Podle statistik Svazu dovozců automobilů ale mělo loni bílou barvu mělo loni 21,6 procent všech prodaných aut. Ještě před dvěma roky to bylo téměř o polovinu méně. Na druhém místě je šedá, na třetím červená barva.
"Bílá je módní záležitost, stejně jako dříve byla populární stříbrná metalíza," říká tajemník SDA Pavel Tunkl. Podle prodejce Radka Donnera z NH CAR je to i tím, že výrobci začali bíle lakovat i ostatní části vozu, například nárazníky. "Je to i dobrá barva pro případné polepy, pokud auto kupují firmy," dodal Donner. Některé automobilky už bílou barvu nabízejí za příplatek.
Je to dobrá zpráva i pro bezpečnost na silnici. "Význam barvy není dobré přeceňovat, ale bílá patří určitě k těm bezpečnějším," říká mluvčí automotoklubu Michaela Škardová.
Nejprodávanější barvy roku 2012bílá - 37 569 šedá - 30 793 červená - 24 762 ostatní - 21 729 černá - 20 643 modrá - 19 584 hnědá - 18 929 |
Bílá barva automobilu může mít také vliv na spotřebu. více v článku Úsporná jízda: černé auto žere víc než světlé
Mění se i názor lidí na malá auta
Po třech letech poklesu loni výrazně stoupl také podíl nejmenších a současně i nejlevnějších vozů na celkovém počtu nově registrovaných aut. Za rok jejich prodeje stouply o více než 70 procent. Mají o ně zájem hlavně senioři, případně jsou dalším vozem do rodiny.
Loni Češi koupili 7 118 nejmenších aut, o rok dříve jen čtyři tisíce. Podíl na celkových prodejích tak přesáhl čtyři procenta. Svého vrcholu prodeje nejmenších aut dosáhly v roce 2008, od té doby až do loňska prodeje padaly. K nárůstu výrazně přispěl nástup modelu Škoda Citigo, který automobilka začala nabízet na podzim 2011. Loni se stala v této třídě bezkonkurenčně nejprodávanějším modelem.
Minivozy byly dříve v oblibě hlavně kvůli ceně, dnes lákají i na velmi dobrou výbavu běžnou dříve jen ve větších autech. "Stále více lidí si uvědomuje, že pro své potřeby vlastně větší auto nepotřebuje," dodal Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC.