Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se budou učit jezdit na naftu

  12:04aktualizováno  12:04
Naučíme Čechy jezdit na naftu, říká šéf Bosche. Za jiný motor by svůj dieselový Martin Zettl neměnil. Už z principu. "Je to ekonomičtější, proto na naftu jezdí celá firma," říká šéf Bosch Group v České republice.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

V příštích měsících se to bude snažit vysvětlit českým řidičům: na naftu tady jezdí mnohem méně aut než třeba v sousedním Německu či Rakousku.

"Nafta v Česku nemá bohužel takové renomé, jaké by měla mít," vysvětluje Zettl. "Chystáme proto reklamní kampaň, v které chceme lidem vysvětlit, proč je současný dieselový motor výhodnější než benzinový," plánuje šéf firmy, která v Česku zaměstnává bezmála devět tisíc lidí a mimo jiné vyrábí právě součástky pro vznětové motory.

Kromě jejich propagace chystá největší dodavatel dílů pro auta na světě i další věci. "Přijmeme dalších několik set lidí, očekáváme opět růst obratu zhruba okolo deseti procent," nastínil Zettl.

Dnes jezdí v Česku na diesel zhruba každé čtvrté nově zaregistrované auto. V Rakousku jezdí na naftu sedm z deseti aut, v Německu zhruba polovina. Důvodem pro menší prodej v tuzemsku může být jak vyšší cena za motory, tak menší povědomí o výhodách nafty.

"Beru to podle sebe. Sám jsem měl dlouho zafixované, že nafta patří do nákladních vozů. Až do koupi dieselové octavie, kdy jsem si spočítal, že se to vyplatí," říká ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Největší česká automobilka Škoda Auto prodá s naftovými motorem zhruba polovinu svých aut. V Česku však ani ne třetinu. U fabií je podle mluvčího Škodovky na benzin osmdesát procent prodaných aut, u octavií je to přesně naopak.

Bosch se chce ve své kampani zaměřit na úspory. "Vývoj šel velmi rychle dopředu, oproti benzinu je spotřeba u nafty o třicet procent nižší. Dieselové motory mají oproti minulosti tišší chod a jsou i čistší," říká šéf marketingu Pavel Roman.

Odborníci jeho slova potvrzují. "Mají o dost nižší spotřebu, jsou účinnější," říká Stanislav Beroun z katedry vozidel a motorů Technické univerzity v Liberci.

Německý Bosch vyrábí a částečně vyvíjí důležité části naftových motorů ve svém největším českém závodě v Jihlavě. Celkem je devadesát procent jeho domácí produkce spjato s dieselovými motory.

"Bylo by hezké, kdyby se více výrobků z Jihlavy dařilo prodat i v Česku," sní Zettl. Dnes jsou díly Bosch ve více než polovině aut na naftu prodávaných v Česku.

Ne všechny ale přesvědčí. Naftové motory jsou totiž stále zhruba o pětinu dražší a musí se na ně čekat často déle než na benzinové. Kvůli ceně se zaplatí až po určitém počtu kilometrů. Proto si je oblíbily hlavně firmy pro služební vozy.

"Nevyplatí se lidem, co jezdí málo," potvrzuje Petr Táborský ze sítě autobazarů Auto-Plus. Minimální hranicí, kdy nese dieselový motor úspory, je patnáct tisíc kilometrů ročně.

Pokud Bosch naučí Čechy kupovat více naftových motorů, nepotěší tím zřejmě příliš ministra financí. Na naftu je totiž nižší spotřební daň. Zatímco na litru benzinu inkasuje stát na spotřební dani 11,84, z nafty o necelou dvoukorunu méně.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz