Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čas zimních pneumatik se blíží

  13:12aktualizováno  13:12
Nechávají vše na poslední chvíli. I tak by se v souvislosti s výměnou letních pneumatik za zimní dali charakterizovat čeští řidiči. "Pokaždé se to opakuje. Dokud maximálně prší, nic se neděje. Jakmile se na silnici objeví první námraza, pneumatiky sotva stíháme měnit," komentuje lehkomyslnost řidičů Tomáš Bílý, vedoucí autoservisu NH Car.

Zimní pneumatiky by řidiči měli obouvat v okamžiku, kdy teplota vzduchu klesne k sedmi stupňům Celsia.

Tento druh pneumatik je totiž vhodný nejen na sníh a led, ale perfektně funguje i v deštivém počasí, kdy je nebezpečí náledí velmi aktuální.

Jaký je však mezi pneumatikami vlastně rozdíl? "Letní pneumatiky používají tvrdší běhounovou směs a jejich dezén má minimální počet lamel. "

"Naopak zimní mají měkčí směs, z čehož vyplývá lepší přilnavost a větší bezpečnost při nízkých teplotách," vysvětluje Jiří Hradil z marketingového oddělení společnosti Barum Continental.

Povinné zimní obutí

Estonsko

od 1. 12. do konce února, tloušťka dezénu min. 3 mm 

Itálie

od 15. 10. až do 15. 4. povinné pouze v oblasti Val d´Aosta

Finsko

od 1. 12. do konce února, tloušťka dezénu min 3 mm

Makedonie

od 15. 11. do 15. 3.

Slovinsko

od 15. 11 do 15. 3., tloušťka dezénu min. 4 mm

Švédsko

od 1. 12. do 31. 3.

Část řidičů se snaží při nákupu zimních pneumatik ušetřit, a proto nechávají přezout pouze nápravu.

Je to sice lepší než nic, ale jde o řešení pouze polovičaté. "Pokud jsou namontovány pouze dvě zimní pneumatiky na záběrovou nápravu, částečně se zlepší záběrové vlastnosti, ale naopak se vůz bude vyznačovat značnou nestabilitou a náchylností ke smyku."

"S takto obutým vozidlem při jízdě na zasněženém či ledem pokrytém povrchu hrozí větší nebezpečí ustřelení nápravy s letními pneumatikami. Správně obutá náprava stále drží směr," doplňuje Hradil.

Správné uskladnění

Životnost pneumatik lze prodloužit správným skladováním. Před demontáží by měl být každý plášť označen, aby mohl být na jaře znovu umístěn na stejné místo.

Pravidelné střídání pneumatik se nedoporučuje. Očištěné pneumatiky s ráfky lze buď zavěsit, nebo skladovat poskládané na sobě. U plášťů bez ráfku je to přesně naopak - ideální je skladování ve vertikální poloze a jejich pootočení zhruba po měsíci. Bez starosti pak budou ti, kdo využijí úschovy některého z pneuservisů. Cena za přibližně půlroční uskladnění se pohybuje okolo tří set korun.

Autoři:






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.