Ceny aut v EU se stále liší

Přes zavedení eura od 1. ledna zůstávají rozdíly mezi cenami nových aut v jednotlivých zemích Evropské unie často velmi výrazné. Květnové zhodnocení automobilového trhu v EU ukázalo, že dosud nelze hovořit o žádné konvergenci cen aut před zdaněním, uvedla Evropská komise. Tyto ceny jsou nejnižší ve Španělsku, Řecku, Finsku a Dánsku, nejvyšší v Německu a Rakousku. Například v Německu se prodává 36 značek aut za cenu o 20 až 42 procent vyšší než jinde v EU. Není přitom vidět žádnou tendenci, že by se rozdíly v cenách měly snižovat.

"Potvrzuje se, že vnitřní trh automobilů se dá ještě výrazně zlepšit. Reforma přijatá komisí 17. července vytváří konkurenční podmínky u prodeje aut a záručních služeb, čímž vnitřní trh bude fungovat ve prospěch evropských spotřebitelů," řekl člen komise pro hospodářskou soutěž Mario Monti.

Nejvýznamnější cenové rozdíly jsou u aut firem General Motors (Opel-Vauxhall, Saab), Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo), Honda a Suzuki. Naopak BMW, Daimler-Chrysler a Ford (Ford, Volvo, Land Rover) se snaží, aby ceny jejich aut před zdaněním se v zemích EU lišily maximálně o 15 procent, uvedla komise.

Poznamenala, že hlavní příčinou cenových rozdílů je různá výše daní v zemích EU.
Výrobce totiž zpravidla stanovuje cenu podle kalkulace, kolik bude stát jeho auto v zemi po zdanění.