Čerstvý vítr z Japonska: Honda Accord

  • 2
Francouzskou metropoli si volí k výstavním premiérám nejen domácí automobilky ale také Japonci. Dne 26. září se na veřejnosti poprvé představí nový accord, sportovní sedan japonské Hondy. Novinka přichází s dvěma novými motory, štíhlými liniemi karosérie a také s ambicemi. S ambicemi ukrojit větší koláč trhu nejen v Japonsku a USA, ale také na Starém kontinentu.

Accord modelového roku 2003 se vyznačuje dlouhými liniemi karosérie, které ještě zvýrazňuje tvar světel. Úzké přední světlomety shora ohraničuje vodorovná čistě řezaná hrana kapoty, naopak dolní část u nárazníků je prudce sešikmená směrem do středu. Zadní svítilny jsou v porovnání s předchozími úplně jiné. Designéři nově navrhli horizontálně vedený světelný pruh přerušený pouze prostorem pro poznávací značku. Z boku accord zaujme výraznou šípovitostí a také chromovanou linkou ohraňičující okna dodávající Japonci punc významnosti. Podtrženo a sečteno: accord získal skvělé aerodynamické vlastnosti. Koeficient cx udává hodnotu 0,26, což potvrzuje, že Honda na tomto poli umí.

Záměr konkurovat luxusnějším evropským automobilům potvrzuje další prodloužení karosérie. Ta si připsala zhruba sedm centimetrů, což se projevilo především zvětšením zavazadlového prostoru. V interiéru již méně, neboť rozvor čítající 2668 mm zůstal nezměněn.

Práce designérů ladí s úsilím konstruktérů motorů. Pod kapotou jsou totiž dva nové relativně výkonné zážehové motory DOHC i-VTEC, které mají potvrdit sportovní charakter vozu. Dvoulitr s výkonem 114 kW (155 k) a maximálním točivým momentem 190 Nm při 4500 ot/min bude zatím základní variantou. Sportovněji založení řidiči nechť zapřemýšlí o čtyřválci 2,4 dosahujícím nejvyššího výkonu 140 kW (190 k) a točivého momentu 220 Nm též při 4500 ot/min. Tento motor bude standardně dodáván s šestistupňovým manuálním řazením, přičemž v příplatkové výbavě bude k dispozici i pětistupňová automatická převodovka se systémem sekvenčního řazení. Automat vedle pětistupňového manuálu bude k dispozici také u levnější dvoulitrové verze.

K pohonným jednotkám je to zatím bohužel vše. Pokud bude ale Honda chtít získat širší spektrum zákazníků, bude muset paletu motorů rozšířit. Zatím se v zákulisí hovoří o novém dieselu 2,2 se 103 kW (140 k), který je prý dílem výhradně konstrutérů značky.

Proslýchá se také o bohaté základní výbavě. Ta by měla zahrnovat například automatickou klimatizaci, ABS, brzdového asistenta a vedle dvou předních plnoobjemových airbagů i dvojici bočních a hlavových. Může se ale stát, že nakonec ještě dovozci v jednotlivých zemích výbavu trhu přizpůsobí.

A kdy se novinka objeví na českých silnicích? Tuzemský zástupce Hondy předpokládá, že česká premiéra se odbyde v průběhu jara příštího roku.