Opel Ampera

Opel Ampera | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Část Opelu chtějí koupit jeho dealeři, angažují se i Češi

  • 59
Už od začátku krize značky Opel a mateřského koncernu General Motors vymýšlejí dealeři způsob, jak převzít nad automobilkou alespoň část kontroly. Teď mluví o fondu, do kterého by evropští dealeři odváděli za každé prodané auto 150 eur. Podmínkou je, že by Opel v Evropě fungoval nezávisle na General Motors.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel můžete koupit na www.automodul.cz

Takový fond by za tři roky shromáždil podle představ organizace Euroda, která evropské dealery opelů sdružuje, nejméně 400 milionů eur. Za peníze určené k investicím do automobilky by si dealerská organizace přála získat 20 procent akcií. Pokud by na plán přistoupili také zaměstnanci podniku, ovládla by tato skupina až 25procentní podíl ve firmě.

"Chceme vybrat 400 milionů eur, ale k tomu potřebujeme účast všech evropských kolegů," řekl novinářům po dealerském setkání v Darmstadtu Thomas Bieling, mluvčí německé dealerské organizace VDOH.

"Němečtí dealeři opelů vidí pro značku budoucnost," dodal.

Potvrzuje to také nedávná studie uskutečněná mezi dealery různých značek, která se v Německu pravidelně koná. Podle ní patří zástupci Opelu k nejspokojenějším.

Čeští dealeři jsou většinou pro

Výhrady k modelové politice nemají ani tuzemští prodejci. Potvrzuje to Lenka Kortusová, jednatelka pražského společnosti Auto-Staiger, která patří k největším dealerům Opelu v Česku: "Nepamatuji, že bychom měli v minulosti tak dobrá auta jako nyní. Technicky vyspělá, spolehlivá a s tak atraktivním designem. Radost máme z corsy, samozřejmě z insignie a brzy se přidá také velmi zajímavá nová astra."

Lenka Kortusová zastupuje tuzemské dealery Opelu v evropské organizaci Euroda a myslí si, že čeští dealeři jsou plánům svých německých kolegů nakloněni. "Od ostatních dealerů z Česka slyším pozitivní názory, někteří jsou zatím zdrženlivější," míní.

Sídlo nově vzniklé společnosti zastupující zájmy dealerů by mělo vzniknout v Rüsselsheimu, kde se nachází ředitelství Opelu. Jejím reprezentantem by měla být osoba s pracovním titulem Mister Opel.

I Saab chtějí zachránit nadšenci

Vozy Opel prodává v Evropě na 4 000 dealerství, která zaměstnávají kolem 125 tisíc lidí. V Česku prodává opely 37 showroomů, loni našly pro osobní a lehké užitkové vozy 5403 zákazníků. Kdyby za každé auto odvedly do fondu 150 eur, znamenalo by to částku převyšující 810 tisíc eur.

Opel není ojedinělým případem, kdy se na záchraně tonoucí značky chtějí podílet dealeři aut. Také příznivci Saabu vymýšlejí způsob, jak "své" automobilce pomoc z krize. Na internetu organizují nadšenci sdružení na záchranu švédské značky a z vybraných příspěvků chtějí nakupovat akcie a podporovat nového majitele.