Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čech si koupí Fabii za 20 platů, Němec za 7,5 a Slovák za 39

  14:37aktualizováno  14:37
Průměrný Čech si koupí základní verzi Škody Fabia za 20 čistých platů, zatímco Němec na stejné auto vydělává sedm a půl měsíce a Slovák 39 měsíců. Vyplývá to z údajů zjištěných ČTK. Základní verze Škody Fabia se v ČR pohybuje kolem 250.000 korun a průměrná čistá mzda v ČR v loňském posledním čtvrtletí podle výpočtu analytiků stoupla na 12.632 Kč. Naopak v Německu se Fabia prodává za 10.700 eur, což je asi 338.000 korun. Průměrná čistá mzda v Německu nyní činí 1410 eur.

Čistá měsíční mzda byla na Slovensku na konci 3.čtvrtletí loňského roku zhruba 8500 slovenských korun. Za standardně vybavenou Škodu Fabia Slováci nyní zaplatí kolem 330.000 Sk, což vyžaduje přes 39 měsíčních platů. Belgičan vydělá za měsíc po zaplacení daní a sociálních dávek 1050 eur. Na průměrné auto v ceně kolem 9000 eur tak bude spořit osm až devět měsíců.

2. kolo - soutěžní slovo pro úterý 12.3.2002:

prodává

Podrobnosti o soutěži včetně cen najdete ZDE.

Průměrná hrubá mzda v ČR činila loni 14.642 Kč. Němci vydělali zhruba šestkrát tolik, polský plat je vyšší přibližně o třetinu a Slovenský naopak o třetinu nižší. Maďaři vydělávají zhruba o tisíc korun méně než Češi. "Pokud bychom chtěli být spravedlivější, měli bychom se podívat také na rozdíly v cenových hladinách," uvedl David Marek z Patria Finance. Na košík stejného zboží, který stál loni v ČR rovných 100 Kč, by bylo v Německu potřeba 205 Kč, v Polsku 130 Kč, v Maďarsku 107 Kč a na Slovensku pouze 83 Kč, dodal.

Při přepočtu podle parity kupní síly by pak mzda vyjádřená v Kč podle Marka činila 39.956 Kč v Německu, 14.795 Kč v Polsku (37 procent německé úrovně), 14.642 Kč v ČR (37 procent německé úrovně), 12.667 Kč v Maďarsku (32 procent německé úrovně) a 11.091 Kč na Slovensku (28 procent německé úrovně). "V rámci střední Evropy tedy patříme spíše mezi bohatší, k Německu však máme stále velmi daleko," zdůraznil ekonom s tím, že zohlednění nižší domácí cenové hladiny zmírní rozdíly mezi mzdami v ČR a Německu jen částečně. Dohnat Německo lze podle něj pouze dosažením a udržením rychlejšího růstu produktivity práce.

Podle ČSÚ je 64 procent zaměstnanců v ČR pod úrovní průměrné mzdy. Platy vyšší než 40 tisíc korun měsíčně mají zhruba dvě procenta lidí, více jak 100 tisíc korun měsíčně vydělají v ČR pouhá dvě promile.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.