Koupit auto a odjet hned lze jen výjimečně. Na superb se čeká i půl roku

  9:39aktualizováno  9:39
Rozhodli jste se koupit si do garáže nového miláčka? Pokud plánujete auto k Vánocům, začněte se pomalu poohlížet už nyní. Na některá auta si počkáte mnohem déle, než výrobci slibují. Třeba u nejprodávanější škody je to běžně tři a půl měsíce. Nová hybridní Toyota Rav4 u vás nezaparkuje dříve jak za půl roku.

Pokud chcete škodovku podle svých představ, počkáte si na ni několik měsíců. Na superb se v některých konfiguracích čeká až půl roku. | foto: Škoda Auto

„Chtěla bych k Vánocům auto, úplně obyčejnou oktávku se základním motorem, a když si ji objednám v polovině listopadu, bude to tak akorát,“ uvažovala loni na podzim Eva Kolářová z Prahy. Namísto k Vánocům si však auto nakonec nadělila po Velikonocích.

Octavia 1.2 TSI přijela k dealerovi až v polovině dubna. Evu neustálé posunování termínu dodání sice otrávilo, ale objednávku zrušit nechtěla – potřebovala velký kufr, a ten žádná jiná značka v téhle třídě nenabízí.

Škoda v tom ovšem není sama. Podobnou zkušenost má i Tomáš Vocelka, který na nový Renault Captur čekal necelé čtyři měsíce, přičemž od dealera, u něhož vůz kupoval, opakovaně slyšel, že termín výroby jeho capturu se zase posouvá.

Je to paradox dnešní doby: česká společnost bohatne, platy rostou, lidé objednávají nová auta. Výrobci je kvůli velké poptávce nestíhají dodávat. Nechtějí ovšem zákazníky odradit tím, že by jim hned na začátku hlásili dlouhou dobu dodání.

Může se hodit

Superb

Nechcete na své nové auto čekat? Vyberte si právě teď z široké nabídky aut na Automodul.cz

Například tuzemský bestsellerista Škoda Auto dlouhé termíny moc nepřiznává. „Standard pro většinu modelů je devět až deset týdnů,“ říká Vítek Pelc ze Škodovky s tím, že třeba u superbu se dodací lhůty mohou o něco prodloužit v případě verze Laurin a Klement s barevným interiérem.

Škodovácké maximum by tedy teoreticky mělo být 2,5 měsíce, jenže Eva Kolářová čekala na auto dvakrát déle.

Nestíháme vyrábět

„Skutečně to tak je, továrna nestíhá vyrábět a i na běžné verze se čeká mnohem déle. Třeba fabii nebo octavii combi budete mít až tak za 3,5 měsíce, na superba si počkáte i půl roku,“ potvrzuje pod příslibem anonymity jeden z velkých dealerů značky.

Že by automobilce kvůli tomu unikali zákazníci, si ale nemyslí. „Když už jste se tak dlouho těšili na nové auto, nerozmyslíte si to jen kvůli tomu, že ho budete mít o měsíc později. Problém bývá jen v případě, když někdo potřebuje nový vůz třeba na dovolenou,“ míní šéf dealerství.

Jak dlouho si počkáte na konkrétní značky?

  • Nissan Micra 4 měsíce
  • VW Tiguan 5 měsíců (U nového tiguanu nabíhá výroba, jiné modely VW jsou dodávány za 2 až 3 měsíce.)
  • Peugeot Expert Traveller 6 měsíců
  • Škoda Superb a Superb kombi 5 měsíců (Podle údajů automobilky se čeká 8–10 týdnů. Dealeři však uvádějí čekací dobu podstatně delší, 18–20 týdnů.)
  • Toyota Rav4 hybrid 6 měsíců

Nejdéle se čeká na vozy, o něž je obrovský zájem a zároveň teprve najíždí, nebo už naopak pomalu končí výroba. „Vaše kolegyně Eva se trefila právě do doby, kdy už pomalu končil motor 1.2 TSI 81 kW, nyní je nahrazen ještě výkonnějším motorem 1.0 85 kW. Proto čekala tak dlouho. Letos zase čekáme velký problém s modelem Škoda Yeti, který pomalu dojíždí, v prvním čtvrtletí příštího roku přijde na trh jeho nástupce,“ uvedl dealer.

„Snažíme se předzásobit, ale naše přidělené kvóty určitě ještě letos dojdou. Takže čekám, že budeme zákazníkům říkat, že yetiny nejsou,“ uzavírá.

Dvouměsíční těšení je standard

Obrovským zájmem v celé Evropě vysvětluje dlouhé dodání také Renault, na captura se skutečně čeká několik měsíců. Obecně se dá říci, že běžné dodací lhůty se dnes pohybují kolem 2 až 3 měsíců, to v případě, že se vozy ‚zadávají do výroby‘ podle vaší individuální konfigurace.

Podobné termíny uvádí většina evropských automobilek, i ty japonské, které mají výrobní závody v Evropě. „Většina modelů je vyrobená do dvou měsíců, jedinou výjimkou je mokka, jejíž dodací lhůta je kvůli extrémní poptávce 3,5 měsíce,“ uvedl za český Opel Martin Hejral.

Auto za pár dnů? Třeba kia

Auta se však můžete dočkat i mnohem dřív. Nejprodávanější modely a výbavy totiž mnohé automobilky mívají už vyrobené a přichystané v nějakém centrálním skladu. „Do něj vidí každý dealer a vůz odtamtud dorazí za jeden až dva týdny,“ vysvětlil Hejral.

A podobně rychlé to bude i jinde, pokud se tedy ‚spokojíte‘ s předkonfigurovaným vozem. Jako třeba u značky Kia. „U nás je to úplně běžné, zákazníci jsou zvyklí, že máme jen několik paketových výbav, a většinou nechtějí nic konfigurovat. Takže se auta dočkají řádově rychleji, třeba i do týdne – protože objednáváme z velkého centrálního skladu pro ČR v Jenči, kde stojí až několik tisíc aut,“ potvrdil obchodní ředitel velkého pražského dealera NH Car Radek Donner.

Pokud chce někdo i do Kie cee ́d nebo Sportage například střešní okno, počká si také dva měsíce, ale podle Donnera takto objednává minimum zákazníků. V případě aut dovážených z Koreje – jako je třeba sorento nebo optima – je pak ovšem třeba čekat i půl roku.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

VW plánuje zvýšit výrobu elektromobilů v Německu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německý automobilový koncern Volkswagen možná rozšíří výrobu automobilů na elektrický pohon v Německu, aby vytížil své...

Najdete na iDNES.cz