Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čech si koupí Fabii za 20 platů, Němec za 7,5 a Slovák za 39

  14:37aktualizováno  14:37
Průměrný Čech si koupí základní verzi Škody Fabia za 20 čistých platů, zatímco Němec na stejné auto vydělává sedm a půl měsíce a Slovák 39 měsíců. Vyplývá to z údajů zjištěných ČTK. Základní verze Škody Fabia se v ČR pohybuje kolem 250.000 korun a průměrná čistá mzda v ČR v loňském posledním čtvrtletí podle výpočtu analytiků stoupla na 12.632 Kč. Naopak v Německu se Fabia prodává za 10.700 eur, což je asi 338.000 korun. Průměrná čistá mzda v Německu nyní činí 1410 eur.

Čistá měsíční mzda byla na Slovensku na konci 3.čtvrtletí loňského roku zhruba 8500 slovenských korun. Za standardně vybavenou Škodu Fabia Slováci nyní zaplatí kolem 330.000 Sk, což vyžaduje přes 39 měsíčních platů. Belgičan vydělá za měsíc po zaplacení daní a sociálních dávek 1050 eur. Na průměrné auto v ceně kolem 9000 eur tak bude spořit osm až devět měsíců.

2. kolo - soutěžní slovo pro úterý 12.3.2002:

prodává

Podrobnosti o soutěži včetně cen najdete ZDE.

Průměrná hrubá mzda v ČR činila loni 14.642 Kč. Němci vydělali zhruba šestkrát tolik, polský plat je vyšší přibližně o třetinu a Slovenský naopak o třetinu nižší. Maďaři vydělávají zhruba o tisíc korun méně než Češi. "Pokud bychom chtěli být spravedlivější, měli bychom se podívat také na rozdíly v cenových hladinách," uvedl David Marek z Patria Finance. Na košík stejného zboží, který stál loni v ČR rovných 100 Kč, by bylo v Německu potřeba 205 Kč, v Polsku 130 Kč, v Maďarsku 107 Kč a na Slovensku pouze 83 Kč, dodal.

Při přepočtu podle parity kupní síly by pak mzda vyjádřená v Kč podle Marka činila 39.956 Kč v Německu, 14.795 Kč v Polsku (37 procent německé úrovně), 14.642 Kč v ČR (37 procent německé úrovně), 12.667 Kč v Maďarsku (32 procent německé úrovně) a 11.091 Kč na Slovensku (28 procent německé úrovně). "V rámci střední Evropy tedy patříme spíše mezi bohatší, k Německu však máme stále velmi daleko," zdůraznil ekonom s tím, že zohlednění nižší domácí cenové hladiny zmírní rozdíly mezi mzdami v ČR a Německu jen částečně. Dohnat Německo lze podle něj pouze dosažením a udržením rychlejšího růstu produktivity práce.

Podle ČSÚ je 64 procent zaměstnanců v ČR pod úrovní průměrné mzdy. Platy vyšší než 40 tisíc korun měsíčně mají zhruba dvě procenta lidí, více jak 100 tisíc korun měsíčně vydělají v ČR pouhá dvě promile.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Najdete na iDNES.cz