Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cenu nového auta zdaleka neurčuje jeho výroba

aktualizováno 
- Když byla před lety nejprodávanějším tuzemským vozem Škoda 120, šuškalo se mezi motoristy, že ze čtyřicetitisícové prodejní ceny tvoří výrobní náklady necelých deset tisíc korun. I dnes nezávislí odborníci odhadují, že firma auto vyrobí snad jen za třicet procent z toho, co zaplatí zákazník. Zbytek jsou výdaje na vývoj, reklam u, expanzi automobilky,daně, clo a další. Jisté naopak je, že konečná cena musí být především konkurenceschopná. Vysvětlení je jednoduché: jinak by vůz nikdo nekoupil. Jestliže je prakticky nemožné vydolovat z představitelů automobilek výrobní cenu vozu, lze leccos vypátrat s kalkulačkou v ruce.
Jako příklad poslouží auto z kategorie malých vozů, které jsou v tuzemsku nejprodávanější. Stojí zhruba 270 tisíc korun. Prodejce si ponechá marži. »U malých aut je hodně nízká, počítejme šest procent,« říká Lubomír Tvardík. Zbývá 254 tisíc korun. Dál je na řadě daň z přidané hodnoty, tedy dvaadvacet procent. Z původní částky je už jen dvě stě tisíc. Všichni kromě Škodovky platí clo. Asijské značky sedmnáct procent, Evropané tři a půl procenta. U Japonců tak zůstává z výchozí ceny už jen asi sto pětašedesát tisíc korun. Doprava auta z Asie přijde na necelých deset tisíc, pár tisíc korun spolkne příprava na prodej a zisk oficiálního zastoupení značky. Suma sumárum zbývá z prodejní ceny japonského auta zhruba šedesát procent. A to nejsou započítány investice do vývoje nových motorů, podvozků a dalších částí auta. Samozřejmě chybí i reklama, investice do staveb nových výrobních hal a výpočet postrádá také zisk automobilky. »Myslím si, že třicetiprocentní výrobní náklady z konečné ceny mohou být reálné u drahých značek, jako je Mercedes nebo BMW. Tyto firmy zase utratí více za technický vývoj a vysoký standard péče o zákazníky. U levnějších aut je to procento přece jen vyšší,« míní Lubomír Tvardík. Ať už Škodovka vydělá na Felicii nebo Fabii více či méně, pravdou je, že Fabia nebude ve své třídě cenovým trhákem, zatímco cena Felicie je o něco nižší než u konkurence. Přesto mnozí motoristé po představení novinky z Mladé Boleslavi čekali, že Felicie ještě zlevní. To se zřejmě nestane. »Felicii nezlevníme, protože nám musí vydělávat peníze na další investice,« prohlásil na frankfurtském výstavišti Milan Smutný, mluvčí Škoda Auto. »Důvodem, proč s cenou Felicie nechceme jít dolů, je snaha nezklamat zákazníka, který si auto jednoho dne koupí za určité peníze a druhého dne by si přečetl v novinách, že dnes by ušetřil desítky tisíc,« tvrdí Jan Hurt. »Cenová houpačka je populární třeba ve Španělsku, ale my se jí snažíme vyhnout i na tomto vzdáleném trhu,« dodává. Spíše než slevy Felicie by podle informací Jana Hurta mohlo dojít na nabídku výhodných pojištění, bezplatný servis po určitou dobu nebo na rozšíření základní výbavy. »Český zákazník ale ceny bedlivě sleduje a rozhoduje se podle nich,« namítá Peter Kolník z firmy Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech. Než automobilka stanoví cenu svého výrobku, musí přihlížet i k tomu, o jaké vozy je v konkrétní zemi zájem. »Vždy je rozhodující, která třída aut je lídrem trhu,« vysvětluje Jan Hurt. Zatímco v Česku kraluje prodejům malá Felicia a v Itálii Fiat Punto, v Německu je nejprodávanější o třídu větší Volkswagen Golf. »A proto se v Česku i v Itálii cenově na malé vozy dotahují i auta o kategorii vyšší, zatímco v Německu jsou tyto vozy podstatně dražší,« říká Jan Hurt. Kromě cenových rozdílů mezi třídami vozů, je výrazný i rozdíl mezi autem se slabým motorem a špičkovou verzí s velkým stádem koní pod kapotou. »Za výkonnější motory nebo za moderní turbodiesely jsou zákazníci ochotni zaplatit více, proto jsou o tolik dražší,« soudí Jan Hurt. Otázkou je,zda ceny nových aut ovlivňuje i trh s ojetými vozy. »Je jasné,že ceny nových vozů ovlivňují ceny ojetin, ale naopak to asi nefunguje,« míní Jan Hurt. S ním souhlasí i Peter Kolník, který říká: »Na Slovensko se přestaly ojetiny vozit úplně, ale ceny nových aut se téměř nezměnily.«

Porovnání cen Felicie 1,3 LX a platů v Evropě

Stát Cena Cena v Kč Průměrný Počet platů
hrubý plat na koupi auta

Česko 214 900 Kč 214 900 12 000 Kč 17,9
Slovensko 249 900 Sk 207 417 10 500 Sk 23,8
Německo 17 390 DEM 319 472 4800 DEM 3,6
Rakousko 115 900 ATS 302 615 25 000 ATS 4,6
Polsko 28 490 PLN 238 860 1800 PLN 15,8

Poznámka: Přepočet podle kurzovního lístku ČNB z 25. 9. 1999

Pramen: AUTO MOTO

Ani o Fabii Škoda neprozradí, za kolik ji vyrobí.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.