Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Televizní autoškola dokázala, že jsou Češi nepozorní

aktualizováno  12:14
Velké překvapení způsobila řidičům z Prahy, Brna nebo Ostravy sobotní Autoškola národa. Při soutěži totiž přímo ve studiu drtivě zvítězila skupina venkovských šoférů, kteří mnohem méně chybovali, dostali by i méně pokut a trestných bodů. Češi tedy autoškolu zvládli, jsou ale nepozorní.

Divácky měla autoškola velký úspěch: hlasy formou SMS zprávy poslalo přes 20 tisíc lidí, tedy o šest tisíc víc než loni na podzim. Šoféři byli před televizní obrazovkou hlavně nepozorní – neviděli auto v zrcátku, nevšimli si dopravních značek. 

Nejvíc chyb: přehlédnutí značky a odbočení doleva

Dodatková tabulka "konec úseku" pod značkou Zákaz odbočení byla "neviditelná" pro plných 75 procent hlasujících. Následující křižovatkou by proto projeli rovně (což ničemu nevadilo). Tady řidiči doplatili na "provozní slepotu", což potvrzuje i Leoš Tržil. "Lidé nejsou na takovou kombinaci značek zvyklí, což chápu, protože se v praxi skoro nevyskytují. Bývají pod zákazem zastavení či stání," vysvětluje šéf dopraváků.

Češi se lepší

"Výsledky celonárodního hlasování dopadly mnohem vyváženěji, autoškolou prošlo dobře, tedy bez ztráty řidičského průkazu, shodně 95 procent lidí z venkova i z města," komentuje nejposlednější Autoškolu národa organizátor soutěže Pavel Buršík. O řidičský průkaz ve čtvrté televizní autoškole tedy virtuálně přišlo jen pět procent Čechů. To je výrazně lepší výsledek než při prvním ročníku před dvěma lety, kdy se "vybodovaly" dvě třetiny českých šoférů.

Jsou teď řidiči o tolik lepší? "Určitě se lidé celkově víc zajímají o pravidla provozu a o to, jak se správně chovat na silnicích, stalo se z toho i díky silné medializaci celonárodní téma. Klesá počet mrtvých na cestách, což potvrzují i nejčerstvější velikonoční výsledky," říká šéf českých dopravních policistů Leoš Tržil.

Druhý nejhorší: odstup na dálnici

"Je ale pravda, že letošní otázky byly podstatně lehčí než dříve, bylo tam méně šancí se vybodovat. Na druhou stranu byla soutěž dobrým návodem, jak se chovat na silnici v běžných situacích, což je také důležité," míní Tržil.

Dvacet procent lidí nevědělo, že správný odstup od předjedoucího auta na dálnici jsou dvě sekundy, počítané podle patníku (bod, jímž auto projelo, nemám dojet dříve, než napočítám dvakrát jednadvacet). "Šoféry asi překvapilo, jak je ta vzdálenost v animaci dlouhá, jinak si to neumím vysvětlit. Pravidlo dvou sekund totiž omíláme pořád," komentuje Tržil.

Třetí nejhorší: neuhnutí autu s houkačkou

Stejných 20 procent řidičů chybovalo, když neuhnuli autu s rozsvíceným modrým majákem a houkačkou. Argument, že jej ve zpětném zrcátku neviděli, neobstojí – bylo tam několik sekund.

Další chyby: přednost v jízdě a křižovatka

Pouze sedm procent procent lidí si neporadilo s předností v jízdě v křižovatce (trojúhelník a pravidlo pravé ruky), osm procent nedalo přednost autu, které se vyhýbalo překážce – i když jim to přikazovala dopravní značka.

Další problémy se už týkaly pouze jednotek procent šoférů. Třeba po srážce s kancem, již téměř úplně všichni zvládli (alespoň na papíře) bez problémů a nestrhli volant do protisměru, by ale čtyři procenta lidí šla nejdřív ohledat škody a nevzala si přitom na sebe ani výstražnou vestu...

A perlička na závěr: situaci, při níž chtěl cyklista po vypití piva odjet na kole, zvládlo správně celých 99,2 procenta hlasujících – věděli, že alkohol nesmí ani za řidítka. Jen moderátor Aleš Háma si myslel, že by stačilo jet po polní cestě. Hned ve studiu jej usadil šéf dopraváků. "Silniční zákon platí na všechny pozemní komunikace, tedy i polní cesty, což jsou účelové komunikace. A týká se to i cyklostezek nebo lesních cest, pokud jsou v katastrálních mapě zaneseny coby komunikace," upozorňuje Tržil.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.