Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká dálniční známka není v Evropě žádná láce

aktualizováno 
Roční dálniční známka bude od příštího roku o dvě stovky dražší. Ministerstvo dopravy tak chce vybrat víc peněz na stavbu silnic a dálnic, říká také, že řidičům od posledního zdražení přibylo 100 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. V Německu mají řidiči k dispozici zdarma 12 a půl tisíce kilometrů dálnic.

Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Dálniční známky se zdražovaly naposledy v lednu roku 2008, kdy se jejich cena zvedla o stokorunu. "Za tu dobu se postavilo 100 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic, takže se domníváme, že zvýšení ceny je namístě," řekl  mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V Česku je zpoplatněno zhruba tisíc kilometrů dálnic a silnic pro motorová vozidla. Namísto tisícikoruny si musí řidiči příští rok připlatit 1 200 korun. "Například v Rakousku řidiči platí v přepočtu ještě o 700 korun více, k dispozici mají ale dvojnásobek dálničních kilometrů," uvádí Petr Buček, šéfredaktor serveru Autembezpečně.cz.

dálniční známky 2010

Známka na celý rok 2010 bude v Česku stát 1200 korun, měsíční podraží z 330 na 350 korun a desetidenní bude stát 250 korun. Kupon s nejkratší platností nahradí týdenní známku, která nyní stojí 220 korun.

Lacině vychází ze srovnání Švýcarsko s ročním poplatkem 750 korun (40 CHF), víc než dvakrát více (2500 korun) zaplatí za roční známku Slovinci.

"Švýcarsko se pyšní tím, že svých 1 750 kilometrů dálnic má rozmístěno tak, že většina obyvatel žije nanejvýš deset kilometrů od rychlých silničních tepen," doplňuje Buček. Švýcarsko sice řidičům neumožňuje zakoupit krátkodobou nálepku, roční poplatek v přepočtu 750 korun je na druhou stranu v Evropě nejlacinější.

Itálie a Francie uplatňují za jízdu po dálnici výběr peněz na mýtnicích, nálepky na čelní sklo nepoužívají. Řidiči platí částky, které odpovídají počtu ujetých kilometrů.

Doslova prošpikováno dálnicemi je Německo. Oproti tuzemské tisícovce kilometrů nabízí tamním řidičům více než dvanáctinásobek. Německé dálnice zůstávají pro osobní auta bez poplatků, avšak všichni majitelé aut musí v zemi na západ od Aše platit daň z provozu vozidla.

Vlastník Škody Fabia platí 64 až 152 eur ročně podle zvoleného motoru, u velkých a silných aut se roční daň šplhá až k hranici tisíce eur. Daň z provozu auta německé úřady vypočítávají podle objemu motoru a množství vypouštěného CO2.

Ceny známek v evropských zemích

země

roční poplatek (Kč) délka dálnic* (km) roční poplatek za kilometr dálnice (Kč/km)
Česko 1200 1060 1,132
Rakousko 1900 2095 0,907
Švýcarsko 750 1750 0,429
Slovensko 950 420 2,262
Slovinsko 2500 630 3,968
Německo zdarma 12 550 0

*Zpoplatněné dálnice a silnice pro motorová vozidla
Pramen: AutemBezpečně.cz

Autor:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Ferrari 458 4,5 SPIDER
Ferrari 458 4,5 SPIDER

r.v. 2012, naj. 22 200 km, benzín
4 999 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.