Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny benzinu přiměly řidiče šetřit

aktualizováno 
Ceny benzinu a nafty letos lámaly rekordy, což mnohé řidiče donutilo omezit jízdy autem.
Ceny benzinu a nafty letos lámaly rekordy, což mnohé řidiče donutilo omezit jízdy autem. Z průzkumů přitom plyne, že hustota provozu nepoklesla ve velkých městech, ale na venkově ano. To znamená, že méně se jezdí v oblastech, kde jsou lidé na automobilech závislí víc než v centrech, v nichž není tak velký problém přestoupit do metra, autobusu, trolejbusu nebo do tramvaje.

Důkazem toho, že lidé letos méně cestují autem, je pokles prodeje benzinu, jehož spotřeba za prvních devět letošních měsíců klesla proti stejnému období loňského roku o šest procent. Přitom devadesátá léta dosud byla ve znamení růstu tržeb u čerpacích stanic. V letech 1992 až 1997 vždy v meziročním srovnání k pumpám přijíždělo víc a víc zákazníků. První pokles přinesl rok 1998, ale v následujícím roce prodej opět vyšplhal na rekordní úroveň, zatímco letošek přinesl už zmíněné omezení. Současný nižší zájem o automobilovou dopravu potvrdila také anketa na internetovém serveru iDNES: 66 procent z 580 čtenářů uvedlo, že od té doby, kdy se cena benzinu vyšplhala na současnou úroveň, jezdí méně, 26 procent dalších využívá auto stejně jako v minulosti a zbylých osm procent účastníků ankety tvrdí, že jezdí víc než dřív. Tržby klesají na venkově Spotřeba nafty přitom oproti loňsku vrostla o necelá čtyři procenta. "Došlo k oživení průmyslu, víc jezdí nákladní auta. Ale jinak lidé mají méně peněz, a tak i auto používají skromněji. Týká se to především menších měst a obcí. Od majitelů venkovských pump často slyšíme, že prodávají méně paliva než v minulosti," konstatuje Miloš Podrazil, generální sekretář Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která zastupuje prodejce pohonných hmot. "Myslím, že vliv cen paliv na to, jak moc či málo se jezdí, je minimální. A platí to jak pro Česko, tak pro zahraničí," oponuje ředitel Autoklubu České republiky Radek Ječmínek. "Lidé totiž často nemají jinou šanci než cestovat autem. Pokud se někde opravdu jezdí méně, asi je to v menších obcích a na vesnicích," potvrzuje Radek Ječmínek a připomíná, že více než padesát procent ceny paliva vybírá na poplatcích stát. "Daňové zatížení benzinu přitom je v Evropě ještě vyšší než v tuzemsku," doplňuje.

Kdo málo jezdil, ten jezdí ještě méně

"Také máme informace o tom, že se méně jezdí soukromými motorovými vozidly, ale zatím to nikdo přesně nepotvrdil," tvrdí Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "Asi se to nejvíce týká těch řidičů, kteří dříve najeli zhruba pět tisíc kilometrů ročně, ale dnes jsou nuceni jezdit maximálně tři tisíce." Průměrný český řidič absolvuje kolem deseti tisíc kilometrů ročně. "Bohužel, méně dnes mohou jezdit ti, kteří bydlí v malých obcích, kde dřív jezdil autobus třeba i desetkrát denně, zatímco dnes je k dispozici jen ráno a večer," konstatuje Jaroslav Heinrich. Jak takoví lidé řeší dopravu, to není podle názoru dopravních expertů zcela jasné. "V nejhorším případě se třeba i vzdají práce, za kterou dojížděli, a zůstávají doma na podporách. Kupovat drahý benzin a cestovat za prací autem se jim už prostě nevyplatí," odhaduje Jaroslav Heinrich.

Podnikatelé musí cestovat za každou cenu

Jak se ukazuje - stále převládá většina řidičů, kteří budou jezdit i za dražší benzin, než je nyní. "Kdo jezdí služebně, ten cesty autem omezit nemůže. Ani když bude litr benzinu za čtyřicet korun," domnívá se Jaroslav Heinrich. "Ale musí se to zákonitě projevit v jejich vyšších nákladech, tedy i v cenách produktů, které jejich firmy nebo zaměstnavatelé prodávají," upozorňuje Radek Ječmínek.

***

Dárek pod stromeček dostali majitelé vozů s benzinovými motory těsně před Vánocemi. Například v blízkosti Mladé Boleslavi ceny poklesly až k šestadvaceti korunám za litr. Ale třeba v Praze byl pokles cen benzinu minimální, zato naftu některá čerpadla prodávala dráž než Natural 95.

Vývoj prodeje benzinu 1989-2000, ceny Naturalu 95 a nafty 1)

Rok Prodané množství Meziroční změna (%) Natural 95 (Kč) Nafta (Kč)
(tis. tun)

1989 1194 - 9 3) 7,50
1990 1184 -1 13,50 3) 9
1991 1046 -12 18 3) 15
1992 1296 +24 18 3) 15
1993 1418 +9 19,80 3) 15,40
1994 1674 +16 19,40 15,65
1995 1676 0 19,30 15,70
1996 1847 +10 20,70 16,40
1997 1937 +5 23,10 19,40
1998 1782 -8 21,20 17,50
1999 1972 +11 24,50 19,80
2000 - -6 2) 29,90 23,95

Poznámka: 1) ceny v srpnu uvedených roků, 2) srovnání údajů za leden až září, 3) do roku 1993 ceny olovnatého benzinu Super 96
Pramen: Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, Český statistický úřad

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.