Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká dálniční odpočívadla: Laciná a mizerná

aktualizováno 
Karavan s prostitutkou, šváb v jídle, rezaté lavičky a neochotná obsluha... test dálničních odpočívadel provedený německým autoklubem ADAC nedopadl nijak oslnivě. Nejhorší, ale také nejlepší odpočívadlo najdeme v Německu. České zástupce zachránily od propadáku pouze nízké ceny. Kterým odpočívadlům se pokud možno úplně vyhnout?

Test dálničních odpočívadel - ADAC otestoval 63 odpočívadel v sedmi zemích. | foto: ADAC

Česko: levné, ale špinavé
Mezinárodní test dálničních odpočívadel nedopadnul pro dva české zástupce vůbec dobře. Na stupnici od jedné do pěti, kde je stejně jako ve školním hodnocení nejlepší známkou jednička, dostala obě česká parkoviště čtyřku. Kvůli špinavým toaletám, chybějícím telefonům nebo za špatný stav venkovního posezení.

Řidiči osobních i nákladních aut se tak nemohou v Česku spoléhat na dobré služby, když si potřebují oddechnout. Cestu po 63 odpočívadlech v sedmi zemích podnikli pracovníci německého autoklubu ADAC.

Hodnotili bezpečnost příjezdu a odjezdu z dálničních míst určených k odpočinku řidičů, kvalitu jídel v restauracích, hygienu na toaletách, sortiment v obchodech, ale i vybavení telefony a ceny za nabízené služby.

Největší vliv na výsledné hodnocení mělo bezpečné a přehledné dopravní řešení odstavené plochy, dostatek míst k parkování, stav toalet a kvalita jídel.

Výborné dílčí hodnocení získala obě česká odpočívadla jen za nízké ceny. Do testu bylo vybráno místo pro odpočinek motoristů na dálnici D1 z Prahy do Brna u Střechova s čerpací stanicí Benzina, které motoristé najdou na 52. kilometru.


Zrezivělé lavičky na odpočívadle u Střechova na brněnské dálnici (Zdroj: ADAC)

Druhým zástupcem bylo parkoviště na dálnici D5 s názvem Šlovice rovněž s pumpou Benzina na plzeňském obchvatu.

Odpočívadlo Střechov získalo velmi dobré hodnocení nejen za příznivé ceny, které jsou nižší než v jiných evropských zemích, ale i za kvalitu služeb, dvojku dostala v testu šlovická prodejna. Tím jsou však dobré známky pro oba české zástupce vyčerpány.

Z devíti hodnocených kritérií dostal Střechov pětkrát nejhorší hodnocení – za toalety, telefon, obchůdek, za ne zrovna bezpečný pohyb chodců mezi parkovištěm a budovou a za stav venkovního vybavení. Testovací posádka německého autoklubu kritizovala ve Střechově nevlídné a zrezivělé piknikové posezení. 

Pět pětek udělil ADAC i odpočívadlu Šlovice na Plzeňsku. Za toalety, znovu za chybějící veřejný telefon, také za vnější vybavení, ale i za gastronomii a parkovací možnosti.

Nejhorší
Česká zařízení určená k oddechu pro řidiče však v testu nedopadla ze všech sledovaných úplně nejhůře. Ještě za nimi skončilo kvarteto vůbec nejhorších – tři z nich lze potkat na německé dálnici, jedno v Maďarsku.

Nejlepší
Naopak nejlepší inspiraci pro odpočívadla je možné najít také v Německu, za vítěze testu ADAC označil dálniční parkoviště Mövenpick-Marché, které se nachází u města Fläming na dálnici mezi Lipskem a Berlínem.

Na tomto místě najdou motoristé bezpečné a upravené venkovní zařízení, nechybí ani dětské hřiště. Tamní restaurace nabízí skvělá jídla a pokud by byla levnější a majitelé karavanů by na něm našli vyhrazená místa pro své vozy, dostalo by toto odpočívadlo dokonce v testu jedničku. Na tu ale v testu nedosáhlo tentokrát žádné z třiašedesáti vybraných dálničních odpočinkových míst.

Co lze najít na odpočívadle
ADAC při vyhodnocení testu dost káral. Třetinu vyzkoušených odpočívadel, české zástupce nevyjímaje, označil za propadlíky.

Úplně nejhorší hodnocení sklidil německý Neumünster Süd na dálnici mezi Flensburgem a Hamburkem. Tedy ne přímo na ní, protože šipky řidiče nejdříve svedou na šestikilometrovou přiváděcí silnici; pak narazí na špatné jídlo, neochotnou obsluhu, špinavé toalety a nenajde hřiště pro děti.

Zástupci autoklubu při testování odpočívadel narazili na různá překvapení. Třeba i na obytný vůz prostitutky, který byl viditelně dlouhodobě zaparkován na dálničním parkovišti. Ve Francii zase zeleninový salát obsahoval nevítaný kus masa – živého švába.

Nedostižný ideál
Jak by podle autoklubu ADAC mělo vypadat ideální odpočívadlo? S dálnicí jej musí spojovat bezpečné napojení, jízdu by měly dobře regulovat značky. Ideální je velké množství parkovacích míst, které jsou rozděleny podle toho, zda na nich mají parkovat kamiony, motocykly, osobní auta nebo karavany.

Vybavení odpočívadla má myslet na celou rodinu, a nesmí tak chybět například místnost určená k přebalení nejmenších. Samozřejmostí by měl být bezbariérový přístup pro vozíčkáře a pro dětské kočárky.

Správně vybavené dálniční parkoviště musí mít i veřejný telefon dosažitelný pro člověka na kolečkovém křesle. Normální by měla být nabídka restaurací zahrnující lehká a zdravá jídla. Těžký guláš nebo svíčková není pro řidiče ideální.

Obchodům by v nabídce neměly chybět kartáčky na zuby, zubní pasty, dětské pleny, široký výběr nápojů a sendvičů. Jelikož jsou lidé na dálnici na dlouhé cestě, měly by se objevit na přehledném místě turistické informace.

ADAC apeluje na odpočívadla i v tom, aby nepředražovaly svou nabídku a za naprostou samozřejmost považuje dodržování hygieny na toaletách.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.