Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Celodenní svícení má smysl, bude se ještě vylepšovat

aktualizováno 
Titulková fotka článku dokazuje, že celodenní svícení má smysl. Na specifickém pozadí auto s nevýraznou barvou snadno přehlédnete. Nově zavádí povinnost svítit i přes den Švýcarsko. Výrobci už plánují systémy variabilního denního svícení.

Denní svícení | foto: GTÜ

V  Česku je celodenní svícení povinné od července 2006. Ve Švýcarsku musí svítit řidiči od prvního ledna nadcházejícího roku. Tato povinnost se nevztahuje na veterány s první registrací před rokem 1970. Porušení nařízení mohou policisté, kteří jsou vyhlášení svou přísností, trestat až 40frankovou pokutou, to je 900 korun. Nařízení platí i pro motorky.

Celodenní svícení je povinné v mnoha zemích Evropy, ale třeba také v Kanadě. "Jízda s osvětleným vozidlem i za dne snižuje počet a závažnost nehod," komentuje švýcarský autoklub TCS. "Vozidla jsou lépe vidět a další účastníci provozu mohou lépe odhadovat vzdálenost a rychlost blížícího se vozu.

Speciální světla pro den jsou dnes standard

Nová auta dostávají systém denního svícení už z výroby, nařizují to podmínky homologace platné od února 2011. Třeba u nových škodovek jsou to u vyšších výbavových stupňů tradiční pruhy v dolní části předních lamp. "Od uvedeného data již musí být veškeré nové vozy uváděné na trh povinně vybaveny denními svítilnami," vysvětluje pro iDNES.cz Milan Křižák, manažer pro legislativu z Varroc Lighting Systems, která v Česku vyrábí světla pro automobily.

Starší auta a modely zhomologované před únorem 2011 tedy systém celodenního svícení mít nemusí. Pro zajímavost: Čína a USA mají denní světla nepovinná a v Japonsku jsou dokonce zakázaná.

Denní svícení dnes většinou obstarávají LED diody, které mají minimální odběr elektřiny a designéři je dnes rádi používají pro oživení vzhledu aut. "Jejich životnost by měla pokrýt celou dobu životnosti vozu," uvádí Kateřina Škopková z Varroc Lighting Systems

Variabilní svícení

S rozšířením speciálních světel pro denní svícení ovšem nastala jiná potíž. Systém celodenního svícení rozsvěcí pouze přední světla, zadní zůstávají zhasnutá. Denní světla sice svítí méně než klasická, ale stále vcelku dobře, aby osvítila cestu. A protože řidič vidí kam jede, často nezkoumá, zda je auto vzadu osvětlené. Po setmění tak často potkáváme auta, která jsou vzadu zcela zhasnutá.

"Zatím povinnost denního svícení na zadní svítilně neexistuje. Existuje ale již návrh  předpisu, který upřesňuje povinné a volitelné spínání zadních svítilen v jednotlivých režimech a podmínkách," říká Milan Křižák.

"Zajímavou novinkou, na které v přípravné legislativní skupině právě pracujeme, je zavedení možnosti variabilní úrovně denních světel,“ prozrazuje exkluzivně pro iDNES.cz Křižák.

Nový předpis má umožnit snížení intenzity svícení denních světel při nízkém osvětlení okolí nebo při špatných povětrnostních podmínkách, a tím omezit úroveň oslnění ostatních účastníků provozu. "Naopak intenzita bude moci být zvýšena při intenzivnějším osvětlení okolí (nad 7000 lx), kdy už současný světelný signál často zaniká," dodává Milan Křižák. Podle experta by se tato nová funkce mohla objevit na vozidlech uvedených do provozu v průběhu roku 2015.

Dají se domontovat

Majitelé starších aut si musí buď pamatovat, že mají při každém startování rozsvěcet (řidiči některých, často italských, aut jsou toho ušetřeni, zhasínat světla po vytažení klíčku ze zapalování umí fiaty už od 70. let), anebo mohou přídavná světla přikoupit jako příslušenství. Sadu, kterou si zručnější člověk dokáže namontovat sám, prodávají dnes za pár stovek na každé benzince, v autopotřebách, ale i v supermarketech.

Požadavky na lampy určené pro celodenní svícení jsou přesně definovány předpisem (ECE R87), který například uvádí, že velikost jejich svítící plochy musí být minimálně 25 cm², musí vyzařovat bílou barvou a stanovuje i minimální a maximální svítivost.

"Při umístění a montáži těchto svítilen jde hlavně o umístění minimálně 25 cm nad vozovkou, minimální vzájemnou vzdálenost svítilen 60 cm u běžných vozidel a také možnost jejich jednotlivého zhasnutí během blikání, pokud jsou od blinkru blíže než 4 cm," upozorňuje odborník na legislativu Milan Křižák, který zastupuje Česko na mezinárodní úrovni v problematice osvětlení aut.

Povinné celodenní svícení samozřejmě zvyšuje spotřebu vozidla. "Nejběžnější halogenové tlumená a obrysová světla včetně rozsvícení přístrojové desky mají spotřebu okolo 135 W, zatímco u LED denní svítilny je to přibližně 20 W. Úspora více než 100 W je tedy zřejmá," říká Milan Křižák. Na druhé straně LEDky vyžadují plošný spoj osazený diodami a řídicí jednotkou pro řízení proudu a případnou diagnostiku selhání diod.

Autoklub TCS uvádí, že u auta, které není vybavené systémem celodenního svícení, se spotřeba zvýší asi o dvě procenta. Kromě předních lamp svítí totiž také zadní, osvětlení registrační značky a přístrojovky. Je také pravděpodobné, že bude nutné častěji měnit žárovky. Svícení za dne LEDkami zvýší spotřebu podle TCS o zanedbatelné 0,2 procenta.





Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.