Superbu zbyly v nabídce jen dvě varianty motoru 2,0 TDI, benzinové motory se vrátí v průběhu září. | foto: Škoda Auto

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

  • 335
Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však aktuálně mnohem menší. Automobilky totiž bojují s přechodem na nové ekonormy.

Superb má nyní v českém ceníku jen dvoulitrový turbodiesel ve dvou výkonových verzích se 110 a 140 kilowatty. Pro Octavii je k mání jen turbodiesel 1,6 TDI a dva benzinové motory - litrový turbotříválec a nejmodernější čtyřválec 1,5 TSI EVO (ten nahradil motor 1,4 TSI, který už o novou homologaci neusiluje), kombinované s manuální či automatickou převodovkou. 

V nabídce Octavie tak prozatím chybí velmi oblíbený motor 2,0 TDI. Z nabídky pravděpodobně vypadne provedení s benzinovým motorem 1,8 TSI. Objednat se nedá také varianta RS ani verze 4x4.

Významné prořídnutí nabídky souvisí s prvním zářím, kdy vstoupí v platnost nová ekonorma Euro 6d TEMP, avizovalo jej hned několik automobilek. „Důvodem dočasné nedostupnosti některých agregátů u jednotlivých modelových řad je stále probíhající proces homologace podle nové metodiky u vybraných modelů, respektive kombinací motorů a převodovek,“ potvrzuje pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení Škody Vítek Pelc.

Homologace podle nových pravidel je mnohem delší. „Od vstupu zákona v platnost bylo na přípravu pouhých 13 měsíců,“ připomíná magazín Škoda Mobil. Nejvíc pozadu jsou s přehomologováním modelů podle informací ze zákulisí u značky Volkswagen.

Výrobci musí měřit spotřebu a s nimi související emise novými procedurami, které jsou především časově mnohem náročnější. U jednoho typu motoru s převodovkou trvá o čtyři až pět týdnů déle než dosud. Dvojnásobně delší je tak doba testování na zkušebních stavech v laboratoři, počet testů nutných k získání certifikace je třikrát vyšší, delší je také doba zpracování údajů na úřadech (1 až 2 týdny) a zhruba třikrát vyšší je počet schvalovacích postupů.

Jejich součástí je kromě laboratorních testů také měření v reálném provozu (RDE), při kterém má auto na zádi (na závěsném zařízení) připevněný speciální analyzátor výfukových plynů. Ten si musely automobilky nově pořídit v několika exemplářích, jenže výrobce je nedodává v dostatečném tempu. Pozdě si je objednal právě Volkswagen.

Dokud tedy všechny varianty a kombinace (kromě všech verzí motorů, k nim nabízených převodovek a počtu poháněných náprav jsou to ještě varianty karoserií, různé rozměry kol především všech variant doplňkové výbavy, která může spotřebu ovlivnit z pohledu aerodynamiky nebo nárůstu hmotnosti; to jsou stovky variant k měření) nemá automobilka proměřené a zhomologované, nemůže je prodávat. 

Nemůže se s nimi ani chlubit v propagačních materiálech. A protože se logicky automobilky zaměřily zpočátku hlavně na to, aby mohly prodávat ty nejexponovanější varianty svých modelů, dočasně některá provedení z nabídky vypadla. Buď čekají na měření, posvěcení homologačními autoritami nebo v extrémních případech na mechanické úpravy, aby emisním normám dostály.

Provedení prozatím čekající na homologaci Škoda původně stáhla podle zdroje iDNES.cz z webového konfigurátoru z důvodu legislativy. Nabízet a prodávat vůz je možné pouze v případě že jsou splněny všechny zákonné požadavky, mezi nimi jsou také údaje o spotřebě a emisích. Podle informací iDNES.cz se ovšem automobilka dohodla s ministerstvem dopravy, že webový konfigurátor není prodejní nástroj, ale pouze informační prostředek, takže se do něj vrátí i ostatní motory. Ovšem s poznámkou, že některé kombinace budou dočasně nedostupné.

Škoda tedy prozatím ceník svých stěžejních modelů dočasně zúžila na ta nejexponovanější provedení. V případě Superbu automobilka předpokládá, že nabídka benzinových agregátů, které si objednává minimum zákazníků, bude doplněna v průběhu podzimu letošního roku, snad už v průběhu září. 

„Zástavbovost benzinových agregátů modelové řady Superb se v ČR dlouhodobě pohybuje na hranici 13 %, zbylých 87 % připadá na dieselové agregáty, které jsou již úspěšně homologovány a nabízeny,“ uvádí Pelc. Stejný postup automobilka uplatňuje i ostatních modelových řad, kdy prioritu dostaly právě objemově významnější kombinace agregátů a převodovek. 

„Dostupnost vybraných pohonných jednotek modelové řady Octavia a Karoq rovněž závisí na stavu homologace jednotlivých kombinací motorů a převodovek daného modelu. Obecně lze konstatovat, že do konce letošního roku bychom měli být v cíli,“ upřesňuje Pelc.

„V současnosti rozvíjíme další opatření, abychom minimalizovali potenciální dopad na možnosti objednávání a dodávání vozů schvalovaných podle nových norem,“ komentuje mluvčí značky. A dodává, že u autorizovaných partnerů značky mohou zájemci tyto vozy předobjednat. Až se daná varianta dočká homologace, půjde objednávka a dodání vozu standardním způsobem. Pelc připomíná, že v rámci dealerské sítě je ještě k dispozici omezené množství skladových vozů pro ty, kdo nechtějí, nebo nemohou s pořízením nového vozu vyčkávat.

Výpadek v nabídce také znamená problémy pro výrobu. Ta se zastavit nemůže. Koncern Volkswagen tedy přistoupil k tomu, že bude vyrábět i auta, která prozatím nemají homologaci, ty uskladní a prodá je, až dostanou schválení. Mezisklad pro volkswageny a audi vytvořily automobilky na nevyužívaném berlínském letišti a ještě uvažují o tom, že využijí další prostory, například prázdné vojenské sklady; celkem hledá koncern VW prostor až pro čtvrt milionu aut.

Volné prostory na uložení aut, která budou čekat na homologaci, má připravené i Škoda, která také patří do koncernu Volkswagen. Podle zdroje iDNES.cz z automobilky to bude až 45 tisíc aut. „Škoda využívá všech dostupných opatření, aby zajistila maximální možnou dostupnost svých vozů pro zákazníky. Jedním z těchto přechodných opatření je i krátkodobé umístění vozů na vybrané odstavné plochy předtím, než budou homologovány podle nové normy a expedovány zákazníkům,“ uvedl začátkem července pro iDNES.cz Zdeněk Štěpánek z tiskového oddělení české značky.

17. února 2015

Nové emisní normy se podílejí na zdražení

Nová osobní auta na českém trhu mírně zdražují. V prvním pololetí vzrostly ceny základních modelů o 2,1 procenta, tedy v průměru o 9460 Kč. Vozy s nejlepší výbavou zdražily o 1,4 procenta.

Důvodem jsou mimo jiné i nové emisní normy WLTP. Vyplývá to z tzv. indexu EY, který mapuje vývoj cen osobních aut na českém trhu od roku 2018.

Změna cen je podle partnera EY Petra Knapa dána kromě úprav nabídky i zdražováním dosavadních modelů. Někteří výrobci přitom zdražují konkrétní model paušálně napříč všemi variantami, jiní v závislosti na motorizaci a stupni výbavy.

Největší změny se odehrály v kategorii malých vozů, kde ceny nejdražších nabídek spadly průměrně o 9,2 procenta, tedy v průměru o více než 20 000 Kč. "Tento vývoj je dán především omezením nabídky dieselových agregátů v segmentu malých vozidel. O diesely ve sledovaném období zcela přišly například Škoda Fabia anebo vozy značky Dacia," uvedl Knap.

Dieselové agregáty podle něho však zároveň tvořily horní cenová patra nabídky jednotlivých modelů, což vedlo ke snížení celkové nabídky v tomto segmentu. "Odhlédneme-li od zúžení nabídky, ani tento segment se neubránil trendu nárůstu cen, a to jak na spodní hranici cen v průměru o 8300 Kč, tak i v horním spektru o průměrné 4000 Kč," doplnil Knap.

Zužování nabídky se však podle analýzy EY netýkalo pouze dieselových variant nejprodávanějších modelů, ale i některých zážehových agregátů. Společným jmenovatelem těchto změn a fenoménem poslední doby jsou podle Knapa nové emisní normy WLTP (z anglického Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test), které musí plnit všechny modely prodávané ve státech Evropské unie od 1. září.

"Z nabídky jsou tak automobilkami vyřazovány spíše okrajové motorizace, nezřídka prodávané v rámci sportovních variant jednotlivých modelů. Toto omezení produkce je v některých případech dočasné, v jiných trvalé, minimálně do příchodu další generace daného modelu automobilu, jako tomu je kupříkladu v případě BMW M3. Zároveň dochází k obměně standardních motorizací, což má nezřídka vliv na cenu vozidel a tím pádem na sledovaný cenový index," doplnil Knap.

Cenový index EY mapuje vývoj cen osobních automobilů na českém trhu od počátku roku 2018, čtvrtletně reflektuje cenové odchylky v dlouhodobém horizontu na vzorku 42 modelů vozidel napříč segmenty trhu na základě statistik prodejů z předchozích let.

Tyto modely vozů představují 63 procent objemu prodaných vozidel na území ČR. EY sleduje zároveň jak nejnižší cenové nabídky u nejlevnějších variant jednotlivých modelů, tak vrcholy nabídek, tedy nejdražší varianty jednotlivých modelů.