Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Padesátiletá cobra vyjíždí ve speciální edici. Bez motoru za skoro 2,5 milionu

aktualizováno 
Legenda amerických závodních aut Carroll Shelby oslaví příští rok 50 let výroby ultimativních sporťáků speciální edicí vůbec prvního modelu Cobra. O padesát vyrobených kusů bude jistě velký zájem, a to i přes vysokou cenu.

Shelby 50th Anniversary Cobra | foto: Shelby

Shelby Cobra vypadá jako z padesátých let a tak to i tvůrce Carroll Shelby a zástupy fanoušků značky chtějí. Klasický otevřený sporťák s lehkou stavbou a výkonným motorem se v obměnách vyrábí už padesát let a speciální edice auta má výročí připomenout.

Výroční cobra vznikne v pouhých padesáti exemplářích a bude vypadat právě jako původní model z první poloviny šedesátých let. Přestože cena auta bude hodně vysoká, zájem se očekává veliký. Původní cobry z první série patří mezi nejvyhledávanější sportovní veterány a na trhu jich mnoho není. V letech 1962 až 1965 jich vzniklo jen 655 kusů.

Bez pohonné jednotky bude staronová výroční cobra stát od 70 000 dolarů (asi 1,25 milionu korun) za verzi se sklolaminátovou karoserií a skoro dvakrát víc s hliníkovou. Cenu za motor a převodovku výrobce neuvádí. Za své peníze si šťastní majitelé odvezou auto ve speciální "shelbyho černé" barvě a s červeným koženým interiérem. Samozřejmostí jsou doplňky, které odkážou na výroční edici.

Přestože výrobce slibuje u speciálního vydání výrazně vylepšené technické vlastnosti, mnoho tradičních komponent zůstane v podobě z poloviny minulého století. Třeba listové pružiny a krásná kola s tradičním výpletem.

Prapůvodní cobra přitom spatřila světlo světa v Británii, kde ji vyráběla společnost AC již od padesátých let minulého století. Ale až spolupráce s Američanem Carrollem Shelbym jí zajistila nesmrtelnost. Shelby zachránil britskou značku před bankrotem a hlavně zajistil pro cobru nový motor. Ten původní totiž pocházel ještě z předválečného BMW a už nestačil.

Shelby do cobry instaloval osmiválec od Fordu s objemem 4,2 litru, takzvaný small block a auto dále vylepšil. Posléze přesunul výrobu do USA a nabídl Američanům to pravé sportovní auto za přijatelnou cenu. Navíc s výkonem, který si nezadal s prémiovou konkurencí v podobě jaguarů, aston martinů, ferrari nebo porsche. Auto pak začalo sbírat úspěchy i na závodních drahách, v roce 1965 dominovalo ve světovém poháru FIA.

V roce 1967 se britský výrobce dostal do potíží a Shelby přestal auta do USA dovážet. Společnost pod svým jménem produkovala cobry až do roku 1984, pak značku prodala a auta vyráběly jiné firmy v rámci licence. V USA Shelby po soudní při, kterou vyhrál, pokračoval ve výrobě od osmdesátých let a vedle toho produkoval i upravené verze jiných aut. Převážně od Fordu, ale do parády si bral i dodge.

Ještě než se Shelby proslavil svými závoďáky, pokoušel se sám uspět jako závodník a v letech 1958 a 1959 dokonce jezdil ve Formuli 1, celkem startoval v osmi závodech. Sice bez výraznějšího úspěchu, ale v tomto případě se jistě počítá i samotná účast. Carroll Shelby slaví letos v lednu 88 let.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.