Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká samodofukovací pneumatika získala gumárenského Oskara

aktualizováno 
Vynález české firmy Coda Development získal prestižní ocenění Tire Technology of the Year. To se dá přirovnat k titulu Auto roku nebo k zisku filmového Oskara. Pokračuje tak zviditelňování tohoto jednoduchého a praktického vynálezu.

Samodofukovací pneumatika | foto: Coda Development

Předávání cen v rámci Tire Technology Awards for Innovation and Excellence za rok 2009 se konalo v Hamburku. Ceny jsou tradičně předávány v pěti kategoriích – výrobní inovace roku, přínos pro životní prostředí, technologie roku, subdodavatel roku a výrobce roku.

Pražská firma Coda Development zabodovala právě v kategorii technologie roku. Jednoduchý vynález, o kterém jsme poprvé informovali vloni v dubnu, tak pokračuje v úspěšném tažení. Více o samodofukovací pneumatice ZDE

Autorům vynálezu se například vloni povedlo vzbudit výraznou pozornost na SAE World Congress v americkém Detroitu. Jakékoli zviditelnění je pro projekt velmi důležité, jelikož se samodofukovací pneumatika nachází ve fázi prototypu. Firma hledá další partnery jak pro vývoj, tak především pro výrobu.

Self Inflating Tire je pneumatika, která se za jízdy automaticky sama dofukuje na přednastavený tlak. Využívá k tomu principu peristaltické pumpy. Správné nahuštění pneumatiky zvyšuje bezpečnost provozu a snižuje spotřebu paliva, a především tyto vlastnosti ocenila porota.

V dalších dvou pro nás zajímavých kategoriích gumárenských Oskarů zvítězily firmy Sumitomo Rubber Industries a Pirelli. Pirelli se stalo výrobcem roku a SRI vyhrálo v kategorii přínosu pro životní prostředí. Firma chce do roku 2013 zcela přestat pro výrobu pneumatik používat jako suroviny materiály z petrochemického průmyslu. Již dnes tyto představují pouze 3% surovin v jejích produktech, u běžné pneumatiky je přitom podíl produktů petrochemického průmyslu 56%.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.