toho vystřídal sponzorský rover, na něhož navázala veselá epizoda se starým Cadillacem Seville z roku 1984. To byla velmi riskantní koupě. Dost často se totiž stávalo, že jsem na místo určení přijížděl taxíkem, případně na korbě vozu odtahové služby. Po několikátém podobném zážitku jsem se rozhodl, že přece jen jistá praktičnost není od věci, a pořídil jsem si subaru.

Jak vzpomínáte na trabanta?

Rozhodně nemůžu tvrdit, že ojetý trabant by byl absolutně bez problémů, ale na druhou stranu jsem s ním dojel až do Birminghamu. Po cestě jsem pumpaře uváděl v děs tím, že jsem do nádrže lil olej dovezený z domova. Zuby jsem odtrhl plastový uzávěr, nalil jsem to tam a pak jsem si poručil, aby mi natankovali benzin. Ale pumpaři to většinou odmítali. Pro ně totiž bylo nepochopitelné už jenom to, že se benzin lil do nádrže, která byla u motoru.

A co cadillac?

To jsem jednoho dne musel rychle řešit otázku, v čem budu jezdit. Procházel jsem inzeráty a najednou mě zaujala jedna fotka s cadillacem. Jenže v okamžiku, kdy mi majitel oznámil, že to žere dvacet litrů, zavrhl jsem to jako nesmysl. Jenže on vzápětí dodal: "Ale to jezdí na plyn." V tu chvíli jsem byl lapen. Ta fotka v novinách byla jen černobílá, tak jsem se ještě po telefonu ptal, jakou má barvu. Majitel pravil: "Slonová kost." Říkám fajn, to beru. Až na vlastní oči jsem zjistil, že dotyčný slon byl poněkud starší.

Jak dlouho jste s ním jezdil?

Pravidelně jsem s ním jezdil asi rok. Ještě dnes mi stojí před domem a rád bych se ho zbavil.

Mluvil jste o barvě. Je nějaká, kterou preferujete?

Barva mého auta nesmí být stříbrná a zlatá. Nemám rád okázalost a uniformitu. Vždy záleží na konkrétním autě. Mému subaru myslím sluší tmavě zelená.

Co říkáte na chystaný bodový systém pro řidiče?

Přísnější kontrola je určitě třeba, ale na druhou stranu se toho tak trochu bojím. Přiznám se, že na dálnici občas jezdím rychleji, než bych měl.

V AUTĚ MÁ RÁD TICHO - "Muziky si užiji dost. Nejčastěji mám naladěný Český rozhlas, na němž vyhledávám mluvené slovo," říká Ondřej Havelka.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.