Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlepší hračka do garáží nadšenců. Puristický caterham je v prodeji

  16:12aktualizováno  16:12
Malá automobilka Caterham, specializovaná na stavbu lehkých sporťáků, uvedla na trh nový levný model 160. Pod kapotou má miniaturní tříválec Suzuki s přeplňováním a výkonem pouhých 80 koní. Díky lehké konstrukci je ovšem i tato dieta dostatečná na slušné jízdní výkony a hodně zábavy za volantem.

Caterham Seven 160 | foto: Caterham

Nejznámějším caterhamem je pokračovatel jednoho z nejslavnějších britských aut všech dob, Lotusu Seven. Jednoduchá subtilní konstrukce je mezi motoristickými nadšenci stále oblíbená a dostává stále silnější motory. Novinka je tedy v tomto ohledu ještě purističtější. A dokazuje, že i výkon počítaný jen v desítkách koní stačí.

Že by auto s výkonem pouhých 80 koní zrychlilo na stovku za zhruba 6,5 sekundy, to by čekal málokdo. Tento údaj platí pro britský model 160 a jde o zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu, tedy na 96 km/h. Ve zbytku EU bude dostupný mírně odlišný model 165 (britský by na kontinentu neprošel homologací) se stejným výkonem i hmotností. Podle údajů výrobce zrychlí na stovku za 6,9 sekundy. To je opravdu úctyhodný výkon.

Fotogalerie

Jak je něco takového možné, napovídá už označení modelu. Číslo v jeho názvu totiž přibližně vyjadřuje poměr výkonu na jednu tunu hmotnosti. Přesně je to tak, že typy 160 i 165 mají hmotnost 490 kilogramů a poměr výkonu ke hmotnosti je 163 koní na tunu.

Dietu nejlevnějšímu typu u Caterhamu naordinovali i v oblasti nákladů a ceny. O velkou úsporu se stará už miniaturní tříválec. Pochází od Suzuki, má objem pouhých 0,66 litru, turbodmychadlo a původně byl určen pro malinká japonská městská auta (kategorie Kei-Car). Původní výkon 64 koní u Caterhamu trochu vylepšili. Mimochodem, i Caterham 160 do kategorie Kei-Car spadá, což jistě umožní v Japonsku získat nové zákazníky. Vozy Kei-Car jsou tam totiž výrazně daňově zvýhodněny.

Miniaturní motor ve spojení s pětistupňovou krátce odstupňovanou převodovkou a nízkou hmotností auta dodává vozu více než zábavnou dynamiku. Maximální rychlost 160 km/h ovšem údiv nebudí, je jasným důkazem limitů motoru i aerodynamiky. Znalci ale vědí, že o rychlost u "sedmičky" a jejích potomků nejde.

Caterhamy totiž nejsou stavěny na dálniční spurty, hlavní potěšení poskytují v zatáčkách. A tady exceluje i model 160. A to i přesto, že stojí na obyčejných plechových čtrnáctipalcových kolech (šířka 155 vpředu a 165 vzadu).

Další úsporou je oproti dražším modelům jednodušší zadní náprava. Namísto složitějšího uspořádání DeDion je tu obyčejná tuhá náprava, a teď se podržte, z teréňáčku Suzuki Jimny. Ovšem na zábavu za volantem to nemá negativní vliv, alespoň to hlásí většina zahraničních redakcí, které už měly možnost se s novinkou svézt. Stejně tak nevadí obyčejné bubnové brzdy na zadní nápravě. Odborníci na brzdy potvrdí, že v takových případech si montáž kotoučů vydupe hlavně estetika a marketingové oddělení. Schopnost zpomalit se nezmění.

Díky úsporám je model 160/165 pochopitelně nejlevnějším typem výrobce. A přitom se v podstatě nejvíce blíží původnímu legendárnímu Lotusu. Ovšem cena je asi největším zádrhelem. Ta nejnižší inzerovaná činí 14 995 liber, tedy v přepočtu něco přes 450 tisíc korun. To vypadá velmi lákavě. Jenže to je cena stavebnice nehotového vozu. Cena sestaveného auta začíná na 17 995 librách, tedy asi 540 tisících korun.

Za tu cenu dostanete opravdu puristický vůz, který je vhodný spíše jen na hrátky na okruhu. Drsňáci s ním přežijí i na silnici, ale většina z těch, kdo chtějí auto využívat i na silnicích a za zhoršeného počasí, si bude muset připlatit. Třeba 1 250 liber (asi 38 tisíc korun) za paket Weather equipment (obsahuje třeba čelní sklo místo deflektoru a skládací střechu), 450 liber (13 500 korun) za náhradní kolo a jeho držák, 300 liber (devět tisíc korun) za topení nebo 110 liber (3 300 korun) za 12V zásuvku.

Pro "denní" používání připravený Caterham Seven 160 tak vyjde na celkem asi 640 tisíc korun. A to si samozřejmě ještě můžete připlatit za některé prvky vylepšující vzhled vozu. Není to vůbec málo, na druhou stranu podobně zábavný vůz za takové peníze budete jinde hledat poměrně složitě. Vždyť základní Toyota GT-86 s podobným poměrem výkonu k hmotnosti stojí o 120 tisíc korun více.

Základní Mazda MX-5 je asi o 80 tisíc korun levnější než caterham, ovšem spokojit se musíte s podstatně horší dynamikou, danou výrazně vyšší hmotností. A třeba český ceník Caterhamu začíná zatím modelem Roadsport s cenou 769 900 korun, příplatky jsou v podstatě stejné.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.