Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čerpací stojany řidiče neokrádají

  13:37aktualizováno  13:37
Už se vám někdy stalo, že jste natankovali plnou nádrž a k velkému překvapení se do ní vešlo o několik litrů paliva více, než kolik by měla podle výrobce auta skutečně pojmout? V takové situaci asi většinu motoristů napadne, že množství načerpaného paliva je menší, než kolik ukazují údaje na stojanu, a vina je tedy na straně čerpací stanice.

Pravda je však jinde. Že tato situace není ojedinělá, potvrzuje tisková mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Miloslava Fléglová. „S touto stížností se na nás v posledních měsících obrátila řada spotřebitelů. Jde hlavně o majitele Škody Fabia.“

Co říkají odborníci

Tyto stížnosti řidičů obchodní inspekce předala Českému metrologickému institutu (ČMI). „Na jejich základě jsme provedli několik kontrol a ani v jednom případě jsme nezjistili vadné měřidlo. Do nádrže bylo načerpáno množství pohonných hmot, které výdejní stojan ukázal,“ vysvětluje Jindřich Pošvář z ČMI.

Škoda Fabia: Celkový objem nádrže, jejíž jmenovitý objem v dokladech k vozidlu je uveden 45 l, činí s bezpečnostním prostorem a nalévacím hrdlem 58 l s tolerancí (2 až 3 l). 
Stojany u čerpacích stanic navíc pravidelně procházejí kontrolami. „Podle zákona o metrologii je měřidlo po ověření opatřeno a zajištěno úředními značkami,“ sděluje Pošvář. Pracovníci metrologického ústavu po ověření stojanu na sklo displeje nebo přímo na displej lepí značku s písmeny CM a číslem pracoviště, které ověření provedlo, a dvojčíslím roku, kdy bylo poslední ověření provedeno. Ověření má platnost dva roky.

„Problém“ je tedy třeba hledat u automobilu, lépe řečeno u jeho řidiče. Vysvětlení spočívá v konstrukci palivové nádrže auta a dodržování postupu jejího plnění. „Využitelný objem palivové nádrže Škody Fabia je 45 litrů, Octavia Tour 55 litrů a Octavie Combi Tour 4x4 63 litrů. Toto množství paliva je možné načerpat po prvním vypnutí správně vložené funkční tankovací pistole,“ vysvětluje tiskový mluvčí automobilky Škoda Auto Evžen Krauskopf.

Existuje však i způsob, jak do nádrže dostat o několik litrů více. „Jestliže řidič bude i po skončení čerpání tankovací pistolí tlačit na odvzdušňovací ventil umístěný v hrdle nádrže, množství načerpaných pohonných hmot vzroste o pět až šest litrů. Tento postup je však v rozporu s instrukcí v návodu k obsluze vozu a výrobce jej nedoporučuje,“ informuje Krauskopf.

Pochyby přetrvávají?

Pokud máte i přesto pochyby o množství natankovaného paliva a podezříváte z chyby čerpací stanici, je možné se obrátit na Český metrologický institut (Pozor, METROLOGIE není nauka o počasí! Více ZDE), který se těmito případy zabývá.

Při podání podnětu ke kontrole je třeba sdělit nejen místo a firemní značku čerpací stanice, ale i o jaké číslo výdejního místa a produkt (nafta, Super 95 apod.) se v předmětném případě nákupu jednalo a datum, kdy byl nákup pohonných hmot proveden. Dále je třeba sdělit adresu/kontakt, kam má být výsledek kontroly nebo informace zaslána.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.