Shelby 50th Anniversary Cobra | foto: Shelby

Padesátiletá cobra vyjíždí ve speciální edici. Bez motoru za skoro 2,5 milionu

  • 31
Legenda amerických závodních aut Carroll Shelby oslaví příští rok 50 let výroby ultimativních sporťáků speciální edicí vůbec prvního modelu Cobra. O padesát vyrobených kusů bude jistě velký zájem, a to i přes vysokou cenu.

Shelby Cobra vypadá jako z padesátých let a tak to i tvůrce Carroll Shelby a zástupy fanoušků značky chtějí. Klasický otevřený sporťák s lehkou stavbou a výkonným motorem se v obměnách vyrábí už padesát let a speciální edice auta má výročí připomenout.

Výroční cobra vznikne v pouhých padesáti exemplářích a bude vypadat právě jako původní model z první poloviny šedesátých let. Přestože cena auta bude hodně vysoká, zájem se očekává veliký. Původní cobry z první série patří mezi nejvyhledávanější sportovní veterány a na trhu jich mnoho není. V letech 1962 až 1965 jich vzniklo jen 655 kusů.

Shelby 50th Anniversary Cobra

Bez pohonné jednotky bude staronová výroční cobra stát od 70 000 dolarů (asi 1,25 milionu korun) za verzi se sklolaminátovou karoserií a skoro dvakrát víc s hliníkovou. Cenu za motor a převodovku výrobce neuvádí. Za své peníze si šťastní majitelé odvezou auto ve speciální "shelbyho černé" barvě a s červeným koženým interiérem. Samozřejmostí jsou doplňky, které odkážou na výroční edici.

Přestože výrobce slibuje u speciálního vydání výrazně vylepšené technické vlastnosti, mnoho tradičních komponent zůstane v podobě z poloviny minulého století. Třeba listové pružiny a krásná kola s tradičním výpletem.

Shelby 50th Anniversary Cobra

Prapůvodní cobra přitom spatřila světlo světa v Británii, kde ji vyráběla společnost AC již od padesátých let minulého století. Ale až spolupráce s Američanem Carrollem Shelbym jí zajistila nesmrtelnost. Shelby zachránil britskou značku před bankrotem a hlavně zajistil pro cobru nový motor. Ten původní totiž pocházel ještě z předválečného BMW a už nestačil.

Shelby do cobry instaloval osmiválec od Fordu s objemem 4,2 litru, takzvaný small block a auto dále vylepšil. Posléze přesunul výrobu do USA a nabídl Američanům to pravé sportovní auto za přijatelnou cenu. Navíc s výkonem, který si nezadal s prémiovou konkurencí v podobě jaguarů, aston martinů, ferrari nebo porsche. Auto pak začalo sbírat úspěchy i na závodních drahách, v roce 1965 dominovalo ve světovém poháru FIA.

V roce 1967 se britský výrobce dostal do potíží a Shelby přestal auta do USA dovážet. Společnost pod svým jménem produkovala cobry až do roku 1984, pak značku prodala a auta vyráběly jiné firmy v rámci licence. V USA Shelby po soudní při, kterou vyhrál, pokračoval ve výrobě od osmdesátých let a vedle toho produkoval i upravené verze jiných aut. Převážně od Fordu, ale do parády si bral i dodge.

Ještě než se Shelby proslavil svými závoďáky, pokoušel se sám uspět jako závodník a v letech 1958 a 1959 dokonce jezdil ve Formuli 1, celkem startoval v osmi závodech. Sice bez výraznějšího úspěchu, ale v tomto případě se jistě počítá i samotná účast. Carroll Shelby slaví letos v lednu 88 let.