Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Černé statistiky vedou velké silnice

  15:25aktualizováno  15:25
Žádná křižovatka se nepohne z místa tak, aby způsobila nehodu. Žádná silnice nevyhodí sama od sebe auto do příkopu. Žádný strom neskočí z aleje na auto. A přece jsou místa, kde je nehod podstatně více než jinde.

Riziko nehody na silnicích v České republice hrozí z mnoha příčin a vyjmenovat všechny opravdu nejde. Tu hrozí strom, který roste příliš blízko silnice, jinde je zatáčka, která vynáší do protisměru, někde jsou vyjeté koleje, o kousek dál nepřehledná křižovatka... V zimě navíc přibývají místa, kde řidič nečekaně vjede na náledí, do zbytků rozbředlého sněhu...

Jak stanovit nebezpečnost

Existuje v Česku silnice, která je natolik nebezpečná, že je lepší po ní nejet? Je kritériem pro stanovení nebezpečnosti silnice počet nehod, které se na ní stanou za určité období? A pokud ano, tak jakých nehod celkově, se zraněními, či se smrtelnými následky? Proti tomu, aby byla nějaká silnice předem považována za nebezpečnou, hovoří argumenty specialistů Ředitelství silnic a dálnic. "Máme speciální program, podle kterého budujeme v rámci zvýšení bezpečnosti na českých silnicích na rizikových křižovatkách kruhové objezdy," říká mluvčí této instituce Martina Vápeníková.

Jenže - upozorňuje Vápeníková - zatímco do vybudování kruhového objezdu v roce 1997 na křižovatce silnic prvních tříd číslo 35 a 33 na obchvatu Hradce Králové se každoročně stávalo mezi 20-40 dopravními nehodami, od té doby je to téměř vždy přes padesát. Přitom v dobách před kruhovým objezdem tu byl každoročně minimálně jeden mrtvý, průměrně dva těžce a kolem pěti lehce zraněných. Po vybudování objezdu už si odtud pohřební služba neodvezla nikoho a záchranka jen několik lehce zraněných lidí. Která silnice je tedy nebezpečná?

Policisté a zkušení řidiči tvrdí, že nebezpečné situace lze nejčastěji čekat na velmi frekventovaných silnicích, což jsou v Čechách a na Moravě prakticky všechny, které spojují velká centra. Právě tam lze totiž s největší pravděpodobností čekat, že někdo ať už z nezkušenosti, či z bezohlednosti k ostatním udělá něco, co může bezprostředně vést k nehodě nebo zahájí řetězec vedoucí posléze k ohrožení ostatních. "S tím lze jednoznačně souhlasit," tvrdí šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml. Kromě toho podle něho může být nebezpečný každý úsek, v němž chybí dopravní značení nebo je nevhodné či nedokonalé.

"Uvedu příklad," říká Huml. Dokud byly uzávěry pruhů na dálnicích značeny jen zákazem předjíždění, bývalo na každé z nich vždy od jedné do pěti smrtelných nehod. Od té doby, co jsme začali zúžené pruhy vytečkovávat žlutými terči a přidali jsme na tyto úseky i další způsoby značení, nezaznamenali jsme naštěstí už žádný smrtelný úraz. Pro bezpečnost na silnicích je podle Humla nutno také změnit legislativu. "My prostě potřebujeme vyřadit z provozu ty řidiče, kteří jsou svému okolí nebezpeční, což by se mohlo podařit, kdyby byl zaveden bodový systém za přestupky."

Hradecká osudová

Velmi frekventovaná, a tedy nebezpečná je nepochybně silnice první třídy číslo jedenáct, zvláště mezi Prahou a Hradcem Králové. "Tahle silnice je na našem úseku široká, bez záludností, vejdou se na ni pohodlně tři vozidla vedle sebe, přesto jsme jen za první čtyři měsíce museli řešit několik smrtelných nehod," tvrdí vedoucí dopravního inspektorátu nymburského okresního policejního ředitelství Miroslav Soukup. Problém je tady prostě v tom, že frekvence aut, které tudy předjíždějí, je větší než kapacita silnice.

Soukup popisuje obecný jev, který vede k nebezpečným situacím a často i nehodám na této silnici. Na východočeském úseku je tato silnice podstatně užší a skýtá nemnoho možností k předjíždění. A když pak spěchající řidič vidí, že se silnice rozšířila, vidí na dostatečnou vzdálenost, začíná předjíždět, aby dohnal čas ztracený jízdou v pomalých kolonách a za kamiony. Mezery mezi vozidly jsou však často příliš malé, a navíc auta jedoucí z druhého směru se také předjíždějí....

Soukup tvrdí, že situaci nevyřeší technická opatření, jen nová dálnice. "My už jsme prodloužili plné čáry, u křižovatek omezili rychlost a zakázali předjíždění, v obcích obden měříme rychlost...", uzavírá Soukup. Právě frekventované silnice se objevují na prvních místech i počtu nehod ve městech. V Praze se podle údajů Ústavu dopravního inženýrství jako nejčastější místo nehod objevuje úsek Strakonická ulice Barrandovský most

Silnice smrti na Moravě

Zkušení šoféři tvrdí, že osmikilometrová silnice z Příbora do Nového Jičína se nijak zvlášť neliší od řady podobných silnic v zemi. Problém zde spočívá v tom, že řidiči na této velice zatížené čtyřpruhové silnici, jejíž opačné směry nejsou od sebe oddělené svodidly, nedodržují rychlost, a navíc se dostanou až do protisměru. Místní dopravní inspektorát již léta usiluje o vybudování svodidel, avšak to by mimo jiné znamenalo nutnost rozšířit vozovku a na to zkrátka nejsou peníze.

Nejnebezpečnější silnice v roce 2001

Podle počtu nehod

1. Liberec - Val. Meziříčí (přes Hradec Králové a Olomouc) 2875
2. Praha - Vyškov (přes Brno) 2577
3. Libice n. Cidlinou - Ostrava (přes Hradec Králové, Šumperk, Opavu) 2566

Podle počtu usmrcených
1. Liberec - Val. Meziříčí (přes Hradec Králové a Olomouc) 32 mrtvých
2. Libice n. Cidlinou - Ostrava (přes Hradec Králové, Šumperk, Opavu) 31 mrtvých
3. Praha - Vyškov (přes Brno) 29 mrtvých
Zdroj: Policie ČR, a regionální redakce MF DNES auto moto auto.idnes.cz

Chodci v Chlumci dopadli jako sedláci

...a dlouhé roky se už modlí za stavbu dálničního obchvatu kolem svého města
Snad kromě přání zdraví vlastního a své rodiny si drtivá většina místních obyvatel nepřeje nic tak vroucně jako právě moderní autostrádu, která by odvedla had automobilů mimo Chlumec nad Cidlinou. Je to šestnáct let, co se výstavba dálnice na hlavním tahu spojující Českou republiku s Polskem zastavila. "Od té doby každoročně roste intenzita dopravy ve městě o pět procent. V současné době tu průměrně každých čtyřiadvacet hodin projede dvacet tisíc automobilů," říká starosta Miroslav Uchytil. Takový počet v praktickém důsledku vede k tomu, že lidé, kteří se potřebují po městě nějakým způsobem pohybovat, se musí vybavit obrovskou trpělivostí, odvahou a snad i plynovou maskou.

Trpělivostí proto, že pokud potřebují z některé z vedlejších silnic odbočit na hlavní tah Praha - Hradec Králové, musí ve špičce čekat i desítky minut, než se vytvoří dostatečné místo pro zařazení do kolony, odvahou musí disponovat chodci, pokud chtějí přejít silnici vedoucí po náměstí, neboť zdaleka nelze mít jistotu, že auta na přechodu zastaví. Každý z oslovených obyvatel města si vzpomene na nějaký poměrně nedávný střet auta s chodcem. Plynové masky by byly určitě zapotřebí, neboť hygienici tu v letních bezvětrných dnech měřívají hodnoty oxidů dusíku čtyřikrát překračující povolenou normu.Starosta doufá, že se přesto začíná blýskat na lepší časy. Šestikilometrový úsek dálnice D11, který je faktickým obchvatem Chlumce, by se měl začít z celé této stavby stavět jako první.

Je tedy možné, že již na přelomu let 2003 a 2004 budou na stávající silnici značky zakazující vjezd tranzitní nákladní dopravě do města. Již na konci letošního roku mají být hotovy na obou koncích obce dva kruhové objezdy. Ty později poslouží k napojení přivaděčů na dálnici, ale zatím budou hrát roli jakýchsi zpomalovacích prvků. Zpomalit dopravu je skutečně třeba, protože hlavně ve směru od Prahy lze ještě několik set metrů za začátkem obce vidět automobily svištící kolem zámecké zdi rychlostí o desítky kilometrů vyšší, než je ta povolená. Sjezd do centra Chlumce končí jakýmsi esíčkem, ve kterém je navíc křižovatka. Do budovy místního železářství se podle vzpomínek pamětníků několikrát podařilo "trefit" řidičům, kteří rychlost nezvládli.

"Často si cestou do práce všimnu, že zábradlí, které lemuje na tomto místě chodníky, je vinou nárazu nějakého auta zase trochu jinak pokroucené, než bylo včera," říká prodavačka z tohoto obchodu Růžena Endrychová. Toto místo není jediným nebezpečným v katastru Chlumce nad Cidlinou. Vážné, a dosti často i smrtelné nehody se stávají v zatáčce zvané u Sedláka u výjezdu z Chlumce směrem na Hradec a smrtelným místem, ve kterém ve slunečných dnech hrává neblahou roli hra světla a stínů, se stává i jinak příjemně vyhlížející lesík těsně před příjezdem do Chlumce od Prahy.

Hlasování čtenářů idnes o nejnebezpečnější silnici
Brno - Znojmo 2%
Praha - Vyškov 29%
Mirošovice - Č. Budějovice 4%
Praha N. Jičín - Frýdek-Místek 57%
Praha - Hradec Králové 8%
(hlasovalo 424 lidí)

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.