Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny ojetin: Kolik dostanete za své auto?

aktualizováno 
Chcete si pořídit vůz, při jehož prodeji proděláte co nejméně peněz? Pak zvolte evropské auto s úsporným naftovým motorem. Nejlépe značky Volkswagen, Škoda nebo Audi.

Při prodeji auta má největší vliv na jeho cenu potenciální kupec. Toho zajímá především stáří vozu, počet najetých kilometrů, druh motoru, pověst značky, ale také to, zda auto nebylo nabourané, případně jestli jím jezdil pár důchodců, nebo vůz sloužil ke služebním účelům.

Roli mohou hrát i zdánlivé maličkosti: zda byl automobil garážován, jakou má barvu nebo jak opotřebený je interiér.

Ceny benzinu a nafty se vyšplhaly nad 30 korun za litr. To se výrazným způsobem podepisuje na výkupních i prodejních cenách velkoobjemových aut vyšších tříd, protože mají vysokou spotřebu.

Pokud jde navíc o auto americké či korejské značky, počítejte s tím, že po třech letech a 90 tisících najetých kilometrů můžete při jeho prodeji získat jen třetinu původní ceny.

Příkladem jsou Chrysler Sebring nebo Hyundai XG. Na opačném pólu stojí například Volkswagen Golf Plus nebo nová generace Škody Octavia.

"U škodovek a volkswagenů jsou obzvláště ceněny vozy s turbodieselovými motory,“ říká Tomáš Lachout z autobazaru AAA Auto.

Například Škoda Octavia combi II 2,0 TDI ve výbavě Ambiente má i po třech letech více než poloviční hodnotu ve srovnání s původní cenou. Důležité je také správně načasovat dobu prodeje. I to se může promítnout do množství získaných peněz.

Zájem o rodinné velkoprostorové automobily roste před prázdninami. To platí i pro kabriolety a sportovní vozy. Naopak na podzim se v bazarech dlouho neohřejí terénní auta s pohonem všech kol. Obecně platí, že cena aut z těchto čtyř kategorií klesá jen pozvolně. U off-roadu je důležité, aby měl pod kapotou naftový motor. S benzinovým je jeho prodej obtížnější.

Bílou raději ne
Největší problém při prodeji auta dělá fakt, že prodělalo autonehodu. Sice záleží na kvalitě opravy, ale i v případě, že je provedena odborně, může cena klesnout i o 20 procent.

Směrem dolů může hodnotu vozu poslat i neolíbená barva. Tou je dlouhou dobu bílá. "Problematická, obzvlášť u aut dovezených ze západní Evropy, může být také barva slonové kosti, kterou používají taxikáři. To řadu lidí odradí. Mají totiž strach, že auto bude moc opotřebované,“ říká Štěpán Kubín, manažer společnosti Eurotax Czech, která se výpočtem zůstatkové ceny automobilů zabývá.

Negativně se na ceně projevuje i automatická převodovka, u citroënů se zákazníci bazarů obávají hydropneumatického pérování.

Výbava nic nepřináší
Kožená sedadla, kvalitní audiosouprava, elektricky nastavitelná sedadla. To všechno jsou prvky výbavy, které si majitel auta užije. A při koupi vozu také dostatečně zaplatí. Musí však počítat s tím, že při prodeji za ně zpět nedostane prakticky nic. Bohatší výbava nemá na cenu auta téměř žádný vliv. Výjimkou je snad jen klimatizace.

"Bez té si dnes auto v ceně nad sto padesát tisíc korun nového majitele hledá jen těžko. Za standard se už také považuje brzdový systém ABS, centrální zamykání a dva airbagy,“ vyjmenovává Tomáš Lachout. Když nějaké auto tuto výbavu nemá, majitel musí jít s cenou dolů. Proto se na to vyplatí myslet už při koupi nového vozu.

Chcete prodat auto a nevíte, kolik za ně dostanete? Jednotnou částku nečekejte. Nejvíc lze utržit při přímém prodeji. To však může přinést dost starostí. Musí se zadat inzerát a vůz ukazovat zájemcům. Navíc je třeba vypracovat kvalitní kupní smlouvu.

"Smlouva musí obsahovat jména kupujícího i prodávajícího, jejich rodná čísla a základní údaje o vozidle,“ radí advokát Jan Černý. Při prodeji v bazaru lze zvolit dvě varianty - přímý a komisní prodej. V prvním případě bazar auto vykoupí a majiteli dá peníze na ruku. Zároveň tím přebírá všechna rizika, která s prodejem ojetiny souvisejí. Výkupní cena však není vysoká. Proti komisnímu prodeji může být inkasovaná částka o sedm, ale i 35 procent nižší.

Zjistit reálnou výkupní cenu můžete z našeho přehledu. V případě, že v přehledu svůj vůz nenajdete, je nejsnazší se podívat na stránky velkých autobazarů, najít odpovídající vůz a od prodejní ceny odečíst přibližně 15 procent.

Cena nejrychleji klesá u velkých automobilů, které mají vysokou spotřebu a jsou finančně náročné na údržbu

Jak si nejprodávanější automobily drží svoji cenu

stáří vozu

2 roky

4 roky

6 let

Škoda Fabia

65 %

50 %

44 %

Škoda Octavia

80 %

62 %

40 %

Hyundai Getz 3dv.

69 %

53 %

-

Renault Thalia

58 %

50 %

-

Peugeot 206

61 %

46 %

35 %

Toyota Yaris 3dv.

57 %

41 %

32 %

Volkswagen Polo 3dv.

68 %

52 %

36 %

Renault Clio 3dv.

58 %

48 %

35 %

Škoda Superb

58 %

43 %

-

Na příkladu deseti modelů osobních aut, které se v České republice za prvních šest měsíců prodávaly nejvíce, lze ukázat, jak rychle klesá hodnota vozu s přibývajícím věkem. Údaj uvádí průměrnou tržní hodnotu v procentech z původní ceny základního provedení.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.