Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi neumějí jezdit, potvrdila Autoškola národa

  20:40aktualizováno  20:40
Češi a Češky asi nejsou tak dobrými řidiči, jak si většina z nich o sobě myslí. Ukázalo to víkendová televizní Autoškola národa. Diváci v ní řešili různé situace ze silničního provozu ztvárněné animacemi. Řešení pak odesílali pomocí textových zpráv nebo hlasování na iDNES.cz.

Autoškola národa | foto: Aimon

O řidičský průkaz virtuálně přišlo skoro 36 procent všech zúčastněných šoférů. Celkem pořad sledovalo 872 tisíc lidí.

Co uděláte, když se vám na namrzlé silnici začne předek auta hrnout ven ze silnice? Skoro dvacet procent řidičů by buď přidalo plyn, nebo naopak prudce duplo na brzdu, což by je v obou případech roztočilo a vůz proměnilo v neovladatelnou střelu. Jediná správná odpověď je ubrat plyn a zpomalit. V praxi je to podle expertů ještě horší.

Ve zvládnutí smyku vyhořela polovina z těch, kteří by přišli o řidičák, tedy 18 procent všech účastníků autoškoly. Ve skutečném provoze jich je často mnohem víc.

"Podle mých zkušeností neumí zhruba 70 procent všech řidičů, kteří k nám přijdou na kurz, zvládnout smyk nebo krizové brzdění. Mají své návyky, které se velmi špatně odstraňují," popisuje Miroslav Klásek, trenér bezpečné jízdy Centra bezpečné jízdy v České Lípě-Sosnové. "Například ve chvíli, kdy se auto začne točit, většina lidí dupne na brzdu. To na zledovatělé cestě v zatáčce odlehčí zadek a vůz se roztočí v přetáčivém smyku. Situaci navíc zhoršují i tím, že začnou ještě víc točit volantem ve směru jízdy," říká Miroslav Klásek.

Druhou, stejně špatnou variantou, pro niž spousta lidí v Autoškole národa hlasovala, bylo, že by šlápli na plyn a srovnali kola. "Lidé nezvládají techniku jízdy. Když v rychlosti okolo 80 km/h na zjevně zasněžené vozovce přidají plyn a srovnají kola, nasměrovali by auto v zatáčce rovně do svodidel, smyk by se ještě zhoršil. Protože v naší animaci jela v obou jízdních pruzích blízko za naším autem po dálnici další auta, následovala by velice vážná řetězová nehoda. Jediným správným řešením je ubrat plyn a tedy plynule snížit rychlost do zatáčky," říká Pavel Buršík.

Muži vyhráli nad ženami

Výsledky celonárodního hlasování potvrdily to, co se ukázalo na vzorku stovky diváků přímo ve studiu: muži byli výrazně lepšími řidiči než ženy. O "papíry" by jich přišlo 45 procent, zatímco mužů pouhých 30 procent. Třeba právě u smyku byly ženy výrazně horší než muži.

"U animace se smykem odpovídali špatně hlavně mladí do 25 let a ženy," prozrazuje Buršík. "Muži mají k technice jízdy lepší vztah, často řeší takové problémy u piva, takže teoreticky jsou na tom lépe," dodává konzultant projektu Autoškola národa a šéf Centra bezpečné jízdy Polygonu Most Jiří Patera. "Na polygonu ovšem smyky zvládají obě pohlaví stejně dobře," říká Jiří Patera a přidává ještě jedno možné vysvětlení horších výsledků žen. "Jsou pracovitější, naučí se všechny testové otázky, ale v praxi nevědí, jak řešit krizové situace. Ale je také pravda, že se kvůli méně riskantní jízdě do nich dostávají méně často než muži," dodává Patera. Nevyježdění mladí řidiči jsou pak dlouhodobým problémem, který ukazuje na nekoncepční práci autoškol. "V autoškole vás naučí jen odpovídat na testy, ale naprosto ne to nejdůležitější, umění správného brzdění a předcházení smykům," komentuje Jiří Patera.

Co Češi taky neumějí

  •  zvládnout své auto ve smyku
  •  nemají zažité správné dávání přednosti v jízdě na křižovatkách
  •  nevědí, že blikající červená světla, označující výjezd hasičských vozů, jim přikazují zastavit
  •  předjíždějí traktor přes plnou čáru a zákazovou značku 
  •  nevědí, že modré patníky upozorňují na nebezpečí náledí
  •  nezařazují se zpátky do pravého pruhu poté, co předjeli na dálnici kamion
Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.