Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výroba vázne, prodeje taky. Na auta se čeká až deset měsíců

Je to tak trochu paradox. Lednové prodeje aut meziročně poklesly kvůli koronavirové uzávěře o více než 22 procent, přesto nových aut rozhodně není nadbytek. Jsou modely, na které si z výroby počkáte třeba i deset měsíců. Osm měsíců se čeká na Fabii, devět na Kamiqa a deset na VW Golf.
Škoda Kamiq

Škoda Kamiq | foto: Škoda Auto

Automobilový průmysl neprožívá lehké časy. V České republice loni oproti roku 2019 klesly prodeje nových osobních aut o 18,78 %, a to ještě výsledek na poslední chvíli vylepšily registrace elektromobilů a plug-in hybridů, které v prosinci skokově stouply o víc než 300 procent. Automobilky se tak snažily trochu vylepšit průměrné flotilové emise, aby nemusely letos platit miliardy na pokutách za příliš vysoké CO2. V lednu se prodeje těchto vozidel opět propadly. I celkový český trh s novými auty si v prvním měsíci letoška meziročně pohoršil o 22,67 % proti lednu 2020.

Člověk by tak čekal, že nových aut bude na trhu spíš přetlak. Ale úplně tak to neplatí. U části značek se dodací lhůty drží na průměrné úrovni 3–5 měsíců. To platí třeba pro Renault a Dacii, výjimkou je SUV Koleos, jemuž jen cesta ze závodu z Jižní Koreji trvá dva měsíce, užitkový Master, na který se čeká pět měsíců, a nová Dacia Sandero.

U značek Hyundai a Kia jsou čekací lhůty u modelů vyráběných v Česku nebo na Slovensku do tří měsíců, u těch vyráběných v Koreji 3,5–4,5 měsíce. Vymyká se nová Kia Sorento, u které jsou kvůli vysokému zájmu zákazníků lhůty o dva měsíce delší. I u Fordu je to 3–6 měsíců, pouze u Focusu se může čekání prodloužit kvůli měsíční odstávce závodu v Saarlouis. U Peugeotu si počkáte 3–4 měsíce, s výjimkou modelů 2008 a Traveller, kde bude čekání delší.

Jiná situace je ale u koncernu Volkswagen, důvodem je hlavně nedostatek některých dílů. „Obecně lze říci, že s výrobou, respektive s problémy s dodávkami zejména elektrických komponent, bojuje nejvíce koncern Volkswagen. Avšak i u Hyundaie, coby třetí značky na trhu, se dodací lhůty poměrně výrazně prodloužily,“ řekl iDNES.cz Martin Feller, obchodní ředitel společnosti Auto Louda, která prodává nové vozy 11 značek.

Například na Fabii, respektive kombík stávající generace, který zůstane ve výrobě ještě další dva roky i po příchodu nové generace hatchbacku, se údajně čeká až 8 měsíců. Potvrdil to třeba předseda odborů Jaroslav Povšík v rozhovoru pro magazín Škodovácký odborář, kde mimo jiné řekl, že model Fabia „v poslední době trpěl nedostatkem dodávaných dílů, například radarů“. Navýšit kapacitu lze směnami navíc, ale mladoboleslavští odboráři si vymohli, že v době povinného nošení roušek je firma nemůže poslat do práce v rámci tzv. flexikont, ale směny navíc můžou být jen zcela dobrovolné.

Dalším nedostatkovým modelem je Škoda Kamiq, na tu se podle Martina Fellera z Auto Louda čeká až 33 týdnů, ve výbavě Monte Carlo až 36 týdnů. Naopak u Superbu to může být jen 10 týdnů, u plug-in hybridu dokonce jen 6 týdnů.

„Škoda Auto dělá vše pro optimalizaci výroby a výrobních kapacit v jednotlivých závodech, aby maximálně zkrátila dodací dobu nových vozů zákazníkům. Vzhledem k dopadům pandemie a s tím spojeným globálním nedostatkem polovodičů však může navzdory naší snaze dojít k mírnému zpoždění dodávek. Paralelně proto pracujeme na dalších řešeních a prověřujeme možné další alternativy, abychom minimalizovali potenciální dopad na možnosti objednávání a včasné dodávání vozů. U některých modelů může lhůta dodání dosáhnout v závislosti na prvcích výbavy až několik měsíců. Všechny zákazníky ve spolupráci s našimi autorizovanými partnery transparentně informujeme,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína.

Podobná je situace u Volkswagenu. „Dodací lhůty jsou 4–6 měsíců u většiny modelů (up!, Polo, Golf Variant, Tiguan, Arteon a Arteon Shooting Brake, Passat a Passat Variant, Sharan, Touareg a ID.3). U modelů s abnormálně velkým množstvím objednávek může dodací lhůta narůst na 8–10 měsíců (T-Cross, Golf, Touran),“ uvedl mluvčí značky v Česku David Valenta.

Další otazník visí nad elektromobily. I když se u nich letos neplánují žádné dotace ze strany státu, nemají o zákazníky nouzi. Problémem jsou ale omezené výrobní kapacity, a tedy jen omezený počet vozů určených pro každý trh. „Nelze říci, že by dodací lhůty byly u elektrovozů delší,“ říká Martin Feller. „Jsou v normálu, ale kvótované. Třeba u Škody Enyaq je výrobní lhůta přiměřená 12-14 týdnů v provedení s navigací, 35–37 bez navigace, ovšem vozů bude letos ani ne 1 000 kusů na celou ČR, čili každý dealer dostane v průběhu roku skutečně jen jednotky kusů.“

Zákazníci se tak obracejí ke skladovým a zánovním vozům, což je dobře vidět třeba v programu ojetých vozů značek koncernu VW. Loni se v něm prodalo 3 764 ročních vozidel, o rok dříve 2 698. „Největší meziroční růsty prodejů evidujeme u modelů Škoda Fabia Combi a Volkswagen Golf – zhruba 15%,“ říká Magda Kramešová, specialista marketingu a kvality Das WeltAuto.

Volkswagen měl v době uzávěrky článku v nabídce přes 1 500 skladových vozů, bez problémů tak šlo sehnat třeba i elektromobil ID3, kterých bylo v nabídce 21, zatímco nový kus do výroby nakonfigurovat nešlo, protože model procházel přepočítáváním cen na nový modelový rok.

Na nedostatek aut by některé automobilky mohly reagovat tržně a zvýšit ceny. Dobře informovaný zdroj redakci potvrdil, že zdržení je potvrzeno u Volkswagenu i Škodovky, značky samotné to ale popírají. „Přeceňovali jsme k 1. únoru 2021, což byl standardní cenový krok v souvislosti s novým modelovým rokem a samozřejmě také do určité míry v závislosti na růstu ceny vstupů,“ říká David Valenta z Volkswagenu. „Ceny vzrostly o 1,75 % u všech modelů. Výjimkou je model Golf, tam zůstala cena stejná. Další změny cen v nejbližší době neplánujeme.“

Jiné automobilky volí v případě omezených kvót trochu jinou taktiku. Nezdražují plošně, ale modely, u kterých ví, že o ně bude velký zájem, což bývá většinou v prvním roce uvedení na trh, nezadává do výroby v nejlevnějších specifikacích, ale naopak v těch dražších. Škoda takto třeba už u několika nových modelů při zahájení prodeje vynechala nejlevnější výbavu Active nebo Ambition (čtěte zde).

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...