Nejlepší hračka do garáží nadšenců. Puristický caterham je v prodeji

  16:12aktualizováno  16:12
Malá automobilka Caterham, specializovaná na stavbu lehkých sporťáků, uvedla na trh nový levný model 160. Pod kapotou má miniaturní tříválec Suzuki s přeplňováním a výkonem pouhých 80 koní. Díky lehké konstrukci je ovšem i tato dieta dostatečná na slušné jízdní výkony a hodně zábavy za volantem.

Caterham Seven 160 | foto: Caterham

Nejznámějším caterhamem je pokračovatel jednoho z nejslavnějších britských aut všech dob, Lotusu Seven. Jednoduchá subtilní konstrukce je mezi motoristickými nadšenci stále oblíbená a dostává stále silnější motory. Novinka je tedy v tomto ohledu ještě purističtější. A dokazuje, že i výkon počítaný jen v desítkách koní stačí.

Že by auto s výkonem pouhých 80 koní zrychlilo na stovku za zhruba 6,5 sekundy, to by čekal málokdo. Tento údaj platí pro britský model 160 a jde o zrychlení z nuly na 60 mil za hodinu, tedy na 96 km/h. Ve zbytku EU bude dostupný mírně odlišný model 165 (britský by na kontinentu neprošel homologací) se stejným výkonem i hmotností. Podle údajů výrobce zrychlí na stovku za 6,9 sekundy. To je opravdu úctyhodný výkon.

Fotogalerie

Jak je něco takového možné, napovídá už označení modelu. Číslo v jeho názvu totiž přibližně vyjadřuje poměr výkonu na jednu tunu hmotnosti. Přesně je to tak, že typy 160 i 165 mají hmotnost 490 kilogramů a poměr výkonu ke hmotnosti je 163 koní na tunu.

Dietu nejlevnějšímu typu u Caterhamu naordinovali i v oblasti nákladů a ceny. O velkou úsporu se stará už miniaturní tříválec. Pochází od Suzuki, má objem pouhých 0,66 litru, turbodmychadlo a původně byl určen pro malinká japonská městská auta (kategorie Kei-Car). Původní výkon 64 koní u Caterhamu trochu vylepšili. Mimochodem, i Caterham 160 do kategorie Kei-Car spadá, což jistě umožní v Japonsku získat nové zákazníky. Vozy Kei-Car jsou tam totiž výrazně daňově zvýhodněny.

Miniaturní motor ve spojení s pětistupňovou krátce odstupňovanou převodovkou a nízkou hmotností auta dodává vozu více než zábavnou dynamiku. Maximální rychlost 160 km/h ovšem údiv nebudí, je jasným důkazem limitů motoru i aerodynamiky. Znalci ale vědí, že o rychlost u "sedmičky" a jejích potomků nejde.

Caterhamy totiž nejsou stavěny na dálniční spurty, hlavní potěšení poskytují v zatáčkách. A tady exceluje i model 160. A to i přesto, že stojí na obyčejných plechových čtrnáctipalcových kolech (šířka 155 vpředu a 165 vzadu).

Další úsporou je oproti dražším modelům jednodušší zadní náprava. Namísto složitějšího uspořádání DeDion je tu obyčejná tuhá náprava, a teď se podržte, z teréňáčku Suzuki Jimny. Ovšem na zábavu za volantem to nemá negativní vliv, alespoň to hlásí většina zahraničních redakcí, které už měly možnost se s novinkou svézt. Stejně tak nevadí obyčejné bubnové brzdy na zadní nápravě. Odborníci na brzdy potvrdí, že v takových případech si montáž kotoučů vydupe hlavně estetika a marketingové oddělení. Schopnost zpomalit se nezmění.

Díky úsporám je model 160/165 pochopitelně nejlevnějším typem výrobce. A přitom se v podstatě nejvíce blíží původnímu legendárnímu Lotusu. Ovšem cena je asi největším zádrhelem. Ta nejnižší inzerovaná činí 14 995 liber, tedy v přepočtu něco přes 450 tisíc korun. To vypadá velmi lákavě. Jenže to je cena stavebnice nehotového vozu. Cena sestaveného auta začíná na 17 995 librách, tedy asi 540 tisících korun.

Za tu cenu dostanete opravdu puristický vůz, který je vhodný spíše jen na hrátky na okruhu. Drsňáci s ním přežijí i na silnici, ale většina z těch, kdo chtějí auto využívat i na silnicích a za zhoršeného počasí, si bude muset připlatit. Třeba 1 250 liber (asi 38 tisíc korun) za paket Weather equipment (obsahuje třeba čelní sklo místo deflektoru a skládací střechu), 450 liber (13 500 korun) za náhradní kolo a jeho držák, 300 liber (devět tisíc korun) za topení nebo 110 liber (3 300 korun) za 12V zásuvku.

Pro "denní" používání připravený Caterham Seven 160 tak vyjde na celkem asi 640 tisíc korun. A to si samozřejmě ještě můžete připlatit za některé prvky vylepšující vzhled vozu. Není to vůbec málo, na druhou stranu podobně zábavný vůz za takové peníze budete jinde hledat poměrně složitě. Vždyť základní Toyota GT-86 s podobným poměrem výkonu k hmotnosti stojí o 120 tisíc korun více.

Základní Mazda MX-5 je asi o 80 tisíc korun levnější než caterham, ovšem spokojit se musíte s podstatně horší dynamikou, danou výrazně vyšší hmotností. A třeba český ceník Caterhamu začíná zatím modelem Roadsport s cenou 769 900 korun, příplatky jsou v podstatě stejné.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Najdete na iDNES.cz