Čekání po nehodě se zkrátí, pomohou strážníci

  11:59aktualizováno  11:59
Řidiči, kteří havarují v Praze a nezaviní přitom velké škody, už by brzy neměli ztrácet čas dlouhým čekáním na policisty.

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Strážníci, kteří od konce loňského roku pomáhají policistům s odstraňováním následků závažných nehod, budou za pár týdnů u menších bouraček se škodou do 50 tisíc korun zasahovat sami. Dopravní policisté tak nebudou chybět jinde a u vážnějších nehod budou dříve.

Zatímco dosud mohli strážníci pouze označit postavení vozů na silnici a odtáhnout je stranou, aby uvolnili vozovku před příjezdem státních policistů (když bylo město ucpané, přijeli někdy po více než hodině), nyní by měli zlepšení pocítit i přímí účastníci havárií.

Přítomnost strážníků na místě nehody řidiče navíc uklidní. "Jde o to, aby věděli, že se jejich nehoda řeší,“ řekl vedoucí oddělení dopravních nehod Václav Valenta.

"Strážníci by měli umět odhadnout škodu, zjistit, jestli není jeden z účastníků nehody pod vlivem alkoholu, nebo poradit řidičům, jak dále postupovat,“ vysvětluje Valenta.

Strážník má řidičům hlavně poradit
To vše by se strážníci naučili na speciálním školení, které je čeká v nejbližších dnech. Po něm by mohli pomáhat u havárií, které končí jen pomačkanými plechy a škoda nepřesáhne 50 tisíc korun. Těchto nehod byla loni většina z téměř pětatřiceti tisíc, které se v Praze staly.

Proškolení strážníků potrvá dva až tři měsíce. Poté budou moci k nehodám vyjíždět.

Na školení se městští policisté naučí, jak se vypořádat s banálními nehodami, ale také jak označit postavení havarovaných aut, natočení kol nebo třeba brzdnou dráhu vozidel.

Tyto zkušenosti pak využijí u vážnějších nehod, pokud se na místo dostanou dříve než dopravní policisté. Měli by být schopni pomoci policistům. Například zjistit totožnost řidičů, získat kontakty na případné svědky nebo na hlavních tazích odstranit havarovaná auta, aby nebránila hustému provozu.

"Strážník také může být prostředníkem mezi řidiči, kteří se třeba nemohou mezi sebou dohodnout,“ doplnil náměstek ředitele městské policie Ludvík Klema.

Někteří řidiči však strážníkům příliš nevěří. Nemají důvěru k jejich schopnostem. "Myslím si, že to není dobré řešení. Bojím se, že strážníci se budou spíše rozhodovat podle toho, který řidič jim napovídá hezčí pohádku,“ obává se řidič Lubomír Lipold.

Povinná výbava vozu: sprej a metr?
Podle Klemy jsou už dnes všechny hlídky městské policie vybaveny barevným sprejem k označení havarovaných vozidel. Sprej by u sebe měli podle policistů vozit i řidiči.

"Navrhuji, aby se stal součástí povinné výbavy vozidla, podobně jako je dnes například výstražný trojúhelník nebo vlečné lano. U banálních nehod, u nichž se oba řidiči dohodnou, kdo je viníkem, by totiž mohli postavení vozidel označit sami,“ sdělil Valenta.

Spreje by podle něho prozatím mohly řidičům dávat například pojišťovny. "Nastříkané obrysy aut nebo přejetých lidí jsou svým způsobem prevence,“ domnívá se Valenta.

V autě by se pak hodily i další pomůcky - například jednorázový fotoaparát, metr či formulář pro pojišťovnu.

Strážníci u nehod
Jak pomohou policistům
Sto nehod denně

Dopravní policisté vyjíždějí každý den zhruba ke stovce dopravních nehod. Zaznamenávají až dvacet planých výjezdů denně.

Strážníci k malým nehodám

Při většině nehod škoda nepřesáhne 50 tisíc korun. U těch by nyní mohli pomáhat strážníci, aniž by byla přivolána policie.

Likvidace nehod

Strážníci by měli umět odhadnout škodu na vozidlech, oslovit svědky, označit vraky a odstranit je z vozovky před příjezdem policie.

Strážníci odtahují vraky

Od listopadu odtahuje havarované vraky z hlavních tahů městská policie. Ulice jsou tak dříve průjezdné.

Sprej v povinné výbavě vozidla

Policie navrhuje, aby řidiči s sebou povinně vozili sprej na označení havarovaných vozů a formulář pro pojišťovnu.

POLICIE: Nehody na Jižní spojce mají přednost

Pražští dopravní policisté si stěžují, že jich je málo a navíc často vyjíždějí k nehodám zbytečně. "Dříve malé nehody zpracovávaly dopravní inspektoráty, my jsme řešili nehody závažného charakteru. Nyní máme na starosti celou Prahu,“ vysvětluje policista z oddělení dopravních nehod Antonín Chocholouš.

Když se během dne stane hodně bouraček, máte pořadník, podle kterého k nim vyjíždíte, nebo mají některé nehody přednost?
Jede se podle pořadníku. Je tu jediná výjimka. Pokud se stane něco na důležité komunikaci, kde hrozí kolaps, třeba na Jižní spojce, musí se to řešit přednostně.

A ke kolika nehodám vyjede průměrně za den jeden policista?
Každý policista řeší za den tak čtyři až pět nehod. Ale ve skutečnosti jede na víc, protože policisté jezdí spolu ve dvojici. Takže je během dne třeba u osmi nehod.

Myslíte si, že vám můžou u nehody pomoct strážníci?
Samozřejmě. Takhle to funguje třeba u motorizované hlídky. Jedná se o to, aby se nestalo nic dalšího a aby se k nehodě dostala třeba sanitka nebo hasiči. Pomůže nám i to, že budou během šetření řídit dopravu. Nebo mohou zadržet podnapilého řidiče. Naše práce tak proběhne rychleji a budeme se cítit na ulici bezpečněji.

Stává se často, že projíždějící vůz srazí policistu?
Někdy máme i dvě zranění do měsíce.


Autoři:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Najdete na iDNES.cz