Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Celodenní svícení prověří elektrosoustavu

aktualizováno 
V zimním čase se na silnicích svítí celé dny a odborníci to považují za těžkou zkoušku elektrických soustav starších automobilů. "Předpokládám, že potíže se špatným dobíjením akumulátorů budou mít velmi rozšířené Škody 105/120 a ještě starší Škody 100/110," říká autoelektrikář Diesel servisu v Plzni Pavel Korelus, který se svému řemeslu věnuje tři desetiletí.
"Problémy čekám také u letitých vozů vybavených dynamy, například u trabantů. V těchto případech postačí nedostatečně napnutý klínový řemen pohonu alternátoru nebo dynama či špatně seřízené relé a potíže jsou na světě. Motor se totiž při malé kapacitě autobaterie nedá nastartovat. Řada řidičů to zjistí až nyní, neboť jízdu s rozsvícenými světlomety prakticky neznali. Jezdili totiž většinou jen ve dne." Automobilový závodník a mistr republiky na okruzích Jan Schwarz, který je povoláním rovněž autoelektrikář, doporučuje majitelům postarších aut preventivní kontrolu a údržbu elektrosoustavy. "Základem správně fungující elektrické výbavy je dobře napnutý klínový řemen, který pohání alternátor. Pokud řemen prokluzuje, alternátor se neroztočí do potřebných otáček. Řemen má být napnutý tak, aby při pokusu ručně otočit řemenicí alternátoru neproklouzl. Při utahování pozor, aby řemen nebyl příliš napnutý. To ničí ložiska. Důležité je, aby akumulátor byl dostatečně dolitý. Čisté musí být jeho kontakty, které je dobré ošetřit vazelínou odpuzující vodu, k dostání jsou i speciální spreje. Seřízení regulačního relé nebo výměna uhlíků alternátoru už je práce pro odborníka." Autoelektrikáři se shodují také v tom, že citlivější na stav elektrické soustavy jsou auta s dieselovými motory, které vyžadují ke startu více elektrického proudu. "Co platí pro benzinový motor, to platí pro vznětový agregát dvojnásobně. Pokud je diesel špatně seřízený či opotřebovaný, tak má jeho majitel při horším stavu dobíjení rázem velkou starost," prohlašuje Pavel Korelus. Potíže s elektrosoustavou si mnozí řidiči způsobí sami - tím, že při odstavení staršího auta zapomenou zhasnout světla. "Motoristům radím, aby auta - pokud to nemají z výroby - vybavili zařízením, které pípáním dává najevo, že řidič zapomněl světla vypnout. Takový výrobek stojí necelou stokorunu a montáž zvládne každý kutil. Obrátit se lze i na autoelektrikáře."

Autor je spolupracovníkem redakce

Potížím lze předejít

* Základem správně fungující elektrické soustavy vozu je dostatečně napnutý řemen pohánějící generátor

* Důležitá je pravidelná kontrola hladiny elektrolytu v akumulátoru

* Neuškodí kontrola a seřízení regulačního relé dobíjení

* Kontakty akumulátoru nesmějí nést známky koroze

* Nezapomínejte rozsvícená světla po zaparkování auta

* Vyplatí se montáž akustické signalizace rozsvícených světel (signál se ozve při otevření dveří)

* Při krátkých jízdách zbytečně nezapínejte elektrické spotřebiče, například přídavné světlomety a pod.

* Do výbavy auta doplňte startovací kabely pro případ problémů se startováním automobilu
(pet)


Autor:


Témata: Ložisko, Škoda, Trabant


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.