Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prezidenta USA vozí pojízdný bunkr. Bestie spolkne 78 litrů na 100 km

  11:24aktualizováno  11:24
Dnes je tomu na den přesně 50 let, kdy byl v Dallasu spáchán atentát na Johna F. Kennedyho. Od té doby by podobný pokus američtí prezidenti s velkou jistotou přežili. Zasáhnout posádku nebo alespoň zastavit opancéřovaný cadillac je totiž téměř nemožné.

Kolona prezidenta Obamy | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ke známým atentátům světové historie patří automobil stejně jako atentátník. Ve třech nejznámějších případech (přinejmenším v Čechách a na Moravě) sehrál svoji roli vůz s otevřenou karoserií.

V roce 1914 zahynul ve voze Gräf & Stift Double Phaeton se staženou střechou arcivévoda František Ferdinand d'Este, 27. května 1942 se stala jízda kabrioletem Mercedes osudnou Reinhardu Heydrichovi. A přesně před padesáti lety zasáhla kulka Johna F. Kennedyho, který mával rozjásanému davu z limuzíny Lincoln Continental ročník 1961 s otevřenou střechou.

Od vraždy v Dallasu vyhlásila americká tajná služba otevřeným vozům stop stav a nahradila je téměř nezničitelnými monstry, která by dokázal zlikvidovat pravděpodobně jen Chuck Norris.

Bestie, která chrání

Smutným paradoxem je, že v pátek 22. listopadu 1963 usedl J. F. K. do vozu značky Lincoln, protože základnu vozového parku amerických prezidentů z valné většiny tvoří vozy značky Cadillac. Už začátkem 20. století vozily 28. prezidenta Woodrowa Wilsona a výjimkou pochopitelně není ani Barack Obama.

Cadillac amerického prezidenta při návštěvě Baracka Obamy v Mexiku.

Cadillac amerického prezidenta při návštěvě Baracka Obamy v Mexiku

Jeho vozidlu se říká Bestie a Mark McNabb z vedení automobilky, vyrábějící luxusní auta od roku 1902, o něm prohlašuje, že pro nového prezidenta připravili u Cadillacu to nejlepší, co mohou nabídnout.

Sedmimístná Bestie měří na délku 5,486 metru, brnění ve dveřích je 20 centimetrů tlusté, neprůstřelná okna jsou jen o sedm centimetrů tenčí a celý podvozek kryje třinácticentimetrový tvrzený plát.

Opancéřovaná je také palivová nádrž, která je navíc obalená speciální pěnou a měla by vydržet v případě jakékoliv nehody nebo požáru. Bestie má navíc také vlastní protipožární systém.

Karoserie je vyrobená z tvrzené oceli, hliníku, titanu a keramiky. Vůz by tak měl odolat i zásahu z pancéřovky, americký prezident by bez potíží přežil i chemický útok díky hermeticky uzavřenému interiéru.

Pod sedadlem prezidenta je pak připraven zásobník kyslíku, v kufru jsou umístěné zbraně a nechybí ani speciální lahve, ve kterých je uskladněna krev stejné skupiny jakou má prezident.

Součástí "výbavy" vozidla je i jeho vlastní mechanik a ozbrojený federální agent, který sebou nosí hotový arzenál elektronických diagnostických zařízení. Obamův hlavní osobní ochránce sedí na předním sedadle vedle řidiče a v boku dveří má pro jistotu připravenou remingtonku (brokovnici).

Kdyby došlo na nejhorší scénáře, je navíc možné se kdykoliv s pomocí satelitního telefonu a speciálním interaktivním videosystémem spojit s Bílým domem nebo Pentagonem.

Pneumatiky značky Goodyear jsou vyztužené kevlarem, jsou odolné vůči defektu a v případě jejich protržení může vůz pokračovat v jízdě. Ocelové ráfky by podle odhadů měly zvládnout i plnou rychlost vozidla. Řidiče by neměl oslepit ani útok v noci, kdy se při jízdě může orientovat s pomocí kamer na noční vidění. I přes všechna bezpečnostní opatření nespoléhá americký prezident pouze na jeden vyrobený kus. V garážích Bílého domu se jich ukrývá hned dvanáct.

V roce 2011 se superbezpečná limuzína prezidenta Obamy nesrovnala s terénem a uvázla v Irsku:

Hladové zvíře

Některé údaje o limuzíně úřady bohužel přísně tají a nehodlají je nikdy zveřejnit. Jedním z nich je váha, nejpravděpodobnější odhad se pohybuje zhruba kolem sedmi tun. Daleko větší rozdíly se objevují v ceně. Zatímco některé zdroje uvádějí částku kolem 300 tisíc dolarů (šest milionu Kč), časopis Autoweek odhaduje finální cenu až na 1,5 milionu dolarů (více než 30 milionů korun).

Cadillac amerického prezidenta při návštěvě Baracka Obamy ve Švédsku

Nejčastějším tipem na motor je osmiválec o objemu 6,5 litru s výkonem kolem šesti set koní. I když se velice často mluví o dieselu, podle posledních informací by se mělo jednat o benzinový motor. Maximální rychlost se odhaduje na 100 km/hod.

Matoucí jsou také odhady o spotřebě. Některé zdroje ji odhadují na osm mil na galon (29,5 l/100 km, údaj převzatý z businessinsider.com), časopis Autoweek však minulý měsíc zveřejnil hodnotu až 3,7 míle na galon (78,5 l/100 km).

Tíha zodpovědnosti

Bílý dům spolupracuje s Cadillacem více než jedno století, v posledních letech se však systém pořizování bezpečných limuzín změnil. Konkrétně od dob prezidenta George W. Bushe, jehož limuzíny postihovalo obrovské množství poruch.

Důvodem bylo extra vybavení, které do aut namontovali federální agenti. Jeho váha totiž vysoko převyšovala technologické limity limuzín. "Auta byla prostě příliš těžká. Byl to horor je řídit a ještě těžší je zastavit," řekl pro Autoweek jeden z agentů ve výslužbě. "Brzdy vydržely zhruba dvě cesty," doplňuje. Své si prý užily také převodovky.

Tajná služba se proto rozhodla, že automobily pro prezidenta bude navrhovat a stavět už od samotného začátku. "Autu byste mohli říkat cadillac, ale z cadillacu v něm moc není," říká jeden ze současných agentů. Ve skutečnosti je totiž vyrábí tajná služba ve spolupráci s divizí R&D arm společnosti General Motors v Detroitu.

Vůz svými tvary neodkazuje na žádný produkční vůz. Podvozek by každopádně měl vycházet z terénního Chevroletu Kodiak, některé části pak odkazují na Cadillac STS. Ale jde spíše o detaily jako jsou boční zrcátka, světlomety nebo kliky od dveří.

"Dokonce i loga Cadillac na přední kapotě a kufru mají jiné rozměry. Ve skutečnosti je to kamion který vypadá jako limuzína. A stejně tak se i řídí," doplňuje jeden ze současných agentů.

Každý, koho pustí za volant tohoto pojízdného bunkru, musí projít speciálním týdenním kurzem na akademii v Beltsville, kde se učí mimo jiné vyhýbacím manévrům a zatáčení ve vysoké rychlosti. "Vlastně se dá celkem dobře ovládat když uvážím, kolik ten vůz ve skutečnosti váží," pochvaluje si jeden z agentů. V akademii si také zdokonalují své řidičské schopnosti. Trénují je na Dodgi Charger, Chevroletu Camaro a Fordu Mustang.

České bezpečí

Žádný český prezident zatím atentátu v automobilu vystaven nebyl a jeho kancelář proto nemusí volit podobně radikální řešení. V současné době vozí Miloše Zemana Škodou Superb ve vrcholové výbavě Laurin a Klement, auto by mělo mít navíc pár speciálních položek výbavy, pancéřované však podle všeho není. O tom, jak se s ním jezdí, si přečtěte ZDE.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.