Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi chtějí na dálnicích zrychlit, Italové naopak

aktualizováno 
Zatímco český policejní prezident by rád zrušil dálniční limit 130 km/h a povolil až stosedmdesátikilometrovou rychlost, Evropa naopak zpomaluje. Italský ministr dopravy navrhuje snížit povolenou rychlost na autostrádách na 110-120 km/h. Jaká rychlost na dálnici je vůbec bezpečná?

Je dálniční limit 130 km/h překonaný? | foto: iDNES.cz

"Jsem přesvědčen o tom, a řekl jsem to už několikrát, že si myslím, že limit na dálnicích 130 je překonán," uvedl policejní prezident začátkem srpna v rozhovoru na Frekvenci 1. ČTĚTE...

Podle něj musí o vyšším limitu na dálnici rozhodnout odborníci, kteří určí, jakou rychlost je možné po dálnici jet. "Moderní komunikace, moderní vozidla a samozřejmě zkušený řidič tu stošedesátku, stosedmdesátku naprosto bez problémů zvládne," prohlásil Husák.

Stejný názor zastává primátor Teplic, senátor a odpůrce silničního zákona Jaroslav Kubera, 8. srpna řekl pro MF DNES: "Jezdit stotřicítkou je nuda, mám čas štelovat klimatizaci a podobně, což mě rozptyluje a mohu nabourat." Na dálnici chtěl Kubera umožnit až o třicet kilometrů vyšší rychlost.

Se zvýšením limitu na stošedesátikilometovou rychlost souhlasí 56 procent českých řidičů, jak ukázal průzkum MF DNES.

Odborníci však varují před populismem. Vůbec nejzatíženější česká komunikace, která spojuje Prahu s Brnem - dálnice D1 - byla původně stavěna pouze na stodvacetikilometrovou rychlost. Poloměry oblouků, délky rozhledu pro zastavení a předjíždění a další parametry jsou dimenzovány právě na tyto rychlosti.

Zvýšení maximálky by tak mohlo například znamenat, že za příliš prudkou zatáčkou řidič neuvidí překážku s dostatečným předstihem.

Je třeba si též uvědomit, že kinetická energie, která se v případě nehody uplatňuje, neroste lineárně s rychlostí, ale kvadraticky.

Stošedesátikilometovou rychlost vyzkoušelo na několika úsecích dálnic s úspěchem Rakousko. Tamější autoklub ÖAMTC je s výsledky spokojený; řidiči jezdili rychleji, ale zároveň také zodpovědněji a nehod ubylo. VÍCE ZDE...

Naopak italský ministr dopravy Alessandro Bianchi řekl pro agenturu Ansa, že jako optimální rychlost pro dálnice vidí stodvacítku. "Velké evropské státy mají jako maximální rychlost 110-120 km/h, nechápu, proč máme být evropskými závodníky," řekl Bianchi. "Rychlost je rizikový faktor nejen na dálnicích, ale také na silnicích a ve městech, měli bychom se tedy znovu zamyslet nad dopravními normami," dodal.

Itálie tak možná bude následovat ostatní evropské státy, které povolenou rychlost snižují. Uvažují o tom například v Německu, kde na dálnicích rychlost zatím omezena není. Ve Francii už limit snížili na 120 kilometrů v hodině.

Co říkají normy:

Při projektování silnic a dálnic má důležitou úlohu návrhová rychlost. Návrhová rychlost je maximální rychlost osamoceného vozidla, kterou lze bezpečně projet kterýmkoliv úsekem navrhované komunikace za normálních atmosférických podmínek a bez ovlivnění ostatních vozidel. Pro dálnice se navrhuje v rozmezí 80–140 km/h. (Pozn.: V předchozí verzi normy byly návrhové rychlosti 80-120 km/h.)

Návrhová rychlost slouží k odvození návrhových prvků pro projektování pozemní komunikace, určuje se na základě konkrétních geologických, klimatických, územních podmínek (území rovinaté, pahorkovité, horské), podle hospodářského, dopravního významu atp.

Podle návrhové rychlosti a kategorie komunikace se volí hodnoty pro směrové a výškové oblouky, sklony, délka rozhledu pro zastavení a předjíždění.

Návrhová rychlost se skládá z jízdní rychlosti požadované, která zaručuje kvalitu provozu. Požadovaná jízdní rychlost pak bývá o 20 až 30 km/h nižší. (Návrhová rychlost je větší než požadovaná.)

Návrhová rychlost je tedy rychlost, na kterou dopravní inženýři konstruují dálnici. Požadovaná rychlost je ta, kterou poté řidiči po dálnici mohou jezdit; měla by tedy být nižší než návrhová. Tuto "bezpečnostní rezervu" tedy například nejfrekventovanější česká dálnice D1 nemá. Díky stotřicetikilometrovému zákonnému limitu ji naopak podkračuje.

Autoři: ,




Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.