Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čech má octavii za tři roky, Němec za devět měsíců

aktualizováno 
Průměrný Lotyš si na luxusní BMW X5 vydělá za téměř 22 let, jeho lucemburský a britský kolega by jich za tu dobu nakoupili deset. Průměrně vydělávající Čech si pro exkluzivní SUVčko za milion a půl půjde za víc než deset let.

Na stokoňovou octavii vydělá průměrný český dělník za 3,3 roku | foto: Škoda auto

Srovnali jsme platy v zemích Evropské unie a vypočítali jsme, za jak dlouho si Evropané ve svých zemích vydělají na různá auta. Při výpočtu jsme vycházeli z tabulkových cen různých modelů, které srovnal evropský statistický úřad na podzim loňského roku, uvažovány byly koncové ceny pro zákazníky včetně daní.

Do přehledu byli vybráni typičtí zástupci jednotlivých kategorií aut. Česko reprezentuje Škoda Octavia II, která patří do nižší střední třídy. Velký vůz zastupuje modla českých manažerů - VW Passat, malé auto Opel Corsa. Za velkoprostorovou MPV třídu přijel zakladatel této kategorie Renault Espace, modní SUV auta do přírody velkoměsta i Transylvánie zastupuje luxusní BMW X5.

popisek KDE KOUPIT AUTO
SROVNÁNÍ CEN V EU 

Statistické úřady nerady pracují s pojmem průměrná mzda. Vysoké platy špičkově placených zaměstnnaců táhnou průměr vzhůru a ten proto neodráží dobře skutečný stav. Odhaduje se, že na deklarovaný průměrný plat nedosáhnou až dvě třetiny pracujících.

Pro výpočet jsme využili údaje o průměrné čisté roční mzdě pracovníků v průmyslu za rok 2004 v zemích EU - novější údaje neměl evropský statistický úřad Eurostat k dispozici. Průměrný roční plat dělníka v Česku byl před třemi roky 5098 eur = 143 080 korun (1 euro = 28,07 korun), což je necelých 12 tisíc čistého měsíčně.

Podle Českého statistického úřadu byla celková průměrná mzda v roce 2004 v České republice 18 041 korun hrubého, což je 14 091 čistého. Dnes je průměrná hrubá mzda udávaná českými statistiky 20 211 korun.

Čech s lehce podprůměrným platem, tedy ten pracující v průmyslu, si na Škodu Octavii s ceníkovou cenou kolem 470 tisíc vydělá za 3,3 roku za předpokladu, že celý svůj plat uspoří. Pokud by se spokojil s malým Opelem Corsa, vydělal by na něj o necelý rok dříve. Pokud by zatoužil po oblíbeném manažerském korábu VW Passat, nejedl, nebydlel, nešatil se a necestoval by téměř čtyři a půl roku.

Nejrychleji na nová auta vydělávají Britové a obyvatelé Lucemburska. Na corsu si vydělají za půlrok, passata mají doma za třičtvrtě roku a velkoprostorový Renault Espace za rok a pár měsíců.

Doba, jakou vydělává Čech na corsu, stačí Švédovi na to, aby dostal plat, s kterým pořídí BMW X5. Výpočty také potvrzují, že ze západních unijních zemí má Česko nejblíže k Portugalsku, které Češi předběhli v hrubém domácím produktu na hlavu v loňském roce. - více zde

Další státy, s kterými se chce česká ekonomika srovnávat - Slovinsko a Kypr - jsou prozatím i z pohledu dělníka toužícího po novém autě v nedohlednu.

Obecně platí, že pro pracovníky ve starých zemích Evropské unie jsou automobily relativně všedním spotřebním zbožím. Pro nově příchozí země bývalého východního bloku ovšem auta zůstanou ještě na dlouhou dobu drahá a špatně dostupná.

Země (ceny
v eurech)
průměrný roční
čistý plat
v roce 2004(eur)
Opel Corsa (1,2 59 kW) za jak dlouho vydělá na corsu Škoda Octavia (1,6 75 kW) za jak dlouho vydělá na octavii VW Passat (1,6
102 k)
za jak dlouho  vydělá na passat Renault Espace (2,0
16V 140k)
za jak dlouho vydělá na espace BMW X5 (3,0i 170 kW) za jak dlouho vydělá na X5
Německo 20 294 13 285 0,65 14 953 0,74 22 300 1,1 26 390 1,30 46 200 2,28
Belgie 17 808 13 800 0,77 15 326 0,86 21 991 1,23 29 590 1,66 47 244 2,65
Dánsko 25 871 22 838 0,88 x x 40 889 1,58 66 817 2,58 126.590 4,89
Estonsko 3 366 12 227 3,36 13 595 4,04 18 162 5,4 25 470 7,57 46 860 13,92
Finsko 20 539 15 270 0,74 18 113 0,88 29 889 1,46 42 200 2,05 71 573 3,48
Francie 16 921 12 800 0,76 15 633 0,92 20 063 1,19 29 400 1,74 47 374 2,8
Řecko 10 443 12 170 1,17 15 103 1,45 x x x x 63 449 6,08
Irsko 23 020 15 630 0,68 20 095 0,87 24 794 1,08 x x 68 223 2,96
Itálie 16 378 12 200 0,74 15 797 0,96 21 903 1,34 25 498 1,56 47 037 2,87
Lotyšsko 2 163 12 655 5,85 13 076 6,05 18 581 8,59 25 470 11,78 46 787 21,63
Litva 2 489 12 117 4,87 12 894 5,18 18 162 7,3 25 470 10,23 46 090 18,52
Lucembursko 25 195 13 117 0,52 14 965 0,59 19 709 0,78 28 123 1,11 44 875 1,78
Malta 10 470 16 961 1,62 21 074 2,01 x x x x 70 450 6,73
Nizozemí 21 306 15 190 0,71 19 275 0,90 27 837 1,31 35 485 1,67 65 024 3,05
Rakousko 17 756 13 980 0,79 17 398 0,98 23 293 1,31 30 690 1,73 54 850 3,09
Polsko 4 022 13 098 3,26 15 329 3,81 20 860 5,19 29 115 7,24 55 936 13,91
Portugalsko 7 426 14 655 1,97 21 166 2,85 x x x x 68 240 9,19
Švédsko 18 997 13 050 0,69 14 163 0,75 22 863 1,20 29 912 1,57 46 459 2,45
Slovensko 3 539 13 110 3,70 15 668 4,43 20 654 5,84 31 979 9,04 49 814 14,08
Slovinsko 7 555 12 142 1,61 14 334 1,90 20 747 2,75 30 194 4,0 50 257 6,65
Španělsko 14 501 13 089 0,90 x x 20 920 1,44 31 750 2,19 50 040 3,45
ČR 5 098 12 766 2,50 16 732 3,28 22 479 4,41 32 165 6,31 52 432 10,28
Maďarsko 3 715 13 341 3,59 15 504 4,17 20 252 5,45 25 529 6,87 52 304 14,08
Velká Británie 23 474 11 862 0,51 x x 20 594 0,88 28 817 1,23 46 232 1,97
Kypr 15 614 x x 16 684 1,07 21 787 1,4 x x 98 200 6,29
Zdroje dat: Eurostat, Statistisches Bundesamt, Statistisches Jahrbuch 2006
Poznámka: časové údaje v letech




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.