Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Carl Haas: závodní legenda s doutníkem v puse a Newmanem po boku

aktualizováno 
Věčně jej halil oblak kouře z doutníku. A také jej zastiňoval Paul Newman, jeho obchodní partner a přítel. Proto když americký závodní manažer Carl Haas na konci června zemřel, dostala se informace na veřejnost až za pár týdnů. A Američané teprve postupně začali zjišťovat, jaká legenda odešla.

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku | foto: Twitter James Davidson

Když se jeho úspěchy sečtou, byl Haas jedním z nejlepších závodních manažerů v dějinách. Minimálně v USA, kde se formulové závodění vydalo vlastní cestou. Možná ne tak navoněnou jako v případě oficiálního mistrovství světa F1, ale podobně rychlou a v mnoha ohledech mnohem atraktivnější.

Přitom na začátku šedesátých let byl blázen do leteckých modelů. Pak jej ale někdo vzal na závody na okruh Elkhart Lake a Haas závodění propadl. „Jednou jsem jel do Británie do firmy Hewlands podívat se, jestli by nebyli schopni dodat převodovku pro monopost Lola. Pár jsem jich vzal s sebou do Spojených států a prodal je. Tak to začalo. Náhodou. Závodil jsem a prodával převodovky. Zapadlo to do sebe. Ale postupně jsem ale závodění opustil. Tím se nedá vydělat,“ popsal své začátky Haas.

Fotogalerie

Svůj byznys založil na jednoduchém principu. Garantoval, že dokáže konkrétní díl dodat kamkoliv po Spojených státech do 24 hodin. Dnes už je to samozřejmost, ale v šedesátých letech to bylo něco nepředstavitelného. Dodací lhůty závodních dílů byly v řádu týdnů. Když tým neměl náhradní součástku na skladě, měl smůlu. Další závod nejel, pokud mu díl někdo nepůjčil. Carl Haas to změnil. A stalo se to, co se stát muselo: jeho díly měli zanedlouho skoro všichni.

Osudové spojení s legendárním Newmanem

Postupně sbíral další kontakty, stal se distributorem monopostů Lola a zastupoval ve Spojených státech značku Ferrari. A sportu se držel jako manažer. Už od poloviny šedesátých let řídil tým značky Lola. Dnes by se dalo říct, že byl tovární. Za volantem jeho vozů se střídala řada legendárních jmen: Jackie Stewart, Jacky Ickx, Brian Redman a další.

Nejlepší „obchod“ svého života Haas udělal v roce 1983. Síly dal dohromady s Paulem Newmanem, hereckou legendou, které v té době už táhlo na šedesát, ale přesto stále závodil. Od roku 1976 byl podílníkem v týmu Billa Freemana. Sbírali úspěchy v sériích CAN AM a koketovali s vytrvalostními závody. Jenže Newmana to táhlo k „open wheelers“, tedy autům s holými koly. Zkrátka k formulím. A proto se spojil s Haasem, který byl v tehdejším paddocku amerických formulí největší osobností.

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku
Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Ve formulovém závodním prostředí ve Spojených státech tehdy nebyla dobrá atmosféra. Proti oficiálnímu americkému autoklubu se postavila skupina závodních týmů, kteří se inspirovali Berniem Ecclestonem v Evropě a po vzoru „jeho“ FOCA vytvořily organizaci CART, která sdružovala odbojné týmy. Autoklubu zůstal jediný zásadní spojenec, majitel pověstné „staré cihelny“ v Indianapolis. Autoklub neměl závodníky, závodníci neměli nejslavnější trať.

Právě Haas byl podle mnoha tehdejších jezdců i týmových bossů tím, kdo dostal závody pod hlavičkou CART na výsluní. Tím, že dodával (samozřejmě za peníze) díly pro celý paddock, výrazně zjednodušil logistiku týmů. Závodit s ním bylo zkrátka jednodušší.

Tým Haas-Newman mezitím angažoval tehdy třiačtyřicetiletého mistra světa F1 Maria Andrettiho. Ten získal pro Lotus titul v roce 1978 a ještě v roce 1982 byl za volantem monopostu Alfa Romeo celkově třetí. V Americe se rozkoukával jediný rok. Titul CART vyhrál už v roce 1984 - jak jinak než s britskou formulí Lola, na jejíž dodávky měl Haas v Americe v podstatě monopol.

Další titul pro Haasův a Newmanův tým získal Mariův syn Michael v roce 1991, o dva roky později přidal další Nigel Mansell. V roce 1999 sebrala týmu šanci na titul kolize mezi Andrettim a tehdy vycházející hvězdou Juanem Pablem Montoyou v japonském Motegi. Tehdy jedinkrát Haas dobrovolně odložil svůj doutník, hodil ho totiž po šéfovi Montoyova týmu.

Největší úspěch přišel v novém miléniu

Nejúspěšnější éru tým zažil až po přelomu tisíciletí. Od roku 2004 do roku 2007 nenašel jejich jezdec, Francouz Sebastien Bourdais, jediného přemožitele. První tři tituly získal na monopostu Lola B2/00 s motorem Cosworth, poslední s vozem amerického výrobce exotických sportovních aut Panoz.

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Závodní manager Carl Haas: legenda s doutníkem v puse a Paulem Newmanem po boku

Jenže to byla labutí píseň. 14. září 2008 zkrachovala jednání o záchraně banky Lehman Brothers, jejíž pád odstartoval největší ekonomickou krizi v USA od konce sedmdesátých let. 26. září zemřel na rakovinu plic Paul Newman. Haasovi bylo 79 let. Do roku 2010 byl partnerem týmu Mike Lanigan, který provozoval vlastní závodní stáj. V roce 2011 pak Haas oznámil, že kvůli „ekonomické atmosféře“ s týmem končí.

Když zemřel, napsal Mario Andretti na svůj twitterový účet: „Odpočívej v pokoji, Carle Haasi. Dvanáct sezon s tebou bylo vítězných, intenzivních a zábavných. Všechno dohromady. Tým Newman/Haas je zase pohromadě - v nebi.“

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.