Zimní pneumatiky by řidiči měli obouvat v okamžiku, kdy teplota vzduchu klesne k sedmi stupňům Celsia.
Tento druh pneumatik je totiž vhodný nejen na sníh a led, ale perfektně funguje i v deštivém počasí, kdy je nebezpečí náledí velmi aktuální.
Jaký je však mezi pneumatikami vlastně rozdíl? "Letní pneumatiky používají tvrdší běhounovou směs a jejich dezén má minimální počet lamel. "
"Naopak zimní mají měkčí směs, z čehož vyplývá lepší přilnavost a větší bezpečnost při nízkých teplotách," vysvětluje Jiří Hradil z marketingového oddělení společnosti Barum Continental.
Povinné zimní obutí |
Estonsko |
od 1. 12. do konce února, tloušťka dezénu min. 3 mm |
Itálie |
od 15. 10. až do 15. 4. povinné pouze v oblasti Val d´Aosta |
Finsko |
od 1. 12. do konce února, tloušťka dezénu min 3 mm |
Makedonie |
od 15. 11. do 15. 3. |
Slovinsko |
od 15. 11 do 15. 3., tloušťka dezénu min. 4 mm |
Švédsko |
od 1. 12. do 31. 3. |
Část řidičů se snaží při nákupu zimních pneumatik ušetřit, a proto nechávají přezout pouze nápravu.
Je to sice lepší než nic, ale jde o řešení pouze polovičaté. "Pokud jsou namontovány pouze dvě zimní pneumatiky na záběrovou nápravu, částečně se zlepší záběrové vlastnosti, ale naopak se vůz bude vyznačovat značnou nestabilitou a náchylností ke smyku."
"S takto obutým vozidlem při jízdě na zasněženém či ledem pokrytém povrchu hrozí větší nebezpečí ustřelení nápravy s letními pneumatikami. Správně obutá náprava stále drží směr," doplňuje Hradil.
Správné uskladnění
Životnost pneumatik lze prodloužit správným skladováním. Před demontáží by měl být každý plášť označen, aby mohl být na jaře znovu umístěn na stejné místo.
Pravidelné střídání pneumatik se nedoporučuje. Očištěné pneumatiky s ráfky lze buď zavěsit, nebo skladovat poskládané na sobě. U plášťů bez ráfku je to přesně naopak - ideální je skladování ve vertikální poloze a jejich pootočení zhruba po měsíci. Bez starosti pak budou ti, kdo využijí úschovy některého z pneuservisů. Cena za přibližně půlroční uskladnění se pohybuje okolo tří set korun.