Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceník pokut: Za alkohol v Británii 213 000 korun

  20:17aktualizováno  30. listopadu 11:32
V řadě zemí jsou pokuty za přestupky opravdu citelným zásahem do peněženky. Přísné pokuty a bodový systém, které se na motoristy v Česku chystají od července příštího roku, nejsou jen českým specifikem. Dojem, že sankcemi za dopravní přestupky se Česká republika snaží předhonit Evropu, je mylný.

Policie v naprosté většině evropských států není při udělování pokut nesmělá.

Svědčí o tom i porovnání pokut v Evropě, které připravil německý časopis Autobild.

Všude se vážný prohřešek proti pravidlům provozu pořádně prodraží.

Alkohol je drahý
Zejména při tématu alkohol za volantem neznají v některých zemích žádné slitování, i když na druhou stranu určitý zlomek promile povolují. Britové inkasují až 7200 eur (213 000 Kč) za jedinou skleničku navíc nad povolený limit 0,8 promile, Francouzi jsou přece jen trochu tolerantnější, ale nejméně 750 eur (22 000 Kč) za překročení povolených 0,5 promile také není málo.

Jediná rada, která stoprocentně chrání před dírou v rozpočtu, zní: dodržujte platná pravidla silničního provozu. Konkrétně na následující kvarteto přestupků jsou všude v zahraničí citliví: alkohol, překročení maximální povolené rychlosti, jízda na červenou a porušení zákazu předjíždění.

A že jsou u nás pokuty vysoké? Neukázněný řidič v Norsku za překročení rychlosti o 20 km/h zaplatí 390 eur (11 500 Kč). U nás řidič za podobný přestupek zaplatí 2500 až 5000 korun.

Svačinka za volantem?
V Anglii za 23 000

Kryštof není nový
Většina zemí je velmi agilní při postihu dopravních prohřešků hned, když je čin spáchán. A pokud si někdo myslí, že třeba akce Kryštof je výmyslem tuzemské policie, bude asi překvapen, že tomu tak není. Začátkem června zahájila policie v Rakousku bezpečnostní akci Jestřáb.

Přes 20 000 četníků vyrazilo na silnice. Výsledkem bylo 74 000 zaregistrovaných dopravních hříchů. Hříšník v Itálii riskuje, že mu bude hned odebrán řidičský průkaz. A že je třeba cizinec a má problém, jak se pak dostane domů? To policisté neřeší. V Itálii platí bodový systém už od července 2003.

Až do letošního května italští motoristé stihli nasbírat celkem 11,5 milionu bodů. Znovu absolvovat testy jich pak muselo více než dvacet tři tisíc. A za co italští policisté přidělují body nejčastěji? Velké překvapení nečekejte. Je to nepřiměřená rychlost a jízda bez zapnutých bezpečnostních pásů.

Otázkou blízké budoucnosti je vymáhání pokut u cizinců. V některých zemích EU už to funguje tak, že se neinkasuje pokuta přímo na místě, ale až po návratu domů přijde například přistiženému německému řidiči výměra pokuty z Rakouska.

Poukázku musí v každém případě zaplatit. Se svým jižním sousedem má totiž Spolková republika Německo takzvanou prováděcí dohodu. Tento systém však v Česku prozatím nefunguje.

Novela silničního zákona však i na zahraniční turisty, kteří se v České republice dopustili dopravního přestupku, pamatuje. Protože hrozí, že se cizinec bude vyšetření například nehody, kterou způsobil, vyhýbat, policisté mají možnost přímo na místě vymáhat složení kauce ve výši pět až padesát tisíc korun. Maximálně tolik, kolik by řidič za přestupek zaplatil ve formě pokuty.

Kolik euro zaplatíte za pokuty v cizině
Zajímavé srovnání výše pokut za dopravní přestupky v evropských zemích přinesl nedávno motoristický časopis Auto Bild. Částky jsou přepočteny na eura a ve většině případů, není-li označeno jinak, jde o částku nejnižší možnou, tedy počáteční.

Země

alkohol

limit alkoholu (promile)

překročení rychlosti o 20 km/h

jízda na červenou

zákaz předjíždění

nedovolené parkování

Belgie

125

0,5

150

175

175

50

Bosna-Hercegovina

150

0,5

15

150

150

20

Bulharsko

200

0,5

20

30

40

40

Česká republika

450

0,0

15

60

15

15

Dánsko

540

0,5

70-270

135-200

140

70

Estonsko

70-210

0,0

35

15

15

30

Finsko

15

0,5

100

8

5

10-40

Francie

750

0,5

90

90

90

10

Chorvatsko

70

0,0

40

130

40

40

Irsko

1270

0,8

80

80

80

80

Island

do 1300

0,5

130

200

125

20

Itálie

260

0,5

140

140

70

35

Kypr

do 580

0,9

35

85

25

25

Litva

290

0,4

10

15

15

15

Lotyšsko

140

0,5

10

20

20

10

Lucembursko

do 1220

0,8

50-140

145

145

25-75

Maďarsko

do 400

0,0

do 245

80

80

10

Makedonie

65

0,5

25

65

65

25

Malta

480

0,8

25

25

do 60

25

Německo

250

0,5

do 35

50-200

30-125

5-50

Nizozemsko

190

0,5

70

95

95

45

Norsko

615

0,2

390

640

640

90

Polsko

do 1200

0,2

15

20

20

25

Portugalsko

250

0,5

60

100

120

30

Rakousko

220

0,5

20-55

70-145

70-145

10

Rumunsko

50

0,0

15

20

55

30

Řecko

80

0,5

35

165

do 355

35-65

Slovensko

do 260

0,0

25

do 180

do 180

25

Slovinsko

125

0,5

40-125

250

170

40

Španělsko

300

0,5

90-300

90-300

90-300

do 90

Švédsko

30

0,2

130

130

115

50

Švýcarsko

775

0,5

120

160

150

25

Turecko

150

0,5

35

35

35

20

Velká Británie

do 7500

0,8

72

130

130

30

Poznámka: v případě Finska a Švédska se pokudy odvíjejí od výše platu řidiče

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.