Palácový převrat dokonán. Nissan se zbavil svého zachránce

  16:57aktualizováno  16:57
Sedmičlenná správní rada japonské automobilky Nissan jednomyslně odvolala z postu předsedy zatčeného Carlose Ghosna. Odvolána byla i jeho pravá ruka, vysoký manažer Greg Kelly, uvedl japonský výrobce aut.

Carlos Ghosn, vůdce aliance sdružující Renault, Nissan a Mitsubishi na autosalonu v Ženevě. | foto: Reuters

Čtyřiašedesátiletý manažer, který do tohoto týdne vedl automobilovou alianci Nissan-Renault-Mitsubishi a platil za zachránce Nissanu, čelí spolu se svým kolegou podezření z finančních machinací a od pondělí jsou oba ve vyšetřovací vazbě. Ghosn zároveň řídil i francouzský Renault.

Ghosnovo odvolání z postu předsedy správní rady Nissanu podle agentury Reuters ohrožuje budoucnost této japonsko-francouzské automobilové aliance. Podle zdrojů Reuters správní rada Renaultu vyvíjela nátlak na kolegy z Nissanu, aby odvolání Ghosna odložili. Správní rada Renaultu jej v úterý z čela francouzské automobilky po jeho pondělním zatčení neodvolala, ale firmu svěřila do řízení prozatímní správě.

Správní rada Nissanu se na svém zasedání nicméně usnesla, že aliance s Renaultem zůstane zatím „beze změn“. Nového předsedu nezvolila, přestože japonská média předpokládala, že se jím stane generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa. Ten byl Ghosnovým chráněncem, po jeho zatčení ovšem proti svému mentorovi ostře vystoupil. Kvůli volbě nového předsedy představenstva vytvoří Nissan podle agentury Bloomberg zvláštní výbor.

Nissan na základě interního šetření viní Ghosna a Kellyho, že zneužívali firemní peníze pro vlastní účely a že podhodnocovali osobní příjmy ve finančních výkazech. V průběhu pěti let podle dosavadního zjištění kontrolních orgánů automobilky Ghosn zatajil příjmy v objemu pěti miliard jenů (zhruba miliarda korun). Za jeho údajné prohřešky mu hrozí maximálně deset let vězení nebo pokuta deset milionů jenů (dva miliony korun), případně obojí.

Podle některých médií mají na Ghosnově odchodu zájem některé kruhy ve vedení Nissanu. Slibují si od něj, že se zbaví francouzského dozoru.

Automobilky jsou vzájemně majetkově propojené. Renault drží 43 procent akcií Nissanu, zatímco Nissan, jenž má vyšší obrat, vlastní ve firmě svého francouzského partnera pouze 15 procent. Patnáct procent má v Renaultu navíc francouzská vláda, a vlastní tak částečně i Nissan. Ghosn chtěl podle některých zdrojů z Nissanu obě firmy ještě těsněji propojit a narazil na odpor japonských manažerů.

Tuto hypotézu o možném japonském komplotu namířenému proti Renaultu ve francouzském rádiu Classique podpořil i vlivný opoziční politik, předseda konzervativních Republikánů Laurent Wauquiez.

„Mám obavy, že za aférou kolem Ghosna může být záměr destabilizace koncernu Renault-Nissan ze strany Japonců - buď ho rozbít, nebo nebo uvnitř něj oslabit pozici Renaultu,“ řekl Wauquiez. Podle údajů francouzské vlády zaměstnává Renault ve Francii okolo 47 tisíc lidí.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

Najdete na iDNES.cz