Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Čerpací stanice na zlínsku šidí naftu

  • 13
Řidiči pozor, některé čerpací stanice ve zlínském regionu šidí. Prodávají nekvalitní naftu, a tím ničí auta svých zákazníků. Výměna trysek a oprava čerpadla přitom může majitele vozu stát v servisu i několik desítek tisíc korun.

Natankovala nekvalitní naftu a po kilometru zůstala bezradně stát na krajnici cesty. Zadrhlo se čerpadlo a selhal celý systém. Do servisu se musela nechat odtáhnout.

I takový případ zažil u jedné ze svých klientek servisní technik zlínského autosalonu Kromexim Peter Mamrilla. Rozhodně podle něj nejde o ojedinělou věc.

"Kvůli naftě se u nás staví každý měsíc minimálně jedno auto. Přibývá i závad způsobených nekvalitním benzinem," potvrdil Mamrilla.

Jasně hovoří i výsledky kontrol České obchodní inspekce. Jen během prvních tří měsíců tohoto roku odebrali inspektoři ze Zlínského kraje devětašedesát vzorků motorové nafty a benzinu.

"Pětatřicet z nich tvořily vzorky nafty. Šest nevyhovělo, to je více než sedmnáct procent. Šlo o poměrně velké odchylky od norem," zhodnotil výsledky mluvčí zlínské České obchodní inspekce Vratislav Janča.

Nejčastější závadou byl podle inspektorů nevyhovující bod vzplanutí u motorové nafty. Dva případy se dostanou do správního řízení ve Zlíně, čtyři nevyhovující vzorky odebrali pracovníci České obchodní inspekce na Uherskohradišťsku.

Nekvalitní palivo v motoru může podle odborníků auto zničit. Náklady na opravu pak majitele přijdou i na několik desítek tisíc korun.

"Dejme tomu, že by to bylo úplně nové auto a nekvalitní nafta by poškodila všechny trysky a museli jsme rozebrat a opravit čerpadlo. Nekvalitní nafta ho totiž dostatečně nepromaže, takže se odře. Vytvoří se mikroskopické piliny, které pak proběhnou přes cirkulaci, čerpadlo až k tryskám. Celý systém se naprosto zničí," vysvětlil servisní technik.

Zákazník by tak podle něj zaplatil zhruba šedesát tisíc korun. Za každou ze čtyř trysek dá deset tisíc korun, kvůli rozebrání čerpadla by musel sáhnout do peněženky ještě hlouběji - pro dvacet tisíc korun.

"A to už je dost. V takových případech se servis zajímá o to, kde klient palivo natankoval. A dělají se rozbory nafty," uvedl Mamrilla.

Jak se tedy může bránit klient, který nabral u některé z čerpacích stanic benzin nebo naftu a doplatil na to? Podle právničky Bohdany Slezákové záleží na tom, jestli se majiteli auta podaří vinu čerpací stanice prokázat.

"Jakýkoliv prodejce, a tedy i čerpací stanice, odpovídá za kvalitu zboží. V tomto případě za složení paliva, které je dáno normami. Nese také odpovědnost za škody, které majiteli auta kvůli nekvalitnímu palivu vzniknou," řekla Bohdana Slezáková.

Pokud se tedy jakékoliv problémy na technickém stavu auta projeví, ideální podle ní je netankovat už další benzin nebo naftu u jiné čerpací stanice a okamžitě si nechat udělat rozbor paliva.

"Do nádrže by se nemělo dostat ani minimální množství dalšího paliva, jinak už klient nikdy pochybení právě té které čerpací stanice neprokáže," varovala Slezáková.

Jak se šidilo

Inspektoři odebrali 69 vzorků motorové nafty a benzinu. Třicet pět vzorků tvořila nafta, 34 vzorků benzin. Šest vzorků při rozborech nevyhovělo, všechno byla nafta.