Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny ojetých vozů se v Evropě liší více než o třetinu

  18:23aktualizováno  18:23
- Odborníci se shodují, že nejlevnější ojeté vozy v Evropě lze koupit právě v České republice. Dodávají však, že jsou většinou v tak katastrofálním stavu, že je to s bezpečností jejich provozu na pováženou. Není totiž tajemstvím, že více než osmdesát procent všech ojetin v tuzemských autobazarech je po menší či větší opravě. Kdo chce ojetý automobil zahraniční značky ve slušném stavu a se zárukou, že vůz je v pořádku, nezbývá mu než se pro něj vypravit za hranice republiky.
"Předtím by si měl zájemce řádně a s kalkulačkou v ruce rozmyslet, kam vlastně pro vůz vyrazit," varuje Peter Kolník, ředitel Mobil Data, a. s., která je dceřinou společností Eurotaxu. Tato firma sleduje ceny nových i ojetých vozů v převážné většině evropských zemí. "Při porovnání konkrétních typů aut v různých zemích motorista zjistí, že se ceny mohou lišit i o celou třetinu. To platí nejen u vozidel nových, ale i u havarovaných, o které mají čeští motoristé největší zájem. Je nutné upozornit, že ceny v ceníku Eurotaxu jsou průměrné a týkají se jen nepoškozených automobilů," dodává Peter Kolník. Při bližším zkoumání ceníku Eurotax vyjde najevo, že tolik oblíbený VW Golf třeba z roku 1995 stojí nehavarovaný v Rakousku průměrně 99 167 šilinků, tedy 7160 ECU, v Belgii přijde tentýž vůz na 214 050 franků, tedy 5263 ECU. Ještě markantnější je tento rozdíl například na pět let staré Hondě Prelude. Ta v Nizozemsku stojí 13 111 ECU, v Belgii 7480 ECU. Všechny uvedené ceny jsou bez daně té které země, při vývozu automobilu do zahraničí se totiž daň vrací.
"Každý ví, že v různých zemích stojí ojeté vozy různě," poznamenává Tomáš Prámek, který automobily ze zahraničí dováží. "Někde jsou levnější všechna auta, ale jsou i země, respektive přímo místa, kam se jezdí pro konkrétní značku i model. Nevyplácí se jezdit do prvního autobazaru za hranicemi, ceny jsou vyšší než ve vnitrozemí. Pro zájemce o kvalitní, ale většinou dražší vozy je výhodné zkusit přímo automobilky, u kterých většinou nechybějí autobazary. Tam jsou auta opravdu v slušném stavu za slušné peníze, ale nedá se smlouvat." Jeho kolega Martin Fořt k tomu dodává, že absolutně nejlepší jsou nákupy na automobilových burzách a srazech. Tam se většinou sejde velké množství prodávajících, kteří jsou ochotni diskutovat o ceně. "Občas se stane, že pozdě odpoledne jdou ceny výrazně dolů, jindy se dá smlouvat třeba o výbavu," vysvětluje Martin Fořt. "Když je automobil havarovaný, často se dají koupit i originální náhradní díly pro kvalitní opravu. Jinak většina dovozců improvizuje s použitými náhradními díly z vrakovišť."
Nejčastěji se jezdí pro ojetiny do Německa. Je to blízko, ceny jsou ve srovnání s ostatními zeměmi průměrné, jede se jen přes jednu hranici. Navíc bohaté zkušenosi mají jak tamní prodejci, tak tuzemští dovozci. Vozy jsou v slušném a opečovaném stavu, nevýhodou bývá vyšší počet ujetých kilometrů, přičemž převážná většina z nich byla ujeta pod plným plynem na německých dálnicích.
Druhou nejnavštěvovanější zemí z důvodu nákupu vozu je Švýcarsko, kde jsou auta vůbec v nejlepší kondici. Avšak těžko se zde kupují malá auta, v bazarech převažují vozy středních a vyšších tříd. V nabídce je zde málo vznětových motorů, pro nákup dieselu je nejlepší Francie. Ta však patří k nejdražším zemím, naopak nejlevněji se auto nakupuje v Itálii, kde je to však takřka riziková záležitost. Temperament místních řidičů se totiž ve většině případů podepisuje nejen na karoserii, ale i motorech. Právě v Itálii lze pořídit za atraktivní ceny sportovní vozy či kabriolety, které by v jiných evropských zemích byly přibližně o polovinu dražší.
"Nejatraktivnější ze zahraničních ojetin jsou ty havarované," říká Tomáš Prámek. "Vzhledem k cenám nových náhradních dílů a hodinovým sazbám zahraničních autoservisů mnoho lidí bouraný vůz raději prodá, než by do něj dále investovali. Při troše štěstí přijde vůz levně, malá je pak také daň i clo, oprava je pak tím nejmenším." Je takřka veřejným tajemstvím, že právě u bouraných vozů se nejvíc spekuluje s cenou. Potvrzuje to i jeden z dovozců, který si z pochopitelných důvodů nepřeje být jmenován: "Rozdíl mezi opravdovou a papírovou cenou pro celníky bývá často víc než poloviční. Nikdo totiž nemůže dokázat, že údajně zaplacená suma je nízká. Jak moc je automobil havarovaný a na kolik přijde jeho oprava, pozná totiž jen odborník."
Při dovozu automobilu hraje největší roli nejen pořizovací cena, ale i výška cla a daň. Ve finále totiž motorista zjistí, že za clo zaplatí třiadvacet procent z ceny vozu, daň je dvaadvacet procent. Když se k tomu všemu přičtou poplatky za STK, emise a přihlášení na dopravním inspektorátě, je třeba k ceně vozu připočíst takřka polovinu původní částky.
Dalším důležitým aspektem při rozhodování je doprava. Provozovatelé odtahových služeb si totiž účtují od sedmi do čtrnácti korun za ujetý kilometr plus další sazby, a tak zatímco výlet do Německa přijde motoristu třeba na osm tisíc korun, při dovozu auta z Belgie zaplatí sumu třikrát vyšší. "Pro levná auta se pořád jezdí jen do Německa," tvrdí autodopravce Jaroslav Davídek. "Při cestách do vzdálenějších koutů Evropy si dopravce účtuje nejen ujeté kilometry, ale hodiny čekání, noc v hotelu a případně i administrativu." Ani ten, kdo si jede pro ojetinu se svým vozem, moc neušetří - zaplatí pohonné hmoty a přívěs, který stojí okolo šesti stovek na čtyřiadvacet hodin.
 
Ceny ojetých vozů v Evropě
Vůz Rok výroby Rakousko Belgie Švýcarsko Německo
Seat Ibiza 1,4 SXE 3D 1993 4633 - 3763 4021
Renault Clio 1,4 RT 5D 1994 5716 4105 5043 5261
Opel Corsa 1,5 TD Swing 3D 1995 6378 4593 5923 5998
VW Golf 1,6 CL 5D 1993 8724 8128 7674 7985
Ford Escort 1,6 Ghia 4D 1995 8724 5202 8299 7742
Škoda Felicia 1,3 GLXi 1996 6137 3089 6111 5125
Audi 80 2,8 Ambition 1993 10 551 6868 8813 9318
Honda Prelude 2,0 1994 10 289 7478 9543 9000
BMW 730 1992 14 140 11 258 12 315 10 404

 

Ceny ojetých vozů v Evropě
Vůz Rok výroby Španělsko Francie Itálie Nizozemsko
Seat Ibiza 1,4 SXE 3D 1993 2797 2827 3985 3604
Renault Clio 1,4 RT 5D 1994 4349 4975 - 6364
Opel Corsa 1,5 TD Swing 3D 1995 5048 - 6107 -
VW Golf 1,6 CL 5D 1993 10 450 5365 8446 9852
Ford Escort 1,6 Ghia 4D 1995 - 6194 7017 8050
Škoda Felicia 1,3 GLXi 1996 4027 - - 5750
Audi 80 2,8 Ambition 1993 10 301 6483 - 12 421
Honda Prelude 2,0 1994 - 7802 9745 13 111
BMW 730 1992 11 550 10 026 12 344 14 338
Pramen: Eurotax
Poznámka: průměrné prodejní ceny bez daně přepočteny v ECU, 1 ECU = 35,4 Kč; - neuvádí se

Nejvýhodnější je nákup ojetého havarovaného vozu. Náhradní díly lze koupit na vrakovišti, čeští klempíři jsou levní a šikovní.

V zemích západní Evropy je v autobazarech skutečně z čeho vybírat. V Itálii je však třeba dávat velký pozor na technický stav vozidla, ve Francii jsou auta drahá, v Belgii nejlevnější. V nejlepším pořádku bývají vozy ve Švýcarsku. Kdo hledá ideální kompromis mezi cenou a technickým stavem, ten nechť se vydá do Německa.

Při dovozu ojetého vozu ze zahraničí se platí daň a clo.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.