Ceny fabií se už propadly k 70 tisícům korunám za nebourané auto

Ceny fabií se už propadly k 70 tisícům korunám za nebourané auto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Ceny ojetin padají, a ještě dále budou

  • 341
Ceny ojetých osobních aut se zřítily nevídaně nízko. Chcete čtyři roky starou Toyotu Avensis? Dáte za ni o celých 70 tisíc korun méně než za stejně starý, tedy čtyřletý vůz, před rokem. Škoda Octavia? Levnější o 60 tisíc korun, Superb to samé. I malou fabii nebo Opel Astra pořídíte o 40 tisíc levněji.

Pokles cen ojetin tak nabral mnohem zběsilejší tempo než v minulých letech: ještě v letech 2006 a 2007 ceny aut meziročně klesly jen zhruba o 20 tisíc korun. Vyplývá to z údajů, které MF DNES poskytly největší tuzemská autocentra AAA Auto a Auto ESA. Podle ekonomů však kvůli nastupující krizi budou ještě ceny dále klesat.

Felicie už Čechy netáhnou

Doslova dramatický propad zažily ceny donedávna nejoblíbenější ojetiny, Škody Felicia. Před dvěma roky se slušně zachovalá felicia z roku 1998 prodávala za 90 tisíc korun, letos na o dva roky mladší stačí i 30 tisíc korun; za 50 seženete i výjimečně zachovalý kousek s najetými pouhými 40 tisíci kilometry.

"Zájem o felicie dramaticky klesá, protože na trhu je spousta technicky kvalitnějších aut za podobné peníze. Většina zájemců o škodovky proto raději pár desítek tisíc korun připlatí za novější a výrazně modernější fabii. Řada autobazarů tak už felicie vůbec nevykupuje," říká manažer českobudějovického autbazaru Autovinoř Lukáš Héra. Ceny fabií se už propadly k 70 tisícům korunám za nebourané auto, ovšem s větší porcí kilometrů na tachometru.

Lidé už tolik nenakupují

I přes výrazný pokles cen nerostou prodeje autobazarů tak rychle, jak by si jejich majitelé přáli. "Meziročně máme nárůst prodejů o deset procent," říká obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda. Toto pražské autocentrum však prodává mnohonásobně méně vozů než lídr trhu, AAA Auto, jež má dvacítku poboček po celé republice.

A jeho čísla jsou trochu jiná. "Od listopadu 2007 jsme zaznamenali v Česku silný pokles trhu, letos je to o dvacet procent méně prodaných vozů," uvádí ředitel výkupu AAA Auto Petr Vaněček. Ani do budoucna to nevidí úplně optimisticky. "Jako firma kotovaná na burze nemůžeme uvádět žádné číselné údaje, ale vše nasvědčuje tomu, že v roce 2009 budou horší vyhlídky na zotavení trhu," říká opatrně Vaněček.

S ním souhlasí i Tomáš Svoboda z Auto ESA. "Lidé čekali, že se ceny pohnou ještě více dolů, stejně jako u nových vozidel, ale takový prostor už u ojetin není. Myslím, že ceny už se propadat nebudou a prodeje budou spíše stagnovat na současné úrovni."

Ceny ještě půjdou dolů

To je ovšem víc zbožné přání než reálný předpoklad. Analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus míní, že postupující ekonomická krize se odrazí ve výrazném snížení zájmu o nová i ojetá auta. "Když lidé mají pocit, že bude hůře, jsou automobily první na ráně. Omezí se nákupy nových, ale i prodej starých do bazarů, zkrátka si spousta lidí svůj vůz nechá. Zatím se ještě nic neděje, jen stoupá nervozita, ovšem příští rok se teprve krize projeví."

Čím? Podle Jana Procházky půjdou ceny ojetin ještě výrazně níže. "Prodejci vždycky říkají, že ceny jsou už na dně, ale když jim obchody nepůjdou, budou muset jít dolů. Proti nim totiž hraje čas – auta stárnou a i tím jejich cena klesá. Hodně těžké to budou mít lidé, kteří budou chtít vůz prodat. Bazary budou vykupovat za mnohem nižší ceny," říká Procházka.

Dáme vám slevu, jakou chcete

Aby autobazary nalákaly nové zákazníky, rozjíždějí spousty slevových akcí. Leckdy docela pozoruhodných: například středočeský bazar Štěpánek Auto nabízí na auta dražší než 100 tisíc korun slevu ve výši stonásobku vzdálenosti od vašeho trvalého bydliště, omezenou ovšem 15 tisíci korunami.

Auto ESA má zase kampaň "Ukažte si na auto a my vám dáme slevu až 30 tisíc korun". V AAA Auto probíhá až do konce února akce Los Mania: každý kupec auta si vytáhne los se slevou od tří do padesáti tisíc korun; Áčka na tuto akci vyčlenila 50 milionů korun. Další výhody pak přes bazary nabízejí leasingové společnosti – když budete auto financovat u nich, dostanete třeba navigaci za deset tisíc korun nebo slevovou kartu na pohonné hmoty.

Jak klesají ceny ojetých vozů
značka cena v roce 2008 2007 2006 sleva za 2 roky
Škoda Fabia 1.4 109 000 149 000 159 000 50 000
Škoda Octavia 1.9 TDi 229 000 289 000 319 000 90 000
Škoda Superb 1.9 TDi 239 000 299 000 329 000 90 000
Opel Astra 1.4i 119 000 159 000 179 000 60 000
Toyota Avensis 1.6i 219 000 289 000 319 000 100 000
Renault Mégane kombi 1.4i 149 000 189 000 209 000 50 000
Mazda 6 2.0i 250 000 310 000 317 000 67 000
Pozn.: Ceny jsou uvedeny v Kč vč. DPH,
zdroj AAA Auto, Auto ESA