Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny ojetých aut v Česku

  10:57aktualizováno  10:57
Jakou hodnotu má teď váš vůz? Najděte si své auto v přehledu cen ojetých osobních automobilů v ČR. Cenu ojetého vozu ovlivňuje hlavně jeho stáří a stav. Avšak nejen to; nutno připočíst řadu okolností, které mohou způsobit, že třeba dva vedle sebe stojící vozy v bazaru se budou cenově lišit až o sto procent.

Zájemce o ojetý vůz dnes zajímá, kolik let je automobil starý, kolik je na něm ujeto kilometrů, jestli auto nebylo bourané, zda je zakoupené v Česku, nebo dovezené z ciziny, počet předchozích majitelů, byl-li vůz garážován, jakou pověst má značka i konkrétní model, jaký má motor, někoho zajímá i typ převodovky.

Svou roli hrají i různé individuální technické předsudky, region, kde se prodej uskutečňuje, a samozřejmě také aktuální sezonní nabídka a poptávka.

Cena a čas

Obecně nejrychleji klesá cena nového automobilu v prvních letech po koupi. Pak se s přibývajícím stářím pokles zmírňuje. Méně dramatické snížení cen platí pro menší vozy, velkoprostorové vozy třídy MPV a dále také terénní offroady a otevřené kabriolety. Ovšem u offroadů to platí, pokud mají naftový motor. S benzinovým motorem je cenový propad silnější.

JAKOU HODNOTU MÁ TEĎ VÁŠ VŮZ?

Ceny jsou v tisících Kč a zpravidla odpovídají základnímu provedení vozu.

ALFA ROMEO

FIAT

KIA

PORSCHE

SUBARU

ARO

FORD

LADA

OPEL

SUZUKI

AUDI

HONDA

LAND ROVER

PEUGEOT

ŠKODA

BMW

HYUNDAI

MAZDA

RENAULT

TATRA

CITROËN

CHRYSLER

MERCEDES-BENZ

SAAB

TOYOTA

DACIA

JAGUAR

MITSUBISHI

SMART

VOLKSWAGEN

DAEWOO

JEEP

NISSAN

SEAT

VOLVO

***
SLOVO ODBORNÍKA: "Hodnotu si nejvíce drží škodovky a německé vozy s turbodieselovými motory," potvrzuje Štěpán L. Kubín, generální manažer společnosti EurotaxGlasss´s Czech, která ví nejvíc o cenách ojetých vozů.
***

"Trendem poslední doby je silný nárůst zájmu o tato sezonní auta," upřesňuje Tomáš Lachout, šéftechnik autobazaru AAA. "S podzimem vyskočí zájem o terénní offroady, jaro zase znamená skok v prodeji kabrioletů a následně pak i velkoprostorových MPV vozů na dovolenou. Máme dokonce zákazníky, kteří takhle za rok vystřídají dvě tři auta, přičemž ceny těchto specialit v dobrém stavu ztrácejí na výši pomaleji."

Jak rychle autům klesá cena?

Na příkladu deseti nejprodávanějších modelů osobních aut v České republice lze ukázat, jak rychle klesá hodnota vozu s přibývajícím věkem. Údaj uvádí průměrnou tržní hodnotu v procentech z původní ceny běžného provedení.

stáří vozu

2 roky

4 roky

6 let

Škoda Fabia

68

56

49

Škoda Fabia Sedan

70

56

-

Škoda Fabia Combi

71

56

-

Škoda Octavia 1. gen.

65

50

40

Škoda Octavia Combi 1. gen.

63

48

-

Škoda Superb

62

45

-

Volkswagen Golf IV

62

48

37

Peugeot 206

61

47

37

Hyundai Getz

64

-

-

Ford Fiesta

64

49

38

Passat versus trabant

Naopak s prudším poklesem ceny musí počítat majitelé větších a luxusních vozů s velkoobjemovými benzinovými motory. Auta s naftovými motory jsou na tom i zde poněkud lépe.

Kam se ty peníze ztrácejí?

Na výpočet předpokládané zbytkové hodnoty auta existují již počítačové programy. Podle Tomáše Majera, analytika trhu společnosti Eurotaxglass's Czech, dokážou zohlednit dokonce i takové okolnosti, jako je očekávaný nástup nového modelového provedení či růst nebo pokles sympatií k určitému vozu.
Tabulka přináší příklady 10 automobilů, které patří k těm s nejhorší cenovou prognózou. Pokles ceny se týká aut po třech letech užívání a 90 000 ujetých kilometrech.

značka

model

procento původní ceny

AUDI

TT Coupé

33

CHRYSLER

PT Cruiser

35

CHRYSLER

Sebring

31

FORD

StreetKa

36

HONDA

Legend

24

HYUNDAI

Sonata

35

HYUNDAI

XG

28

JAGUAR S-Type

35

MAZDA

Xedos 9

33

TOYOTA

Camry

37

Vůbec nejpomaleji ztrácejí na hodnotě škodovky. Pokud bychom dál chtěli auta řadit, nejméně klesají německé vozy, pak francouzské a japonské. Pokles cen je naopak v průměru prudší u korejských a italských značek. Stálicí je samozřejmě takový model jako Golf. Naproti tomu u dražšího passatu - jako obecně u všech aut - se poklesem ceny ojetých modelů projevuje očekávaný příchod nové generace.

"Nejzajímavější trend z poslední doby je, pro někoho možná překvapivě, že se vracejí do módy značky jako Trabant, Wartburg, Žiguli či Moskvič," upozorňuje Tomáš Lachout. "Pokud jsou ty vozy v dobrém stavu a za slušné peníze, lidi si je kupují do sbírky. Kdo má doma místo, za pár tisíc dostane automobilovou raritu. Takoví Francouzi či Holanďané jsou po nich jako diví."

Nadstandardní výbava se nezhodnotí

Platí také, že hodnota nadstandardní výbavy automobilu se s přibývajícím stářím vozu poměrně výrazně znehodnocuje. Prodejci ojetých aut dokonce tvrdí, že u starých aut se po čase stane až přítěží.

Spolehlivost těchto prvků vybavení totiž zpravidla klesá rychleji než mechanika vozu a náklady na opravy nepoměrně rostou ve srovnání k celkové hodnotě vozu.

Klasickým příkladem jsou staré automatické převodovky. Zvláštní luxusní výbava pomáhá k růstu ceny jen u zánovních aut.

Avšak je tu výjimka. "Enormně stoupl v poslední době zájem o vozy s klimatizací," říká Tomáš Lachout. "Asi kvůli stálému oteplování se u vozů v kategorii nad sto padesát tisíc klimatizace stává už téměř podmínkou úspěšného prodeje."

Náš tip

Uvažujete o prodeji svého automobilu a nejste si jisti jeho tržní cenou? Možností, jak ji zjistit, existuje několik. Můžete se pustit do obcházení autobazarů, pročítání inzerátů nebo využít různých internetových serverů autobazarů. Problém však může nastat v případě, že vlastníte vůz, který na zdejších silnicích nejezdí v desítkách tisíc exemplářů, případně má neobvyklou výbavu či jiné „anomálie“, které odhad jeho hodnoty ztěžují. V tomto případě se jako nejlepší jeví možnost využít internetových stránek www.eurotax.cz, na nichž je k dispozici kalkulačka, jež hodnotu takového vozu po zadání nezbytných údajů vypočítá. Nevýhodou je fakt, že tato služba není bezplatná. Za ocenění jednoho vozu si společnost Eurotax účtuje poplatek ve výši tří eur, který je nutné uhradit prostřednictvím platební karty.

Vyplatí se nákup v cizině?

Mnozí zájemci o koupi ojetiny si také kladou otázku, zda se přece jen nevyplatí nakupovat za hranicemi.

Na kterém autě se moc neprodělá?

Dobrá zpráva pro majitele škodovek: jejich "miláčci" patří k autům, která ztrácejí cenu nejpomaleji. V tabulce je percentuální pokles ceny za tři roky provozu s počtem 90 000 ujetých kilometrů.

značka

model

procento původní ceny

AUDI

A3 Sportback

59

MERCEDES

E270 CDI

49

ŠKODA

Fabia 1,2

58

ŠKODA

Fabia Combi 1,2

58

ŠKODA

Octavia 1,6 FSI

56

ŠKODA

Octavia 1,9 TDI

56

VW

Golf 1,4 FSI

56

PORSCHE

Cayenne Turbo

61

TOYOTA

Land Cruiser 100

Land Cruiser 100 52

Pravda je, že nejen u nových, ale i u ojetých aut existují v různých zemích cenové rozdíly, i když se postupně snižují.

Odborníci však poukazují na to, že vinou nemalé byrokracie při koupi, převozu a registraci, a navíc značné ztráty času se konečný efekt oproti původnímu porovnání cen může podstatně zmenšit.

Cenově nejzajímavější kousky ze zahraničních zdrojů totiž "vyzobávají" východoevropští dovozci ojetin (včetně těch z České republiky), kteří se tím živí, mají už své kontakty a jako stálí zákazníci dostávají lepší podmínky i množstevní slevy.

Najděte si své auto

Způsob výpočtu ceny ojetého vozu v našem přehledu vychází z metodiky společnosti Eurotaxglass's, která je respektovanou autoritou v oblasti oceňování ojetých vozidel.

Uvedené ceny jsou středními hodnotami po vyrovnání regionálních vlivů a platí pro auta v dobrém stavu s průměrným počtem ujetých kilometrů a s běžnou sériovou výbavou.

Korekci ceny oběma směry pak ovlivňuje nadstandardní výbava, výrazný rozdíl v ujetých kilometrech, způsob koupě, počet předchozích majitelů... i další faktory, jak jsme uvedli úvodem.

Desatero rad
Co ušetří kupci ojetého vozu zbytečné starosti

Teoretická cena ojetého vozu vypočítaná z průměru stovek a tisíce vozů je jedna věc, jeho skutečná hodnota věc druhá. Proto se vyplatí při koupi ojetiny vždy dbát některých zásad, aby se kupující nenapálil. A nezaškodí si přizvat nějakého odborníka, který autům rozumí a zná fígle prodávajících.

1. Hodnotu výrazně snižuje, pokud je auto bourané. Pozná se to nejčastěji podle toho, že na opravovaných místech je zprohýbaný nebo zkrabatělý plech. Zpravidla to bývá v podbězích kol, v motorovém prostoru nebo na podlaze zavazadlového prostoru.
2. Jako vykřičník na kupce by měla fungovat ještě novotou vonící, čerstvě přelakovaná karoserie. Celkové lakování auta obvykle bývá rouškou, která má skrýt větší opravy po bouračce.
3. K zásadním úkonům při seznámení se s kupovaným vozem patří pohled odspodu. Nejen stav plechu, ale i třeba spodních hran dveří hodně napoví o míře koroze.
4. Drobné opravy na hranách karosářských dílů, jednotlivých ploch i prahů také vypovídají, že vůz již začíná rezavět.
5. Díky moderní diagnostice lze již poměrně přesně změřit stav elektrického příslušenství a výbavy.
6. Oblíbeným a hodně častým fíglem je zpět přetočené počítadlo kilometrů. Jeho stav by měl odpovídat sešlosti interiéru. Problém však je, že řada "automechaniků" se slušně živí odpočítáváním kilometrů i na digitálních počítadlech. Hodně o stáří auta napovědí sešlapané pryžové návleky na pedálech brzdy a spojky.
7. Na českých silnicích hodně trpí podvozky. Odborníci rozeznají dvě auta se stejným počtem najetých kilometrů, když jezdí v tuzemsku a v zahraničí. O stavu podvozku nejvíc vypoví zavěšení kol, řízení, ale i výfukové potrubí.
8. Velmi důležité je znát původ vozu. Zda automobil nebyl kradený, dokáže prověřit řada společností. O jeho dosavadním životě nejlépe vypovídá kompletní technická dokumentace, velmi ceněna je originální servisní knížka.
9. Zkušební jízda je samozřejmostí. První jízdní dojem, jaký na vás auto udělá, je hodně důležitý a napoví, jak si s ním budete rozumět.
10. Nejvíc jistoty nabízejí autobazary při prodejcích nových aut. Vozy zde mají zpravidla mnohem jasnější původ a i lepší servis. Jsou však dražší než vozy nejasného původu v malých bazarech s podivnými dílnami na statcích s ochrankou.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.