Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Češi dostali chuť na sportovní auta

  • 16
Prodeje sportovních vozů meziročně stouply téměř o čtyřicet procent. Od ledna do října přibylo 22 nových ferrari.

"Chtěl jsem jezdit jen přes léto, ale už jsem si koupil zimní gumy. Nejde přestat,“ říká majitel poradenské firmy z Prahy, který si letos koupil sportovní Porsche Cayman.
Stejné nutkání zažívá stále více Čechů.

Jen letos za prvních deset měsíců přibylo na silnicích oproti stejnému období loňského roku 242 sporťáků. Mezi nimi také dvaadvacet vozů Ferrari.

Trh bude dále růst...
"Luxusní a sportovní segment v Česku stále roste a má velký potenciál,“ říká Josef Roider, šéf firmy Porsche Inter Auto CZ, která vede žebříček tuzemských prodejců osobních vozů v Česku.

Kromě Porsche nabízí totiž také značky Audi, Volkswagen a Škoda.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů od ledna do října lidé koupili 873 nových sportovních vozů, což představuje 38procentní nárůst v porovnání s minulým rokem.

Kromě většího apetitu Čechů utrácet za tím stojí také širší výběr sportovních modelů hlavně u Audi aBMW.

Statistika přitom nezahrnuje jen drahé čistokrevné sporťáky, ale také dostupnější modely, jako je Nissan Micra C+C, Opel Tigra nebo Hyundai Coupé, jejichž cena se pohybuje kolem půl milionu.

"Supersportů“ Ferrari se v meziročním srovnání prodalo o šest víc. Lamborghini zatím drží loňskou stopu s devíti prodanými auty, stejně tak britský Aston Martin se čtyřmi kusy.

Mimo běžnou statistiku stojí jediné Bugatti Veyron v Česku, vůz předního tuzemského developera Radima Passera, který za něj letos utratil přibližně 37 milionů korun.

Výhodou bugatky je, že může jet přes čtyři sta kilometrů v hodině a již dnes má zřejmě vyšší cenu, než za ni Passer zaplatil. Kvůli omezené třísetkusové sérii totiž její cena na rozdíl od běžné konfekce neklesá.

... a závist také
K nepřejícnosti majitelů méně zdatných automobilů ale stačí mnohem méně.

"Ani jsem netušil, jak budou lidé závidět. Už mi jednou propíchli pneumatiku, do řady aut mě nikdo nepustí,“ říká o nákupu Porsche Cayman, které stojí přibližně jeden a půl milionu korun, již zmíněný podnikatel. Kvůli závisti nechce být jmenován.

Nákupu nelituje, zároveň ale odhaluje prodejní "fígle“ dealerů drahých vozů.

"Váhal jsem, ale hned na druhé návštěvě mi půjčili auto na víkend. To rozhodlo,“ říká muž, který na dodání na míru sestaveného automobilu čekal pět měsíců.

Prodejní praxi se zákazníkem "rychle za volant“ neprovozují jen u Porsche, ale u všech tradičních automobilek.

Úspěchy s ní slaví při prodeji sportovních modelů hlavně BMW, Audi a Alfa Romeo.

Na zkušební jízdu "doplatil“ také šéf GTS Novery Milan Rusnák, který řídí tmavomodré Porsche 911 Turbo. Původně zamýšlel koupit slabší a levnější model, ale svezení ho přesvědčilo o opaku.

Samotné prodeje sportovních vozů Porsche letos stagnují, stejně jako loni se jich za uplynulých deset měsíců prodalo 55 kusů.

Bilanci automobilky v Česku ale podstatně vylepšují terénní modely Cayenne, z nichž mnoho jezdí se "zlatou“ mřížkou za zadními sedadly.

Podnikatelé je totiž vykazují jako polonákladní auta ve skupině N1, čímž se vyhnou placení DPH. V "odděleném užitkovém prostoru“ Porsche Cayenne se ale nacházejí spíše drahé aktovky a sportovní výbava než malířské štětky nebo instalatérské nářadí.

Luxus na vzestupu

Jak přibývá sporťáků

loni

631

letos

873

rozdíl

242 (+ 38,3 %)

Klub vyvolených

loni

letos rozdíl

Aston Martin

4 4 0 %
Bentley 26 25 -3,8 %
Bugatti 0 1 100 %
Ferrari 16 22 37,5 %
Jaguar 71 108 52,1 %
Lamborghini 9 9 0 %
Maserati 9 14 55,5 %
Porsche 104 136 30,7 %
Rolls Royce 1 0 100 %

Poznámka: Srovnání za prvních deset měsíců letošního a loňského roku

Pramen: Svaz dovozců automobilů

,