Fronta na auto: hyundai bude hned, volkswagen až za půl roku

aktualizováno  17:37
Buddhisté tvrdí, že touha po věcech je příčinou utrpení. Pak jsou na tom někteří klienti Volkswagenu násobně hůře než třeba zájemci o japonský vůz - občas musí trpět i celý rok, než touhu po novém autě uspokojí.

Na nové Audi A7 si počkáte tři měsíce. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Připadá vám to neuvěřitelné? Kdepak, je to negativní efekt života v blahobytu. Zájemců o některé modely je tolik, že se nestačí vyrábět.

A právě to se děje Volkswagenu, Peugeotu či Seatu, ale i domácí Škodovce. Automobilky se k prodlevám v dodávkách přiznávají jen velmi neochotně. Logicky. Ubírá jim to zákazníky, někteří mohou utéct ke konkurenci.

S jedním autem můžete po zaplacení ihned odjet, jiné vám přivezou až za několik měsíců. Na které modely se čeká nejdéle? Zmapovali jsme to.

Přijďte za rok

Josef Š. z Prahy není takový případ. Na auto, které si vybral, počkat chce. „V prosinci jsem u dealerů poctivě projel všechna kompaktní SUV, po nocích kombinoval a dospěl k tomu, že nový VW Tiguan je pro mě ideální. Tak jsem se šel poptat, kdy že bych ho na jaře pořídil. A v autosalonu mi řekli, že čekací doba je až rok. Byl jsem v šoku,“ říká Josef, kterému se zdálo nepochopitelné, že když auto objedná, dostane ho až příští rok v listopadu.

„Máme tu objednávky z října 2016 a ještě jsme jim tiguany nedodali,“ uslyšel od prodejce s tím, že kapacita výroby se prý má zvětšit.

Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan

„Každopádně mi řekli, že smlouva bude podepsána s dodáním do 12 měsíců. Může to sice být i za šest, ale nejspíš za osm,“ vzpomíná Josef. „Alternativu jsem nevymyslel, roli hrál i fakt, že mi nabídli slušný protiúčet za mého současného tiguana. Tak jsem holt podepsal a smířeně čekám,“ dodává Josef.

Má smůlu, je totiž tak trochu raritou: drahé auto za 750 tisíc kupuje za vlastní, nedostává ho od firmy, a tak uvažuje ekonomicky. Základní výbava a benzinový motor 1.4 TSI mu stačí, ale k tomu chce automat DSG. Tato kombinace se ovšem na skladě vůbec nevyskytuje - na rozdíl od desítek naftových TDI ve vyšších výbavách, jež preferují firmy.

Ve vybrané kombinaci je také příčina jeho dlouhého čekání. „Motorizace 1.4 TSI je velice žádaná. Skutečnost, že je po této verzi vysoká poptávka, znamená, že výrobce nestíhá tuto vysokou poptávku uspokojovat ve standardním termínu,“ vysvětluje David Valenta z českého zastoupení značky..

VW v tom není sám

Může se hodit

Orientační dobu dodání počítají automobilky podle objednávek v poměru k aktuálnímu počtu volných výrobních kvót přidělených výrobním závodem. Třeba u Subaru jsou všechny kvóty pro tuzemský trh každý měsíc rozebrané, poptávka je větší než nabídka.

Obdobně je na tom třeba Peugeot se svými SUV modely. „Poptávka je tak velká, že nemáme skladové zásoby, všechno je třeba objednat do výroby. Třeba u 3008 je čekací doba čtyři až pět měsíců. Loni jsme nabrali zpoždění v dodávkách, přednostně uspokojujeme ty staré,“ připouští Radka Matthey z Peugeotu. Podle ní se však situace vrací do normálu. Problémem dnešní doby je i obrovská variabilita doplňkové výbavy - každý si auto skládá v konfigurátoru. „Škoda Auto prodává z 90 procent vozy vybavené podle individuálních konfigurací. Jsme jedinou velkoobjemovou značkou, která vyrábí většinu vozů na míru,“ potvrzuje Vítek Pelc ze Škodovky.

Také ona má problém s rychlostí dodávek žádaných modelů, hlavně SUV modelů Karoq a Kodiaq. „Výroba teprve nabíhá, takže je nutno počítat s delšími lhůtami až 20 týdnů,“ říká Pelc. Podle Radka Donnera, ředitele jednoho z dealerů značky, společnosti NH Car, je to ovšem v praxi i o měsíc déle.

Škoda Karoq - oproti kodiaqu je samozřejmě menší, ale má i jiná přední a zadní...

Škoda Karoq

„Po plném náběhu výroby v závodě v Kvasinách se stav bude nadále zlepšovat,“ dodává Pelc s tím, že v síti prodejců jsou však i skladové vozy k okamžitému odběru.

Na takovou strategii vsadil i největší konkurent Škodovky, korejský Hyundai. Nabízí několik málo výbav se skvělým poměrem cena/výkon, ovšem bez možnosti dokupování jednotlivých prvků. Auta se tak vyrábějí „na sklad“ a k mání bývají skoro okamžitě.

„Devadesát procent prodaných vozů jsme schopni dodávat z průběžně doplňovaného skladu do 14 dnů,“ říká za Hyundai Václav Kodým.

Jak dlouho si počkáte

  • AUDI
    Dodací lhůty se můžou lišit podle karoserie, motorizace a výbavy, nicméně obecně k 11. lednu platí následující: na modely A4, A5, A6, Q2 se čeká dva měsíce, na A3 limousine 2–3 měsíce, na A1 Sportback, Q3, TT, A8, A8 long a zbrusu nový model A7 pak 3 měsíce, Q7 čtyři a Q5 pět měsíců.
  • FIAT
    Model 500: 8 týdnů, Panda, Punto, 500L a 500L kombi 10 týdnů, 500X, Qubo a Tipo (sedan, hatchback i kombi) 12 týdnů. Totéž platí u modelu Dobló, kde se čekací doba může protáhnout až na 14 týdnů (3,5 měsíce). Nejhorší situace je u sportovního modelu Spider, na který se čeká 6 měsíců.
  • FORD
    Pokud se zákazník „trefí“ do specifikace auta, které stojí v centrálním skladu poblíž Kolína, může ho mít do týdne. Pokud má ještě větší štěstí na skladový vůz u dealera, může v něm odjet už za pár hodin. Většina soukromých zákazníků (asi 70 %) však volí výrobu na objednávku. Pak se dodací lhůty u vozů vyráběných v Evropě pohybují mezi 2–3 měsíci. V případě doobjednání nestandardní sportovní výbavy (Focus RS) ještě plus týden. Nejdéle to trvá u modelů vyráběných mimo Evropu (severní Amerika – Mustang, Edge), Jižní Afrika (Ranger) i Asie (KA+). Tam je třeba počítat se 4 až 6 měsíci, v případě špatného počasí na moři i déle.
  • HONDA
    Pokud jsou vozy skladem, zákazník je má ihned. Pokud nejsou, trvá to asi 3 měsíce plus několik dnů na dopravu. Jen výjimečně déle.
  • HYUNDAI
    Až 90 % vozů je dodáváno z průběžně doplňovaného skladu s dodací lhůtou do 14 dnů. U speciálních objednávek modelů ix20, i30 a Tucson je dodací lhůta 6–8 týdnů. U speciálních objednávek ostatních modelů je dodací lhůta 10 až 12 týdnů.
  • KIA
    Pokud si vyberete z modelů v centrálním skladu importéra, je dodací lhůta ihned. Když si objednáte vozidlo do výroby v žilinském závodě (modely Cee´d, Sportage a Venga), dodání je do 2 měsíců. Pokud je objednávka do výroby v Koreji (modely Rio, Stonic, Carens, Soul, Optima, Sorento a Stinger), je dodání do 3 až 4 měsíců.
  • PEUGEOT
    U modelu 5008 je dodací lhůta 3 až 4 měsíce, u 3008 asi o měsíc více. U většiny osobních modelů – 108, 208, 2008, 308, 301, se běžně čeká 3 měsíce při objednávce do výroby. 208, 2008 a 308 bývají často skladem,takže je možné mít vůz do několika dnů. Výjimkou je model Partner Tepee, kvůli dopravě ze španělského Viga se doba může prodloužit na 4 měsíce. Z osobních modelů se nejdéle čeká na Traveller, až 6 měsíců. Co se týče užitkových vozů, Expert má čekací dobu 6 měsíců, Expert Combi 3 měsíce, Boxer 3 až 4 měsíce, Partner 4 měsíce.
  • SEAT
    Standardní dodací lhůty jsou 3 měsíce, u modelů Leon a Ibiza se kvůli velkému zájmu pohybují mezi 2 až 4 měsíci podle typu výbavy. U modelu Ateca je to až 6 měsíců.
  • SUBARU
    Centrální sklad v ČR je dlouhodobě rozebrán, poptávka je vyšší, než dovolují s předstihem vyjednávané alokace do výroby. Výrobce jede na aktuální hranici kapacity, auta pro Evropu se vyrábějí jen v Japonsku. Pokud si tedy nevyberete ze skladových zásob dealera, na objednávku do výroby se čeká 5,5 měsíce od objednání u všech modelů.
  • ŠKODA
    Modelové řady Fabia, Octavia a Superb do 3 měsíců; modelová řada Rapid 4 měsíce; Karoq a Kodiaq 6 měsíců.
  • TOYOTA
    U modelu Aygo, vyráběného v ČR, je to zhruba měsíc. U modelů vyráběných v Evropě (Corolla, Yaris, C-HR, Avensis, Auris, Proace) přibližně 2,5 měsíce, většinou rychleji. U ostatních modelů jsou to zhruba 3,5 měsíce, výjimkou je Hilux, který se vyrábí v JAR (4,5 měsíce). Lexusy jsou vyráběny výhradně v Japonsku, dodací doba je asi 15 týdnů.
  • VW
    U většiny modelů jsou dodací lhůty standardní, tedy 2 až 3 měsíce od objednání (podle toho, ve které továrně v Evropě se vyrábí). Nejdelší dodací lhůty – pět měsíců – má kvůli vysoké poptávce Tiguan. Nejrychleji - za dva měsíce - dodá Volkswagen modely Arteon, Golf a Touareg.


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

VIDEO: Octavie se vrací závodit na Nürburgring

Octavia Cup

Letošní sezona obnoveného Octavia Cupu pádí do cíle. Po dvanácti odjetých závodech je zde velké finále, na okruhu...



Najdete na iDNES.cz