Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká budoucnost Peugeotu

  10:21aktualizováno  10:21
Dva čeští teenageři, kteří si spíš pro zábavu než pro peníze doma kreslí návrhy aut, postoupili do finále prestižní designérské soutěže automobilky Peugeot. Jejich díla předběhla další bezmála čtyři tisíce návrhů z celého světa a postoupila mezi třicítku nejlepších prací, které Francouzi ocenili jako zajímavou inspiraci pro svůj další vývoj.
Designová soutěž Peugeotu

Designová soutěž Peugeotu - Jan Vlček: Městské vozítko jen pro jednoho pasažéra s motorem uvnitř kol pro dobu, kdy místo benzinu budou auta jezdit na elektřinu či vodík. | foto: Jan Vlček

Michalu Vlčkovi je devatenáct let, Janu Rambouskovi ještě o dva roky méně.

"Věk nehraje roli, mladší lidé mají větší představivost," věří Rambousek, který studuje v Plzni elektrotechnickou průmyslovku a přivydělává si tvorbou počítačové grafiky, webových stránek a firemních log.

"Tím se dá celkem dobře uživit," dodává Rambousek.

K návrhům aut se zatím profesionálně nedostal, ale úspěch u Peugeotu pro něj i pro Vlčka může být dobrou vizitkou do budoucna.

"Podle Francie jsou návrhy obou velmi dobré," uvádí Lucie Kučerová z českého zastoupení Peugeotu, podle níž v uplynulých třech ročnících Češi ještě nebodovali.

CZECH MADE PEUGEOT. Originální návrhy peugeotů budoucnosti, s nimiž se Michal Vlček a Jan Rambousek probojovali do finále designérské soutěže . Tery (nahoře) má být terénním vozem příštích věků a Vlčkovo městské vozítko má jezdit, až auta ovládne vodíkový pohon.

Cílem soutěže není podle pořadatelů navrhovat reálná auta do výroby, ale spíš přinést originální výtvarný nápad, který prokáže u soutěžícího talent a cit pro věc. Rambousek poslal návrh vozu nazvaného Tery, který má být terénním vozem příštích věků, kdy budou muset lidé ve městech kvůli velkému provozu přenechat řízení aut počítačům. Pro sebe pak budou chtít auta umožňující co největší volnost mimo město.

Devatenáctiletý Vlček, student prvního ročníku katedry designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové ve Zlíně, navrhl pravý opak - městské vozítko jen pro jednoho pasažéra s motorem uvnitř kol pro dobu, kdy místo benzinu budou auta jezdit na elektřinu či vodík. "Ve škole říkali, že pokud si něco podobného sami najdeme, určitě nás podpoří," říká Vlček, který na svých webových stránkách vystavuje například i studii "supersportovního" audi a návrhům aut se chce v budoucnu věnovat profesionálně. "Ale konkurence je veliká," připouští.

Design, považovaný za cestu k většímu pokroku a hlavně většímu bohatství ekonomiky, sice podle něho v Česku zatím nemá takové postavení jako na Západě, situace se však zlepšuje. "Je pravda, že když se něco tvoří, většina věcí přichází zvenku, z Anglie nebo z Kalifornie. Ale i u nás se začínají objevovat weby o designu a myslím, že to časem přijde i sem," míní Vlček.

Letošní vítěz má být znám během února, ve hře je také jeden Slovák.

Internetové stránky MICHALA VLČKA a JANA RAMBOUSKA.

Autoři:


Témata: Audi, Peugeot


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.