Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupit auto a odjet hned lze jen výjimečně. Na superb se čeká i půl roku

  9:39aktualizováno  9:39
Rozhodli jste se koupit si do garáže nového miláčka? Pokud plánujete auto k Vánocům, začněte se pomalu poohlížet už nyní. Na některá auta si počkáte mnohem déle, než výrobci slibují. Třeba u nejprodávanější škody je to běžně tři a půl měsíce. Nová hybridní Toyota Rav4 u vás nezaparkuje dříve jak za půl roku.

Pokud chcete škodovku podle svých představ, počkáte si na ni několik měsíců. Na superb se v některých konfiguracích čeká až půl roku. | foto: Škoda Auto

„Chtěla bych k Vánocům auto, úplně obyčejnou oktávku se základním motorem, a když si ji objednám v polovině listopadu, bude to tak akorát,“ uvažovala loni na podzim Eva Kolářová z Prahy. Namísto k Vánocům si však auto nakonec nadělila po Velikonocích.

Octavia 1.2 TSI přijela k dealerovi až v polovině dubna. Evu neustálé posunování termínu dodání sice otrávilo, ale objednávku zrušit nechtěla – potřebovala velký kufr, a ten žádná jiná značka v téhle třídě nenabízí.

Škoda v tom ovšem není sama. Podobnou zkušenost má i Tomáš Vocelka, který na nový Renault Captur čekal necelé čtyři měsíce, přičemž od dealera, u něhož vůz kupoval, opakovaně slyšel, že termín výroby jeho capturu se zase posouvá.

Je to paradox dnešní doby: česká společnost bohatne, platy rostou, lidé objednávají nová auta. Výrobci je kvůli velké poptávce nestíhají dodávat. Nechtějí ovšem zákazníky odradit tím, že by jim hned na začátku hlásili dlouhou dobu dodání.

Může se hodit

Superb

Nechcete na své nové auto čekat? Vyberte si právě teď z široké nabídky aut na Automodul.cz

Například tuzemský bestsellerista Škoda Auto dlouhé termíny moc nepřiznává. „Standard pro většinu modelů je devět až deset týdnů,“ říká Vítek Pelc ze Škodovky s tím, že třeba u superbu se dodací lhůty mohou o něco prodloužit v případě verze Laurin a Klement s barevným interiérem.

Škodovácké maximum by tedy teoreticky mělo být 2,5 měsíce, jenže Eva Kolářová čekala na auto dvakrát déle.

Nestíháme vyrábět

„Skutečně to tak je, továrna nestíhá vyrábět a i na běžné verze se čeká mnohem déle. Třeba fabii nebo octavii combi budete mít až tak za 3,5 měsíce, na superba si počkáte i půl roku,“ potvrzuje pod příslibem anonymity jeden z velkých dealerů značky.

Že by automobilce kvůli tomu unikali zákazníci, si ale nemyslí. „Když už jste se tak dlouho těšili na nové auto, nerozmyslíte si to jen kvůli tomu, že ho budete mít o měsíc později. Problém bývá jen v případě, když někdo potřebuje nový vůz třeba na dovolenou,“ míní šéf dealerství.

Jak dlouho si počkáte na konkrétní značky?

  • Nissan Micra 4 měsíce
  • VW Tiguan 5 měsíců (U nového tiguanu nabíhá výroba, jiné modely VW jsou dodávány za 2 až 3 měsíce.)
  • Peugeot Expert Traveller 6 měsíců
  • Škoda Superb a Superb kombi 5 měsíců (Podle údajů automobilky se čeká 8–10 týdnů. Dealeři však uvádějí čekací dobu podstatně delší, 18–20 týdnů.)
  • Toyota Rav4 hybrid 6 měsíců

Nejdéle se čeká na vozy, o něž je obrovský zájem a zároveň teprve najíždí, nebo už naopak pomalu končí výroba. „Vaše kolegyně Eva se trefila právě do doby, kdy už pomalu končil motor 1.2 TSI 81 kW, nyní je nahrazen ještě výkonnějším motorem 1.0 85 kW. Proto čekala tak dlouho. Letos zase čekáme velký problém s modelem Škoda Yeti, který pomalu dojíždí, v prvním čtvrtletí příštího roku přijde na trh jeho nástupce,“ uvedl dealer.

„Snažíme se předzásobit, ale naše přidělené kvóty určitě ještě letos dojdou. Takže čekám, že budeme zákazníkům říkat, že yetiny nejsou,“ uzavírá.

Dvouměsíční těšení je standard

Obrovským zájmem v celé Evropě vysvětluje dlouhé dodání také Renault, na captura se skutečně čeká několik měsíců. Obecně se dá říci, že běžné dodací lhůty se dnes pohybují kolem 2 až 3 měsíců, to v případě, že se vozy ‚zadávají do výroby‘ podle vaší individuální konfigurace.

Podobné termíny uvádí většina evropských automobilek, i ty japonské, které mají výrobní závody v Evropě. „Většina modelů je vyrobená do dvou měsíců, jedinou výjimkou je mokka, jejíž dodací lhůta je kvůli extrémní poptávce 3,5 měsíce,“ uvedl za český Opel Martin Hejral.

Auto za pár dnů? Třeba kia

Auta se však můžete dočkat i mnohem dřív. Nejprodávanější modely a výbavy totiž mnohé automobilky mívají už vyrobené a přichystané v nějakém centrálním skladu. „Do něj vidí každý dealer a vůz odtamtud dorazí za jeden až dva týdny,“ vysvětlil Hejral.

A podobně rychlé to bude i jinde, pokud se tedy ‚spokojíte‘ s předkonfigurovaným vozem. Jako třeba u značky Kia. „U nás je to úplně běžné, zákazníci jsou zvyklí, že máme jen několik paketových výbav, a většinou nechtějí nic konfigurovat. Takže se auta dočkají řádově rychleji, třeba i do týdne – protože objednáváme z velkého centrálního skladu pro ČR v Jenči, kde stojí až několik tisíc aut,“ potvrdil obchodní ředitel velkého pražského dealera NH Car Radek Donner.

Pokud chce někdo i do Kie cee ́d nebo Sportage například střešní okno, počká si také dva měsíce, ale podle Donnera takto objednává minimum zákazníků. V případě aut dovážených z Koreje – jako je třeba sorento nebo optima – je pak ovšem třeba čekat i půl roku.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.