Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi chtějí na dálnicích zrychlit, Italové naopak

aktualizováno 
Zatímco český policejní prezident by rád zrušil dálniční limit 130 km/h a povolil až stosedmdesátikilometrovou rychlost, Evropa naopak zpomaluje. Italský ministr dopravy navrhuje snížit povolenou rychlost na autostrádách na 110-120 km/h. Jaká rychlost na dálnici je vůbec bezpečná?

Je dálniční limit 130 km/h překonaný? | foto: iDNES.cz

"Jsem přesvědčen o tom, a řekl jsem to už několikrát, že si myslím, že limit na dálnicích 130 je překonán," uvedl policejní prezident začátkem srpna v rozhovoru na Frekvenci 1. ČTĚTE...

Podle něj musí o vyšším limitu na dálnici rozhodnout odborníci, kteří určí, jakou rychlost je možné po dálnici jet. "Moderní komunikace, moderní vozidla a samozřejmě zkušený řidič tu stošedesátku, stosedmdesátku naprosto bez problémů zvládne," prohlásil Husák.

Stejný názor zastává primátor Teplic, senátor a odpůrce silničního zákona Jaroslav Kubera, 8. srpna řekl pro MF DNES: "Jezdit stotřicítkou je nuda, mám čas štelovat klimatizaci a podobně, což mě rozptyluje a mohu nabourat." Na dálnici chtěl Kubera umožnit až o třicet kilometrů vyšší rychlost.

Se zvýšením limitu na stošedesátikilometovou rychlost souhlasí 56 procent českých řidičů, jak ukázal průzkum MF DNES.

Odborníci však varují před populismem. Vůbec nejzatíženější česká komunikace, která spojuje Prahu s Brnem - dálnice D1 - byla původně stavěna pouze na stodvacetikilometrovou rychlost. Poloměry oblouků, délky rozhledu pro zastavení a předjíždění a další parametry jsou dimenzovány právě na tyto rychlosti.

Zvýšení maximálky by tak mohlo například znamenat, že za příliš prudkou zatáčkou řidič neuvidí překážku s dostatečným předstihem.

Je třeba si též uvědomit, že kinetická energie, která se v případě nehody uplatňuje, neroste lineárně s rychlostí, ale kvadraticky.

Stošedesátikilometovou rychlost vyzkoušelo na několika úsecích dálnic s úspěchem Rakousko. Tamější autoklub ÖAMTC je s výsledky spokojený; řidiči jezdili rychleji, ale zároveň také zodpovědněji a nehod ubylo. VÍCE ZDE...

Naopak italský ministr dopravy Alessandro Bianchi řekl pro agenturu Ansa, že jako optimální rychlost pro dálnice vidí stodvacítku. "Velké evropské státy mají jako maximální rychlost 110-120 km/h, nechápu, proč máme být evropskými závodníky," řekl Bianchi. "Rychlost je rizikový faktor nejen na dálnicích, ale také na silnicích a ve městech, měli bychom se tedy znovu zamyslet nad dopravními normami," dodal.

Itálie tak možná bude následovat ostatní evropské státy, které povolenou rychlost snižují. Uvažují o tom například v Německu, kde na dálnicích rychlost zatím omezena není. Ve Francii už limit snížili na 120 kilometrů v hodině.

Co říkají normy:

Při projektování silnic a dálnic má důležitou úlohu návrhová rychlost. Návrhová rychlost je maximální rychlost osamoceného vozidla, kterou lze bezpečně projet kterýmkoliv úsekem navrhované komunikace za normálních atmosférických podmínek a bez ovlivnění ostatních vozidel. Pro dálnice se navrhuje v rozmezí 80–140 km/h. (Pozn.: V předchozí verzi normy byly návrhové rychlosti 80-120 km/h.)

Návrhová rychlost slouží k odvození návrhových prvků pro projektování pozemní komunikace, určuje se na základě konkrétních geologických, klimatických, územních podmínek (území rovinaté, pahorkovité, horské), podle hospodářského, dopravního významu atp.

Podle návrhové rychlosti a kategorie komunikace se volí hodnoty pro směrové a výškové oblouky, sklony, délka rozhledu pro zastavení a předjíždění.

Návrhová rychlost se skládá z jízdní rychlosti požadované, která zaručuje kvalitu provozu. Požadovaná jízdní rychlost pak bývá o 20 až 30 km/h nižší. (Návrhová rychlost je větší než požadovaná.)

Návrhová rychlost je tedy rychlost, na kterou dopravní inženýři konstruují dálnici. Požadovaná rychlost je ta, kterou poté řidiči po dálnici mohou jezdit; měla by tedy být nižší než návrhová. Tuto "bezpečnostní rezervu" tedy například nejfrekventovanější česká dálnice D1 nemá. Díky stotřicetikilometrovému zákonnému limitu ji naopak podkračuje.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz